رویاهای دوران کودکی کشاورز نمونه در بیابان‌های سربیشه سبب رونق زندگی تعدادی از مردمان این دیار شده که اکنون نیازمند همت و مساعدت مسئولان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مانند کوهی استوار در برابر همه سختی‌ها و کمبود‌ها می‌ایستاد. هر بار که جسم رنجور و صورت آفتاب سوخته اش را می‌دیدم و دست‌های پینه بسته اش را لمس می‌کردم، دل سوزی عجیبی به من دست می‌داد، اما به وجود پدری چون او می‌بالیدم.

پدرم زمین سخت را شخم می‌زد و بذر‌ها را با امید بر روی خاک‌ها می‌پاشید و با شور و شوق فراوان به انتظار محصول آن‌ها می‌نشست. حالا پدر نیست اما میراث گران بهایش همچنان سرسبز و خرم است.

 کلنگی خواه از عاشقانه‌های دوران کودکی روایت می کند، روز‌هایی که پا به پای پدر در مزرعه کار می‌کرد و آرزو داشت روزی جا پای او بگذارد.

او اکنون  ۳۹ سال دارد و شور و اشتیاق پدر به کشاورزی آتش عشق او را به این حرفه دو چندان کرده است.

از مسیر جاده عشقی که پدر برایش هموار کرده است می‌گوید: از سال ۹۲ کشاورزی را در زمینی به وسعت ۸ هکتار که یادگار پدرم بود، به طور جدی شروع کردم.

رنگین کمانی از گیاهان دارویی در کرانه‌های خاکی/ رونق زندگی با ضرب آهنگ سبزینگی!

این کشاورز پرتلاش تصریح کرد: سال ۹۶ بود که ایده توسعه و گسترش مزرعه در ذهنم جرقه خورد و درست در همان سال بود که ۴۸ ساعت آب و ۴۰ هکتار زمین دیگر را خریداری کردم.

  کلنگی خواه ادامه داد: در ۳ هکتار از زمین هایم گیاهان دارویی مانند آویشن، مرزنجوش، زوفا و مریم گلی پرورش می‌دهم.


بیشتر بخوانید


هرساله یک هکتار از مزرعه این کشاورز سخت کوش به رنگ بنفش درآمده و در آن زعفران کشت می‌شود، اینجا آرامشی از جنس طبیعت حاکم است.

رنگین کمانی از گیاهان دارویی در کرانه‌های خاکی/ رونق زندگی با ضرب آهنگ سبزینگی!

حالا او مزرعه‌ای رنگارنگ در شهرستان سربیشه، ۱۸ کیلومتری روستای درح دارد که به ۲۰ هکتار درخت عناب و ۱۰ هکتار درخت زرشک مزین شده است.

ایده‌ای که روی دست مانده و حمایت نمی‌شود

 کلنگی خواه از فراز و فرود‌های کارش حکایت می‌کند: ۱۴ هکتار از زمین‌های مزرعه زیر کشت گل محمدی است، با اینکه ظرفیت خوبی برای فروش گل‌ها و سایرمحصولات وجود دارد، اما بازار فروش ثابتی نداریم و مجبوریم محصولات را به صورت خام به فروش برسانیم.

او ادامه می‌دهد: جهت بهره وری بهتر از گل محمدی و جلوگیری از خام فروشی، برای احداث کارخانه گلاب گیری  درخواست دادم و از طرف جهاد کشاورزی استان برای دریافت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به پست بانک معرفی شدم، اما به دلیل نبود اعتبارات به در بسته خوردم.رنگین کمانی از گیاهان دارویی در کرانه‌های خاکی/ رونق زندگی با ضرب آهنگ سبزینگی!

این کشاورز نمونه اظهار کرد: تاکنون صادرات محصول نداشته ام و تنها ۵۰۰ کیلوگرم گل محمدی خشک شده را برای فروش در مغازه‌ای به شهرستان مشهد فرستاده ام.

منتظر باران و بابونه نباش!

 کلنگی خواه، کشاورز زاده‌ای که حالا خودش یک پا کارآفرین است می گوید: هیچ سازمان و اداره‌ای برای توسعه مزرعه به من تسهیلات نداده و حمایت نشده ام.

او ادامه داد: در کنار مزرعه پرورش گیاهان دارویی ۳ استخر پرورش ماهی نیز دارم و سالانه ۳۰ تن ماهی گرمابی و تیلاپیا در آن پرورش می دهم.

رنگین کمانی از گیاهان دارویی در کرانه‌های خاکی/ رونق زندگی با ضرب آهنگ سبزینگی!

در این مزرعه ۳ نفر به صورت ثابت کار می کنند که در زمان برداشت محصولات این تعداد به ۳۰ نفر افزایش می‌یابد.

خراسان جنوبی زرخیز، اما محروم 

اکثر مناطق خراسان جنوبی مستعد کشت گیاهان دارویی، زرشک، عناب، زعفران و گل محمدی است.

ایجاد صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری در این زمینه می‌تواند سبب رونق صنعت کشت و فرآوری این محصولات شود.

رنگین کمانی از گیاهان دارویی در کرانه‌های خاکی/ رونق زندگی با ضرب آهنگ سبزینگی!

فرآوری و بسته بندی این محصولات علاوه بر ایجاد اشتغال موجب حفظ سرمایه استان خواهد شد، اما خلأ اصلی در کشت و تولید، خام فروشی است که تیشه به ریشه این اقتصاد پایدار می‌زند.

استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از منابع دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی که به لحاظ فناوری بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است، می‌تواند ضمن تأمین بخشی از نیاز‌های عمده بهداشتی و درمانی جامعه، از خروج ارز جلوگیری کند و گام مهمی در خود اتکایی کشور باشد.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
کشور ما واقعا بهشت گیاهان داروییه، چرا ما نتونیم مثل کشورهای اروپایی و چین و هند از فرآوری گیاهان دارویی برای خودمون درآمدزایی و اشتغالزایی کنیم...کاری که نشد نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
چ جذاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
چقد عالی