سرمایه گذاری در زمینه راه اندازی کارخانجات فرآوری گیاهان دارویی در خراسان جنوبی می‌تواند زمینه را برای اشتغال و ارز آوری در استان فراهم کند.

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: تولید گیاهان دارویی عطر زا یکی از زمینه‌هایی است که در سطح دنیا به ویژه کشور‌های جهان اول مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت‌های خوبی را در زمینه صنعت عطر سازی برای این کشور‌ها رقم زده است.

او افزود: فرانسه از جمله کشور‌هایی است که در زمینه عطر سازی حرف اول را می‌زند.

پویان با اشاره به اینکه تعداد گونه‌های گیاهی و دارویی عطر زا در ایران به دلیل تنوع اقلیمی چندین برابر قاره اروپا است تصریح کرد: گیاهان دارویی که در سطح استان می‌رویند به دلیل تنش‌های محیطی از میزان ماده موثره بیشتری برخوردارند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی ادامه داد: گونه‌های خانواده شب بو در استان به ویژه در شهرستان‌های خوسف، سربیشه، قاینات و کوه پایه‌های اطراف فردوس و سرایان به صورت مرتعی و خودرو رشد می‌کند.

او عنوان کرد: از این گونه در ساخت عطر و ادکلن استفاده می‌شود این در حالی است که در سطح استان استفاده و فرآوری قابل توجهی از خانواده شب بو‌ها نداریم.

درمنه کوهی سرمایه اقتصادی نهفته در مراتع استان

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: درمنه کوهی که در گویش محلی به آن ترخ کوهی یا ترخ باغی گفته می‌شود به صورت خودرو در تمام مناطق استان یافت می‌شود که در تمام دنیا به ویژه فرانسه مورد توجه فراوانی در زمینه عطر سازی قرار گرفته است.

او افزود: درمنه کوهی در فرانسه برای ساخت عطر، ادکلن، بادی اسپری و سایر محصولات بهداشتی با برند آرتومیزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


پویان اظهار کرد: به دلیل مقاوم بودن درمنه‌ها در برابر کم آبی، خشکی و گرما فراوانی زیادی را در سطح استان شاهد هستیم.

رایحه درخت کاج پرطرفدار در زمینه تولید عطر در دنیا، ولی ناشناخته در ایران

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: درخت کاج درختی ارزشمند است که در سراسر نقاط استان به ویژه در بیرجند و نهبندان وجود دارد.

او افزود: متاسفانه از این درخت استفاده خوبی در سطح استان ما و در کشور صورت نمی‌گیرد در حالی که کانادا از فرآوری این درخت محصولات منحصر به فردی را تولید و روانه بازار می‌ کند.

شناسایی ۲۰ گونه گیاه عطر زا در خراسان جنوبی

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: ۲۰ گونه گیاه عطر زا در استان وجود دارد که به صورت خودرو در مراتع رشد می‌کنند و می‌توان به راحتی آن ها را جمع آوری کرد.

او با اشاره به شهرت جهانی نرگس خوسف بیان کرد: متاسفانه اقدامی در زمینه فرآوردی این گل برای تهیه عصاره انجام نشده و از آن جا که توان رقابت با کارخانجات عطر سازی دنیا به ویژه کارخانه عطرسازی سوربن را نداریم پیشنهاد می‌شود با فرآوری این گل به صورت عصاره از خام و فله فروشی آن جلوگیری شود.

پویان ادامه داد: سرمایه گذاری در زمینه راه اندازی کارخانه فرآوری در سطح استان می‌تواند زمینه را برای اشتغال و ارز آوری همسان با نفت بلکه بیشتر فراهم کند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.