نتایج آزمون‌های بین المللی حاکی از آن است که دانش آموزان ایرانی عملکرد چندان قابل قبولی نداشته اند و جایگاه کشورمان متزلزل است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، موفق نبودن دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز ٢٠١٩ چند وقتی می‌شود که مورد توجه قرار گرفته است و ضمن تضعیف جایگاه ایران از حیث تعلیم و تربیت در دنیا، نگرانی‌هایی را درباره کیفیت آموزشی کشور به دنبال داشته است.

آنطور که نتایج تیمز ٢٠١٩ نشان می‌دهد، ایران طی سال‌های گذشته نسبت به معیار متوسط جهانی که نمره آن ۴٧۵ در نظر گرفته شده است، عملکرد پایین تری داشته است و در آزمون ٢٠١٩ با وجود صعود در درس علوم نسبت به سال ٢٠١۵ هنوز هم نتوانسته است نمره کسب شده در سال ٢٠١١ را بار دیگر تکرار کند.

آنطور که آمار و ارقام گزارش منتشر شده از نتایج تیمز ٢٠١٩ حکایت می‌کند ایران در ریاضی پایه هشتم رتبه ٢٩، در علوم هشتم رتبه ٣٢، در ریاضی چهارم رتبه ۵٠ و در علوم چهارم رتبه ۴٨ را کسب کرده و این در حالی است که برای ارزیابی کار در پایه هشتم ٣٩ کشور و در پایه چهارم ۵٨ کشور با هم رقابت کردند.

افت و خیز دانش‌آموزان ایرانی در تیمز

نمرات آزمون تیمز که معیاری برای مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضیات وعلوم در پایه چهارم و هشتم میان دانش آموزان دنیاست، عملکرد چندان مناسبی را درباره دانش آموزان ایرانی نشان نمی‌دهد و این در حالی است که ایران از سال ١٣٧٠ به طور رسمی با IEA همکاری داشته و در آزمون‌های سال‌های ١٩٩۵، ١٩٩٩،٢٠٠٣، ٢٠٠٧ و ٢٠١١ شرکت کرده و سابقه رقابت اخیرش هم ٢٠١٩ بوده است که در این سال‌ها نتایج قابل توجهی از نظام تعلیم و تربیت ایران که قرار است در افق ١۴٠۴ به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشور‌های همسایه) برسد، به چشم نمی‌خورد.

نگاهی به سیر نتایج آزمون تیمز حاکی از آن است که کشور‌های شرق آسیا جایگاه‌های برتر اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند و برای چندمین دوره متوالی دانش‌آموزان سنگاپوری درصدر جدول این آزمون قرار گرفته اند.

در این میانه عملکرد دانش آموزان ایرانی به گونه‌ای بوده است که ۳۲ درصد دانش‌آموزان پایه چهارم در درس ریاضی نمره کمتر از ۴۰۰ گرفته‌اند؛ در درس علوم پایه چهارم، تنها ۱۱ درصد دانش‌آموزان ایرانی موفق به کسب نمره بالای ۵۵۰ شده‌اند همچنین در علوم هشتم ۱۳ درصد دانش‌آموزان ایرانی موفق به کسب نمره بالا ۵۵۰ شده‌اند و در ریاضی حدود ۳۲ درصد دانش‌آموزان ایرانی نمره حداقلی آزمون (۴۰۰) را کسب نکرده اند.

تمهیدات آموزش و پرورش برای رفع نتایج ضعیف چیست؟

کارنامه نه چندان رضایت‌بخش تیمز ٢٠١٩ موجب شد تا بار دیگر نگاه‌ها به وضعیت آموزشی ایران متمرکز شود، موضوعی که گویی این بار آموزش و پرورش هم با انبوه معضلات و بحران‌های لاینحل و اما واگرها بر سر مقصر اصلی، گویی برای رفع آن دست به کار شده و آنطور که محمود مهرمحمدی عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفته است کارگروهی متشکل از مسئولان آموزش و پرورش برای بررسی این نتیجه وارد عمل شده‌اند تا نقاط ضعف را بررسی و برای آن چاره‌اندیشی کند ضمن آنکه این موضوع باید درون و بیرون آموزش و پرورش ارزیابی شود و فقط بر مسائل درونی معطوف نباشیم.

به دنبال این موضوع حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که مجموعه ما از نتایج تیمز غافل نبوده است و بر اساس آن تغییراتی هم در کتاب‌های علوم پایه در نظر داریم.

او بیان کرد: در کارگروهی که برای بررسی نتایج تیمز تشکیل شده است، به منظور برنامه ریزی‌های آتی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم عضویت دارد تا ابعاد مختلف کار ارزیابی شود چراکه این نتیجه موضوعی چند بعدی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: البته نتایج به دست آمده در این کارگروه در سال تحصیلی ١۴٠٠-١۴٠١ به غایت نمی‌رسد هرچند با این وجود تغییر استاندارد‌های خودمان را با تشخیص خودمان یعنی کارشناسان سازمان پذیرفته‌ایم و اعمال می‌شود ضمن آنکه  امیدواریم نتایج این کارگروه هم در سال‌ها و هم آزمون‌های آتی موثر واقع شود.


بیشتربخوانید


جایگاه ایران در شاخص‌های مورد مطالعه تیمز

نتایج آزمون تیمز ٢٠١٩ برای ایران با جامعه آماری ١٢ هزار و ۵٠٠ دانش آموز پایه‌های چهارم و هشتم از ۴۴۴ مدرسه بوده است و گزارش این آزمون با توجه به بررسی شاخص‌های مختلف موثر در نتیجه گویای آن است که علی رغم انتقادات به ساعات درسی و زیاد بودن آن، وضعیت ساعات آموزشی ایران برای درس ریاضی و علوم پایه چهارم ۱۰۹ و ۷۸ ساعت است در حالی که میانگین جهانی ۱۵۴ و ۷۳ ساعت را نشان می‌دهد همچنین در پایه هشتم ساعات دروس در ایران برای ریاضی و علوم ۱۰۳ و ۸۲ ساعت در نظر گرفته می‌شود در حالی که میانگین بین‌المللی ۱۳۷ است.

از نگاه جنسیتی، در درس ریاضی و علوم چهارم پسران نمره بالاتری را کسب کرده‌اند و تقریبا با دختران هم‌نمره شده‌اند، ولی در هشتم، در درس ریاضی فاصله دختران از پسران بیشتر از دوره قبل است و در درس علوم هم نمره دختران نسبت به دوره قبل ثابت مانده (۴۵۹)، اما پسران با افت ۱۳ نمره‌ای نسبت به دوره قبل، ۴۴۱ نمره را کسب کردند.

نگرانی برای کارنامه آزمون پرلز

آزمون پرلز با هدف بررسی مهارت زبان آموزی در میان دانش آموزان برگزار می‌شود و دانش آموزان ایرانی هم توانایی خود را در این رقابت محک خواهند زد، آنطور که سوابق این رقابت بین المللی نشان می‌دهد آخرین دوره آن سال ۲۰۱۶ بود و ایران توانست از میان ۵٠ کشور، رتبه ۴۵ را کسب کند همچنین با افت حدود ۳۰ نمره‌ای هم مواجه بود.

دوره بعدی این آزمون هم ٢٠٢١ برگزار خواهد شد، در واقع از سال ۲۰۰۱، PIRLS هر پنج سال برای دانش آموزان کلاس چهارم انجام می‌شود تا اینکه به امسال رسیده است همچنین ePIRLS، ارزیابی نوآورانه خواندن اطلاعاتی آنلاین، از سال ۲۰۱۶ به عنوان یک مولفه اختیاری معرفی شد.

با وجود این شرایط و آنطور که ارزیابی عملکرد دانش آموزان در تیمز نشان داد، برای آزمون پرلز هم کسب جایگاه و نمره بالا بعید به نظر می‌رسد و ارزیابی نتایج آن حساس‌تر خواهد بود چراکه ملاک و معیاری از توانایی در تبیین و تفهیم زبان مادری را مورد توجه قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
همینه دیگه وقتی آموزش خوب نمیدید نتیجه اش این میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۲ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
ادمو گیج میکنید کتاب ها به هم مربوط نیستن کجای دنیا هم عربی هم انگلیسی دارن دومنم فارسی که ما صحیت میکنیم اصلا ربطی به کتاب نداره بقیه درسهارو نگو
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۷:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
شما اگر کتاب درسی رو عمیق بخونید هیچ مشکلی ندارید
بچه ها خودشون درس نمیخونند
چون هیچ درکی از کتاب های آموزش پرورش نمیشه داشت چون واقعا گنگ هستن
مخصوصا درس زیست
باید کمک درسی بخری که پول نیست
در نتیجه نمره 0
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ کاملاً درست می فرمایید.
من هم سالها پیش که دانش آموز بودم همین مشکل رو با خیلی از کتابها داشتم.
در مورد کتاب های الآن اطلاعی ندارم؛ اما اون زمانی که من در دبیرستان درس می خوندم، دو تا کتاب به اسم "جبر و احتمال" و "ریاضی گسسته" داشتیم که به هیچ وجه قابل فهمیدن نبودند.
با اینکه جزو درسهای آسون هم محسوب می شدند، اما من هر کاری می کردم، متن این دو تا کتاب رو اصلاً نمی فهمیدم. اینقدر گنگ و عجیب و غریب نوشته بودند.
البته کتاب های کمک درسی، روان تر و بهتر توضیح داده بودند، اما به هر حال کتاب های کمک درسی هم صد درصد کامل نبودند و خیلی از مطالب برای من مبهم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۷:۲۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
من یه چند دقیقه دیگه میرم مدرسه کارنامم رو بگیرم تازه امروز آماده شدن ببینم چند شدم ؟ :) 12 تجربی
Germany
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
وزارت آموزش، نه وزارت آموزش و پرورش. سالهاست که پرورش تعطیل شده
هرچند با این معلما و اون مدارس پولکی و دروسی که یادگرفتنو نگرفتنش توفیری نداره، همون آموزش رو هم باید برداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
مشکل اینه که معلمها تن پرور و پولکی شدن. نتیجه سر کار نرفتن و حقوق مفت گرفتن معلمها میشه همین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ قبول دارم که بعضی از معلم ها و استادهای دانشگاه، برای درس دادن، چندان جدیتی به خرج نمیدن (به خصوص در دوران کرونا)؛ اما یک نکته رو باید توجه داشت که این آزمون تیمز ظاهراً قبل از تعطیلی مدارس بر اثر کرونا برگزار شده و نتایج این آزمون ها مربوط به زمانی هست که کلاس ها حضوری بوده است. بنابراین نمیشه گفت که این نتیجه ی ضعیف، در اثر کلاس های مجازی بوده.
نکته ی دیگه اینکه بالاخره حتماً معلم های دلسوز و استادهای دانشگاه زحمتکشی هم هستند که سعی می کنند وظیفه شون رو به خوبی انجام بدهند؛ اما واقعاً مدرسه ها و دانشگاه ها، مشکلات خیلی زیاد دیگه ای هم دارند (مثل پایین بودن کیفیت کتابهای درسی، نبود آزمایشگاه و وسایل کمک آموزشی، هیولایی به نام کنکور، بازار داغ تست و نکات کنکوری، شرایط جسمی و روحی دانش آموزان و دانشجویان و معلمان در این روزگار پُر از استرس و ...) که از این مشکلات هم نمیشه چشم پوشی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
چرا تو اروپا و همه جای دنیا مدرسه اقتصاد هست ولی ما نداریم!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
با سلام
باید نخبگان جذب آموزش و پرورش شوند که نمی شوند چون طبیعتا باید پول در خور توجهی در نظر گرفت تا افراد قوی از نظر علمی و عملی وارد شوند .
در ضمن بر اساس سند تحول بنیادین آموز و پرورش دنبال رساندن دانش آموزان به حیات طیبه است مثلا و همه رو با این سند گیج گیج کردن می فرمایند وقتی ریاضی آموزش میدی باید مفاهیم دینی و اجتماعی و تربیت زیستی و بدنی و ... رو در قالب اون درس ارائه بدی چیزایی که بیشتر روی کاغذ قابل اجراست نه در کلاس ۳ در ۴ با ۴۰ نفر دانش آموز و بدون امکانات از آب کره نمیشه گرفت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وقتی معلم در ایران ازکوچه وخیابان استخدام می شود وقتی ارزیابی کارمعلم توسط ارزیاب بی تخصص ارزیابی می شود،وقتی معلم دغدغه معیشت دارد وازوسط ماه درگیر چگونگی تأمین هزینه‌های زندگیست که کجاکارکند واقساطش را چگونه پرداخت کند،وقتی دانش آموز اوضاع معلمش را می بیند وعاقبت درس خواندن را هوس درس خواندن ازسرش می پرد ،وقتی دانش آموز یکسال دست معلمیست که آموزش تخصصی ندیده بار دانش آموز برگردن معلم آموزش دیده می افتاد وهیچ حق الزحمه ای دریافت نمی کند ،ازمون تیمز باید اینچنین نتیجه ای رارقم زند،کاش آموزش و پرورش را دریابیم اماحیف .......؟!؟!؟!
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بعد از اقتصاد دومین مشکل بزرگ ما این نظام اموزشی است که باید به کل ویران شه .. واقعا چرا هیچ مسئولی در این باره حرف نمیزنه ؟؟ جوامع از پایه باید سالم باشن .. امید باید از پایه در زندگی ما جریان داشته باشه ... مدرسه ها تبدیل به جایی برای خشکاندن استعداد بچه های ما شدن و کمتر بچه دبیرستانی هست که افق روشنی پیش روی خودش ببینه ... افسوس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بچه های نخبه ی ایرانی ، نوش جون کشورهایی که لیاقت داشتن این بچه ها رو دارند . ملت ما فقط لیاقت داشتن آقازاده ها رو دارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
مشکل بزرگ همین ایجاد مدارس تیزهوشان ، استعدادهای درخشان و .. هست بهترین دبیران و بهترین امکانات حال حاضر کشور در اختیار اینگونه مدارس است و به تبع آن در کنکور هم در بهترین دانشگاه های کشور قبول میشوند و باز بهترین اساتید و بهترین امکانات در اختیارشان قرار می گیرد و همین که خواستند ثمره بدهند بلند میشوند می روند اروپا و کانادا ، یعنی با بودجه بیت المال از یهترین امکانات در حد توان بیت المال استفاده می کنند ثمره اش برای بیگانگان میشود یعنی برای کشورهای پیشزفته هلو برو تو گلو میشود
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۲:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
شما نگران نباش . کسی از مدارس دولتی به جایی نمیرسه که بخواد به امریکا یا اروپا بره .
خروجی مدارس دولتی صفره .
نخبه ها در مدارس غیرانتفاعی درس میخونن و بدهکار بیت المال نیستند . پیشرفت و موفقیتشان را مدیون خانواده هاشون هستند نه آموزش و پرورش .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چهل هزاری ها و نهصتی ها و سرباز معلم و حق التدریس و تگ شن.خخخخخ منون باشگاه خبرنگاران جوان ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
درس یه چیز مسخره ایی است
تقریبا18سال از عمر با ارزشت رو می ذاری و هیچی به هیچی این همه بیکار تحصیل کرده
قبول داره بلایک
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۷:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
داداش چرا حرف مفت میزنی
حتی تو بدبخت ترین کشور ها هم مدرسه وجود داره
شما فکر کنم هنوز داری 6 سال اول مدرست رو پاس میکنی
اگر میدونی چیزی تو عقلت نمیره برو یه هنر یاد بگیر و کار کن دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ اینکه بگیم مدرسه و دانشگاه کاملاً بی فایده هست، به نظرم حرف درستی نیست. چون تمام پیشرفت های جهان در زمینه های مهندسی و پزشکی و علوم انسانی و تربیتی، همشون از مدرسه و دانشگاه سرچشمه می گیرند.
اما یک نکته ی مهم اینه که وقتی کار به جایی برسه که من احساس کنم درسی که خونده ام هیچ فایده ای نداره و بعد از سالها درس خوندن، بخوام التماس کنم که منو یه جایی استخدام کنند، ناخواسته این ذهنیت به وجود میاد که درس خوندن هیچ فایده ای نداره.
یکی از مشکلاتی که هست اینه که یک بچه از خودش هیچ اختیاری نداره. و خانواده اش در سن هفت سالگی اون بچه رو به مدرسه می فرستند. حالا آیا اون بچه می تونه بگه من نمی خواهم به مدرسه بروم؟؟
من خودم تقریباً تمام دوران تحصیلم به اجبار خانواده بود و اصلاً از خودم اختیاری نداشتم. یعنی درس خوندن در جامعه ما به یک قانون اجباری تبدیل شده و مثلاً اگر بچه ای بخواد درس نخونه و به دنبال کار بره، خانواده و جامعه با اون بچه مثل یک مجرم رفتار می کنند.
کلاً ترک تحصیل در جامعه ی ما یک ننگ به حساب میاد. در حالیکه باید توجه کنیم که همه ی بچه ها قرار نیست به درس و مدرسه و دانشگاه علاقمند باشند. و خیلی از بچه ها اگر وارد کار مورد علاقه شون بشن، موفق تر خواهند بود. من خودم اگر در سن هفت سالگی، اختیاری از خودم داشتم، هیچ وقت به مدرسه نمی رفتم. چون الآن احساس می کنم که این سوادِ من چندان سودی به حال خودم یا جامعه نداره، در حالیکه اگر از همون بچگی وارد یک کار دیگه میشدم، شاید الآن موفق تر بودم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
یک مشکل بزرگ که هست اینه که کتابهای درسی، مطالب رو تحلیلی و عمیق گفته اند اما با کیفیت پایین و ادبیاتی که فهمیدن آن واقعاً سخت هست.
کتاب های کنکوری، با بیان ساده تر و صمیمی تر توضیح داده اند، اما متاسفانه مطالب رو به صورت عمیق و تحلیلی توضیح نداده اند و فقط به نکات تستی و راه حل های سریع اشاره کرده اند.
به نظرم اگر این دو حالت با هم ترکیب شوند خیلی بهتر میشود. یعنی مطالب به صورت تحلیل شده و عمیق با زبان صمیمی و روان توضیح داده شوند.
متاسفانه تعداد کتاب هایی که هم روان و صمیمی باشند و هم کامل و تحلیلی باشند، خیلی اندک هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اینکه مشکلی وجود دارد، عیبی ندارد؛
آنچه که عیب دارد، این هست که هیچکس تلاشی برای رفع این مشکل نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اگر مهاجرت بکنید و فرزندتان را بخواهید در یک مدرسه تاپ اینترنشنال ثبت نام کنید ، از فرزندتان امتحان میگیرند و بعد محترمانه به شما توصیه میکنند فرزندتان را ۲ پایه پایین تر ثبت نام کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه نمیشه حرف درست رو حتی مطرح کرد. مدارس خصوصا ابتدایی با تراکم بالای دانش آموز و کمبود نیرو و امکانات و یکسری انتطارات بخشنامه ای و طرح و برنامه در حد سویس گیچ گیچ شدن و متاسفانه تصمیم گیران اصلا تصور درستی از شرایط کنونی مدارس و بچه ها ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ز "کنکور" و "مقاله" هر دو فریاد
که این دو عمر ما را داد بر باد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
نصف عمر دانش آموز برای یادگرفتن و حفظ کردن معادل فارسی اصطلاحات علمی دست ساخت آقای حداد عادل و فرهنگستانش تلف میشه. تو درس زیست واقعا افتضاحه..سلول رو باید یاخته بگه و کیس رو اجازه بگه .واقعا مسخره نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ای درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام من خودم دانش آموز پایه دهم انسانی هستم واقعا کتابامون خیلییییییی مزخرفن خیلی حجمشون کم کردنه و همینطور مطالبشو
تنها کتابمون زیاد تغییر نکرده دینی است خخخخخخخ
الان خواهرم دیپلمه نظام قدیمه و واقعا حس میکنم اون سوادش از من بیشتر درک میکنه مطالبو
اگه واقعا میخواین ماهم مثل نظام قدیما داخل جهان بدرخشیم کتابارو تغییر بدیم
من الان ک درس میخونم اصلا حس نمیکنم ک خیلیدرک کردمه و مطالب عمیق فمیدمه انگار دارم کتابا راهنمایی رو میخونم
اینم از اعتراف من نسبت ب آسون بودن کتابا
البته ماهمینم نمیتونیم بخونیم خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
درد اصلی از این است که مسئولین کشور دنبال آمار سازی برای پز دادن به دنیا هستند و از بالا به پایین برای نمره های الکی و دروغین فشار میآورند و از طرف دیگه راه زندگی را برای همه کنکور و پزشکی جلوه داده اند و از برخی معلمین تا موسسات دنبال دلالی خود به بدبختی دانش آموزانند...نمونه برادر من که معلم بی شخصیتش الکی نمره کم میده و اصرار داره باید در این شرایط کرونایی کلاس خصوصی پنجتایی باشه و امتحان حضوری... واقعا برخی از معلمین آبروی کل سیستم آموزشی را میبرند. بنده خودم فرزند معلم هستم وضعیت معیشتی مناسب نیست ولی وجدان برخی هم...برخی معلمین هیچ کاری نمی کنند و فقط دنبال کاسبی هستند نمی تونی برو بله باید حقوق معلمین درست بشه ولی دلیل نمیشه که حق و حقوق دانش آموزان پایمال بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ریشه این مشکل و بقیه مشکلات بر میگرده به اقتصاد خانواده ها که دیگه وقت برا فرزندانشون ندارن از صبح تا شب دو شیفت کار میکنن تازه اگه کار باشه کی به زن و فرزندان میرسه اقتصاد درست بشه این مشکل هم درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۸:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
من حدود 10 سال پیش مهندسی کامپیوتر از یک دانشگاه تاپ دولتی گرفتم. اتفاقی نگاهم به کتاب های ریاضی دبیرستان چاپ جدید افتاد. به معنای واقعی کلمه از شدت تعجب خنده ام گرفت. بخشی های بسیار مهمی مثل انتگرال را به کل حذف کردند و از مشتق هم فقط یک مقدمه بسیار کوتاه گفته شده بود. کیفیت بقیه مطالب هم بسیار پایین بود به طوری که شک دارم کسی با خوندن آن بتواند دانشگاه دارغوز آباد هم قبول شود؟ انتگرال و مشتق پایه های مهندسی و علوم پایه هستند چطور دانش آموز در فرصت کوتاه سه ماهه در ترم اول دانشگاه می تواند این مفاهیم را یاد بگیرد. صریح بگویم اگر کتابها به سطح دهه 80 برنگردد باید فاتحه علمی مملکت را خواند. فکر کنم نفوذی ها با کاهش شدید کیفیت کتاب ها قصد زدن ضربه ایی جبران ناپذیر به ایران عزیز را دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
این نتیجه کیلو کیلو نمره دادن بی خود است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
نمره های کیلویی هم خواست آموزش و پرورش و والدین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چند سال حق التدریس آموزش و پرورش بودم مدیر دائم میگفت به بچه ها نمره بالا بده واسه خودتم خوبه وقتی میخواستن استخدام کنند آموزش و پرورش رو رها کردم و عطایش رو به لقایش بخشیدم فهمیدم هر چقدر زحمت بکشی براشون مهم نیست و فقط باید کیلویی نمره بدی و حالا میفهمم چرا یک معدل چهارده سال هفتاد به یک معدل نوزده الان شرف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با سلام
فکر نمی کنم آزمون تیمز به زبان انگلیسی باشه. اگر جستجو کنید، اکثر نمونه سوال های آزمون تیمز به زبان فارسی هست. البته چون این آزمون در کشورهای مختلف برگزار میشه، احتمالاً برای هر کشوری به زبون خودشون هست.
آزمون پرلز هم که در اصل، معیاری از توانایی در تبیین و تفهیم زبان مادری هر کشور است.
نکته ای که درباره این آزمون ها هست اینه که ظاهراً این آزمون ها با سایر المپیادهای علمی تفاوت دارند. در اکثر المپیادهای علمی، نخبگان یک کشور شرکت می کنند اما این آزمون ها ظاهراً به گونه ای است که فقط برای دانش آموزهای نخبه نیست بلکه میزان دانش عموم دانش آموزان یک کشور رو مشخص می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خوب قرار نیست فقط نخبه ها پیشرفت کنند درستش هم اینه که همه با هم پیشرفت کنند هر کس به فراخور استعدادش مطمئن باش آموزش و پرورش ما درست تفهیم نمی کنه وگرنه ما ملت خنگی نیستیم حداقل ته جدول نیستیم متوسط که دیگه هستیم وقتی بچه دوم ابتدایی میره قلمچی تست بزنه و عمق مطالب رو نمیفهمه میشه همین وضعیت استعدادهایی که در نطفه خفه میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کتابای دبیرستان چند صفحه و شکل هست بدون هیچ توضیحی کتابای کمک درسی وزنش کمرتو خم میکنه دلیلش اینه با کتابای درسی کسی چیزی نمی فهمه ۳۰ سال پیش دیپلم گرفتم مطالب با انواع مثال در کتب ریاضی بود کتاب زیستمون واقعا کامل بود و خیلی قطور دبیران با این کتب گیج هستند اگر کمک درسی کار کنند متهم میشوند اگر نکنند کسی چیزی نمیفهمه آیا این توطئه برای فروش کتب کمک درسی و موسسات آموزشی که زیر نظر آموزش و پرورش هست و هر دو پول به جیب میزنند نیست یا معلمانی که میگن ما وظیفه ای بیش از کتب درسی نداریم و فقط خصوصی ،کتابهای دوازدهم در حد دو دوتا چهار تا سوالات کنکور در حد انیشتین
Iran (Islamic Republic of)
استاد خليل
۱۷:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اصلا ما چرا بايد سواد بچه هامونو با استانداردهاي غربيها بسنجيم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
نیازی به استانداردهای غربی نیست. خودمون هم می تونیم بسنجیم.

مثلاً دانش آموزها چندین سال در مدرسه، درس انگلیسی و عربی می خونن؛ حالا یک کتاب انگلیسی یا عربی به دانش آموزها بدهبم ببینیم می تونن ترجمه اش کنند؟

یا یک مثال دیگه؛ دانش آموزها چندین سال در دوران مدرسه کتابهای تاریخ می خونند؛ حالا ازشون سوال کنیم ببینیم می تونن اسم سلسله های تاریخی ایران رو به ترتیب نام ببرند؟

کلی از این مثال ها میشه زد؛ مثلاً از دانش آموزها بپرسیم که اسم ۲۰ تا شاعر با آثارشون رو بگه؛ یا پایتخت کشورهای قاره آسیا و اروپا رو نام ببرند. یا اصلاً اسم ۱۰ تا کشور از قاره ی آفریقا رو نام ببرند. یا دو تا عدد اعشاری رو بدون ماشین حساب بر هم تقسیم کنند.

رُک و راست بگم، من خودم که چندین سال از مدرسه و دانشگاهم میگذره، جواب بعضی از سوال های بالا رو نمی دونم. با اینکه تمام این مطالب رو در مدرسه خوندیم و نمره ی بیست هم گرفتیم، اما چون هدفِ ما فقط نمره بوده، هیچکدوم رو بلد نیستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ht
۲۰:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بعضی چیزها مثل علوم غیر انسانی ربطی به غربی و غیر غربی ندارن که، چی میگی آخه شما!!! اینم تو راه بنداز که ریاضیات اینور عالم با اونور عالم فرق دارن!! بعدم به نتیجه نگاه کن، حاصل استانداردهای اونها ساخت با کیفیت ترین تجهیزات و ماشین آلاته، مال ما مونتاژ !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حال و روز آموزش و پرورش ما سالهاست که خوب نیست... علتش هم تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های شخصی و سلیقه ای هست که هر وزیری برای خودش اجرا میکنه... کسی هم اعتراضی نمیکنه انگار که همه از این اوضاع اسفبار راضی هستند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حال و روز کجای کارمون خوبه که آموزش و پرورش خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
یک فرهنگی از آبادان
۱۷:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
باید هم این بشه
حجم کتاب ها رو بالا بردند و سختر کردند
مگه کتاب های قبلی (دهه ۶۰) چه مشکلی داشتند
کتاب قرآن کلاس سوم ابتدایی رو ببینید سوره های سخت دارند یا ریاضی که مفاهیم جمع و تفریق رو به شیوه های خیلی سخت به بچه آموزش میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حجم کتابها رو کم کردن و کسی چیزی نمی فهمه عمیقا ، کتب کمک درسی هم به فهم عمیق مطالب کمک نمیکنه انواع روشهای تستی رو یاد میده و هیچ کس عمیقا سالهاست درس رو نمیفهمه و شدیم ملت خنگ بر اثر سودجویی بعضیا سالهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
شاید برای دبستانی ها این آزمون به زبان انگلیسی مناسب نباشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با سلام
فکر نمی کنم آزمون تیمز به زبان انگلیسی باشه. اگر جستجو کنید، اکثر نمونه سوال های آزمون تیمز به زبان فارسی هست. البته چون این آزمون در کشورهای مختلف برگزار میشه، احتمالاً برای هر کشوری به زبون خودشون هست.
آزمون پرلز هم که در اصل، معیاری از توانایی در تبیین و تفهیم زبان مادری هر کشور است.
نکته ای که درباره این آزمون ها هست اینه که ظاهراً این آزمون ها با سایر المپیادهای علمی تفاوت دارند. در اکثر المپیادهای علمی، نخبگان یک کشور شرکت می کنند اما این آزمون ها ظاهراً به گونه ای است که فقط برای دانش آموزهای نخبه نیست بلکه میزان دانش عموم دانش آموزان یک کشور رو مشخص می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
برای اینکه آموزش ما بچه ها رو استرسی کرده ، اول که بند ناف بچه ها رو بریدند تو گوششون گفتند کنکووووررر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
1. متاسفانه بعد از برجام بیشتر شاخص های ما از جمله شتاب علمی نزولی شد.
2. لطفا موارد و سرفصل های این آزمون ها در یک گزارش تحلیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سالهاست که مدرسه و دانشگاه دارند با شیوه های کنکورگرایی و مقاله گرایی پیش میروند و نتیجه اش را هم داریم می بینیم. از همین رتبه دانش آموزها در آزمون های بین المللی گرفته تا سیل فارغ التحصیلان بیکار.
کاش یک مدت هم روش آموزشیمون رو تغییر می دادیم. هزینه ی زیادی هم نداره؛ فقط کافیه کنکور حذف بشه و دانش آموزها به جای تست زدن، مهارت یاد بگیرند. (اینطور، کلی هم در هزینه های صرف شده برای کنکور، صرفه جویی میشه). دانشگاه ها هم به جای اینکه هر روز پشت سر هم مقاله های بی فایده تولید کنند، سعی کنند اولاً مهارت شغلیِ دانشجوها رو تقویت کنند و ثانیاً به جای کارهای متفرقه (مثل مقاله) سعی کنند با درس دادنِ صحیح، سطح علمی دانشجوها رو واقعاً بالا ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
باورم نمیشه ما نوادگان بوعلی سینا و خیام و خوارزمی و ... هستیم و از بین ۵۸ کشور رتبه ی ۵۰ رو کسب کرده ایم.
Netherlands
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بودم بودم مهم نیست الان چی هستیم مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
جای تعجب نداره که چرا افت کردند
وقتی درداخل نیزنمره مفت والکی میگیرند
چه انتظاری درصحنه بین الملل ازشون داریم
من یک معلم هستم
ازطرف مدرسه واداره مجبورشدم که به دانش آموزان نمره بدم
وگرنه برام گرون تموم میشد
وضع درس خوندن ونمره گرفتن اینه واقعا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وقتی مدیران مدرسه و روسای آموزش و پرورش فقط نمره رو می‌بینند و به دبیران زحمتکش فشار می آورند نتیجه همین میشه . کنارش دبیرانی رو هم ببینید که به خاطر اینکه بچه ها خوب درس نمی خوندند و به اونها نمره کم دادند یا به حراست کشیده شدند و یا کلاس رو ازشون گرفتند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کنکور + مقاله = آفت های علم و دانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کنکور = بلای جان دانش آموز
مقاله = بلای جان دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام از روزی که طرح توصیفی وارد آموزش وپرورش شد ودانش آموزان بدون هیچ نمره ای وارد پایه ی بالاتر شدند واز این مهمتر دانسشرای مقدماتی راحذف کردند وبدون هیچ ضابطه ای معلم پذیرفتند کاملا بی سوادی دانش آموزان کاملا محرز بود ازاین بدتر هم می شود .وبه معلم ها هم هیچ بهایی نمی دن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حقیقت رو بهتون بگم که معلم هارو مجبور می کنن که به دانش آموزان الکی نمره بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ممنون از خبرنگاران عزیز که دغدغه ی مشکلات علمی کشور رو دارند. حداقل می فهمیم کسانی هستند که به فکر ما باشند. به خدا از این همه درس خوندن الکی و مقاله نوشتن بی فایده خسته شده ایم. امیدوارم هر چه زودتر در عمل شاهد تغییراتی در روند آموزش مدرسه و دانشگاه باشیم. این وضع خیلی ناامید کننده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بعد از حدود بیست سال درس خوندن در مدرسه و دانشگاه، به این نتیجه رسیده ام که ای کاش خانواده ام هیچ وقت منو به مدرسه نمی فرستادن. اگه از همون روز اول کنار دست یه مکانیک یا تعمیرکار، مشغول به کار می شدم، یا حتی به پرورش مرغ و گوسفند یا کشاورزی می پرداختم، الآن برای خودم کسی بودم.
اما الآن یک کوله بار پُر از مدرک و "مقاله ی علمی پژوهشی" دارم که حتی بابتش یک نون لواش هم بهم نمیدن. البته بابت این مدرک ها کلی لقب مثل "بی عُرضه" و "تنبل" و ... نصیبم شده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
من فقط افسوس می خورم که چقدر در دوران مدرسه، امید و آرزو داشتم و چقدر از نمره هام و رتبه کنکورم خوشحال شدم و با چه امیدی به دانشگاه رفتم.
اما همون سال های اول دانشگاه فهمیدم که توی مدرسه هیچ چیز یاد نگرفته ام و توی دانشگاه هم خبری از علم نیست و به این نتیجه رسیدم که باید انصراف از تحصیل بدم؛ اما وقتی فهمیدم که برای انصراف باید چقدر جریمه بدم، از زندگی هم ناامید شدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
این نکته رو قبول دارم که حقوق معلم ها و استادهای دانشگاه کم هست؛ اما یقین دارم که اگر حقوق معلم ها و استادها صد برابر هم شود، باز هم مشکل تدریس در مدرسه و دانشگاه حل نخواهد شد. چون باز هم معلم ها مجبورند که دانش آموزها را برای کنکور آماده کنند و استادهای دانشگاه هم مجبورند دانشجوها رو مجبور به نوشتن مقاله های بی فایده کنند. مشکل اصلی مدرسه ها کنکور هست و مشکل اصلی دانشگاه ها، مقاله است. به نظر من وظیفه اصلی مدرسه اینه که دانش آموزها رو برای زندگی آماده کنه و وظیفه اصلی دانشگاه اینه که دانشجوها رو برای علم آماده کنه؛ اما متاسفانه همه چیز در دو کلمه ی "کنکور" و "مقاله" خلاصه شده است.

آیا حیف نیست که جذابیت و ارزش علم رو با چند تا کتاب تستی از بین ببریم؟ آیا حیف نیست علوم انسانی که حاصل قرن ها تلاش هزاران دانشمند و فیلسوف هست، در چندتا کتاب تستی خلاصه بشه؟

آیا حیف نیست ارزش "حساب دیفرانسیل و انتگرال" که یکی از مهمترین کشفیات علم ریاضی مدرن هست، با چند تا تست از بین بره؟ بهتر نیست به جای تست های کنکوری، به دانش آموزها یاد بدیم که همین حساب دیفرانسیل و حساب انتگرال هست که پایه و اساس تمام پیشرفت های مهندسی و سازه ها و کنترل و رباتیک و هوافضا و الکترونیک و آیرودینامیک و ... هست؟ آیا فهمیدن عمیق درس ها بهتر از تست زدن نیست؟

آیا حیف نیست که ارزش زیست شناسی و زمین شناسی که جزو ضروری ترین و جذابترین شاخه های علم هستند و هزاران دانشمند در هزاران سال گذشته برای پیشرفت و توسعه آن تلاش کرده اند را با تست و کنکور از بین ببریم؟

آیا حیف نیست که ارزش هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی که پایه و اساس نظریه های ابعاد و ابرفضا و فضا-زمان و نسبیت عام انیشتین و ... هستند رو با تست های کنکوری پایین بیاریم؟

چرا به جای تست زدن و مقاله نوشتن، دانش آموزها رو تشویق نمی کنیم که مهارت یاد بگیرند و واقعاً به سمت دانشمند شدن پیش برن؟ تا کی این وضع باید ادامه داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بعضی از دوستان فقط دارند انتقاد میکنند و اعتراض دارند و ایراد میگیرند. اگر راه حل جایگزینی دارید برای کنکور و یا هر موصوع آموزشی بسم الله وگرنه در هر زمینه ای که هیچ اطلاعاتی نداری نظر نده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حالا فرض کنیم راه حل هم داده شد؛ کسی گوش میده؟ چند سال پیش برنامه ای به اسم "چیستا" از شبکه دو پخش میشد که در اون برنامه مشکلات مدرسه و دانشگاه به طرز خیلی قشنگی بررسی میشد و کارشناسان مختلف هم راه حل های بسیار زیادی ارائه دادند. کسی توجه کرد؟؟!!!
حالا شما می فرمایی راه حل ارائه بدین؛ این هم راه حل:
بروید تحقیق کنید ببینید کشورهایی که در این آزمون های بین المللی رتبه های برتر را کسب کرده اند، چه کار می کنند که نتیجه های خوب می گیرند؟
آیا اون کشورها هم کنکورشون مثل ماست؟ آیا در اون کشورها هم هدف غایی و نهاییِ از مدرسه این هست که دانش آموزها در کنکور قبول بشن؟ آیا در اون کشورها هم هدف غایی و نهاییِ تحصیل در دانشگاه، اینه که دانشجوها تبدیل به ماشینِ تولید مقاله بشن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تا نقد سازنده ای نباشه! همه چی رو باید گردن قسمت انداخت و پذیرفت! که این کار برای آدمای عاقل پذیرفتنی نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
به خدا این کنکورگرایی دانش آموزها رو بیچاره می کنه، اما شاید خیلی از دانش آموزها در دوران دانش آموزی متوجه نشوند. من خودم در دوران دانشگاه برای نوشتن مقاله ای مجبور شدم دوباره تمام کتاب های فیزیک و شیمی دبیرستانم رو به طور دقیق مطالعه کنم و تازه بعد از این همه سال فهمیدم که قبلاً از درس های دبیرستان هیچی یاد نگرفته بودم.
چون در دوران دبیرستان همه اش کتاب تست و نکات خلاصه و کنکوری رو مطالعه می کردیم. اما متاسفانه به نمره های نوزده و بیستی که توی دبیرستان گرفته بودیم، مغرور می شدیم. اون زمان من خودم یکی از طرفداران امتحان و کنکور بودم، چون فکر می کردم، تمام علم و دانش، همین نکته های تستی هست که ما می خونیم و درصدهای بالای آزمون ها و ... . اما بعدها که با دقت و موشکافی، کتاب های دبیرستان رو مطالعه کردم، فهمیدم که هر کتابی به اندازه یک دریا مطلب داشته که ما اصلاً اونها رو نخونده بودیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
تا وقتی که آموزش و پرورش از شیوه های قدیمی آموزش بهره میبره و به فکر به روز کردن روش های آموزش نباشه ، چیزی عوض نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
برای فهمیدن وضعیت درسی دانش آموزها و دانشجوها نیازی به این آزمون ها نیست.
همین کافی است که هر دانش آموزی حدود شش یا هفت سال در مدرسه و حداقل یک ترم در دانشگاه، مشغول خواندن زبان انگلیسی هستند؛ ولی نمی توانند نیم ساعت انگلیسی صحبت کنند. (در حالیکه نمره هاشون هم بیست هست)

این در حالی هست که برای یاد گرفتن یک زبان خارجی شاید کمتر از یک سال هم زمان نیاز باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
در کشوری که دولت محترم به جای تشویق معلمان برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه ها از ادامه تحصیل معلم جلوگیری کند، و مدرک کاملا مرتبط با رشته تدریس معلم را اعمال نکند، اونهم برای افزایش ناچیز مزایا بابت مدرک چگونه می توان انتظار داشت دانش آموزان وضعیت آموزشی خوبی داشته باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اتفاقا اگه یه کار درست انجام داده باشن همینه.
آخه معلم یا کارمندی که باید در طول هفته مشغول خدمت باشه چطور میرسه ادامه تحصیل بده و تا دکترا پیش بره؟!(فقط مدرک گرایی و نه سواد) خب معلومه چنین افرادی نه به وظیفه اصلیشون میرسن نه به تحصیلشون!
آخرشم طلبکار همه هستن و جای کسانی که 30 سال اصولی تحصیل کردن رو اشغال میکنن و قیافه حق به جانبم میگیرن.
طرف مدیر فلان سازمانه هر روز خدا تو جلسه کاریه اما یه دفعه بعد گذشت 4 سال از لیسانس مدرکش میشه دکترا!!! یکی نیست بگه تو چطور هم به کار سازمانت رسیدی همه رساله دکتریتو نوشتی؟! همین افراد انتظار دارن بذارنشون وزیر!!! بخدا ریشه 90 درصد آموزش و پرورش و بقیه ادارات همین مدرک گراییه که دوزار سواد پشتش نیست.
بدبختی اینه، اونی که اصولی با خون دل دکترا گرفته باید بیکار باشه و التماس همین افراد رو کنه!!!
طرف معلم بوده وظیفه معلمیش درست انجام نداده رفته مدرکشو بالا برده و حقوقشم گرفته، بعد 15 سال سابقه از آموزش و پرورش میاد وزارت علوم هیات علمی میشه و سطح دانشگاه رو هم میاره پایین چون وقت کافی نداشته همسطح همکلاسیاش باشه (هم مدرسه رو خراب کرده هم دانشگاه رو) اما کسانی که بدون درآمد و با تمام توان زحمت کشیدن دکترا گرفتن بیکارن!!!
کاش یه قانونی بود هر کارمندی که قصد ادامه تحصیل داره به اندازه سال هایی که کارشو نیمه تمام ول میکنه میره دنبال تحصیل حقوقشو کم کنن که عدالت رعایت بشه.
ادمین جان مادرت انتشار بده
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۴:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بااین حقوقی که به معلمان میدهند نباید بیشتر ازاین هم انتظار داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اونهایی که سنگ کنکور رو به سینه می زنند
اونهایی که عاشق مقاله اند
تحویل بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کنکور
مقاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام، هر سال تغییرات در کتب اصلی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست شناسی و... ایجاد شده که نسبت به دهه 60و70 کلأ مطالب عوض شده، مگر همین دانش آموزان دهه 70 مدال آوران المپیاد ها چه کتبی را خواندند که این همه تغییرات ایجاد میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۳:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بله حاصل اشتخدامی های هست که بدونه خوابیدن تو تخت های دانشگاه فرهنگیان اومدن معلم شدن خدایا شکرت مچکریم .خواهشا تایید کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
فرهنگیانی که با رتبه 50 هزار رفته معلم شده معلومه دیپلمشم به زور گرفته!!! خیلی از کسانی که رفتن دانشگاه فرهنگیان اگه 10 پونزده سال پیش کنکور میدادن حتی مجاز به انتخاب رشته هم نبودن!! خدا بده شانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اونا هم روتخت بهترین دانشگاههای دولتی خوابیده بودن یه زمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
80 درصد مردم فقیر هستند وضعیت معیشت معلمین هم که همه میدونن کتابهای بی محتوا چیزی به نام کنکور که مسخره است و...
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۳:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با روی کار امدن دولت روحانی و امضاء و قبول و اجرای ننگین سند 2030 با چشم پوشی دستگاهای ذیربط از جمله مجلس با توجه به تز انگلیس که ایرانی باید بیسواد و و فقیر باشد و بر همین اساس ایران در این 8 سال 200سال عقب ماندگی را تجربه کرده است فقط در بحث سواد و دانش نیست که بی سواد ترین دانش اموزان در این دولت را مشاهده میکنیم در بحث تولید کشاورزی فن اوری نخبه های علمی و....... در فقر مطلق بسر میبریم
علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
شما 8 ساله اومدی ایران؟!
دوره ی قبلش رو فراموش کردین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۲:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خدایی کاری که این دولت و تیمش با ایران و ایرانی کرد قوم مغول نکرد در این 8 سال. واقعا دولت ضعیفی بود. فقط شعار میگفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وقتی آینده ی قشره تحصیلکرده رو تو مملکت نابود کردند و نه استخدام میکنند و نه بها میدهند به تحصیل. باید هم دانش آموزان نسبت به درس خواندن بی میل بشوند و افت جایگاه علمی اتفاق بیفته چون به کودکان یاد داده شده دنباله کاره آزاد باشند چون از تحصیل پولی در نمیاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
دقیقا من یه نوجوان 18 ساله هستم 4 ماه دیگه میخام کنکور بدم ولی هیچی نخوندم هیچ میلی هم به خوندن ندارم وقتی که تهش اقازاده ها و فک و فامیل مسئولین با پارتی دانشگاه هارو پر میکنن درس خوندن ما برای چی خوبه
تهش میرم یه شغل ازاد یا کارگری
ارزوم فرهنگیان هست ولی زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بابا آنقدر نامید نباش همه چیز درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وقتی آینده ی قشره تحصیلکرده رو تو مملکت نابود کردند و نه استخدام میکنند و نه بها میدهند به تحصیل. باید هم دانش آموزان نسبت به درس خواندن بی میل بشوند و افت جایگاه علمی اتفاق بیفته چون به کودکان یاد داده شده دنباله کاره آزاد باشند چون از تحصیل پولی در نمیاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حقوق پایین معلمان کتب درسی بی محتوا و ایدئولوژی محور
مدارس گوناگون و در اولویت نبودن آموزش و پرورش نتیجه ای جز این نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۵:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کسی که دنبال پول است معلم نمیشود پس مشکل حقوق نیست ،مشکل کتب و سیستم آموزشی است.امسال که معلمان فقط،حقوق گرفتند و یه مشت دانش آموز بی،سواد تحویل پایه بعد دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
درسته که کسی برای پول معلم نمیشه. ولی وقتی با این حقوقای ناچیز زندگیش تامین نمیشه انگیزه ای برای زحمت کشیدن و دلسوزی نداره وقتی هیچ کسی اهمیتی به این وضعیت نمیده. در نهایت معلم هم تمرکزش رو از روی آموزش و روش های بروز تدریس میذاره روی شغل دوم و کارای دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وقتی اولویت اصلی مسئولان آموزشی و فرهنگی کشور میشه سند ۲۰۳۰ و کنکور بایدم همچین نتایجی در بر داشته باشه آخه تا کی میخواین این کنکور رو ادامه بدین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
نمیدنم منفی دادن به سند 2030 که خودابداع کنندگانش امریکا و اسرائیل و فرانسه و انگلیس و عربستان ناظران اصلی هستن چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حرفی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
واقعاً دست مریزاد
خسته نباشی مدرسه
خدا قوت دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۲:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
اول اینکه حقوق معلمان هنوز به حداقل کارمندان سایر دستگاه های اجرایی نرسیده و دوما بحث حقوق نیست!! سوما این آزمون مربوط به چهارم و هشتم نه کل دانش آموزان!! باید با استفاده از آموزش و پرورش تطبیقی همه چیز بررسی بشه!! از انتخاب معلمان چهارم و هشتم گرفته تا محتوای آموزشی، مشکلات انگیزشی و خیلی عوامل دیگر!! شما که سواد نداری صرف حقوق معلمان نظر نده!! چون تک بعدی هستی!! این مشکل ریشه ای و چند بعدی است و همون حقوق معلمان هم به حداقل ها نرسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
هههههههه
مدرسه های اون ور را دیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
درمدارس ما دانش آموزان راازهمان دوره ابتدایی برای آزمونهای کنکور آماده می کنند، کنکوری که اغلب سهمیه داران خاص ونابغه های کلاس رفته میلیونی، درآن قبول می شوند وکرسی های دانشگاه دولتی راپر می کنند وبقیه باپرداخت میلیونها هزینه باید روانه دانشگاههای آزاد و.. بشوند واکثر داوطلبان جا مانده از این دانشگاهها!؟!؟ وفارغ التحصیلان آن دانشگاههای کذایی، اغلب بیکار وبیمار!؟!!!
این نتیجه ی آموزش وپرورش ماست!؟؟ تازه معلمانی که اخیرا جذب آموزش وپرورش شده اند ازروی ناچاری وبیکاری، این شغل راانتخاب کرده وفاقد تجربه وسواد کافی جهت تدریس وتربیت دانش آموزان هستند!؟! ودانش آموزان درتمام مقاطع تحصیلی، آنچه راکه باید برای خود و شغل زندگی آینده، بیاموزند، دست خالی مانده والاف جامعه می شوند!؟!
پس قبول کنیم که سطح آموزش وبازدهی آن درایران پایین بوده وقابل مقایسه باکشورهای موفق نیست!؟! آموزش وپرورش ما دردوره کرونا، ازآنچه قبل ازاین بود، نیز ( باتوجه به اامکانات ناقص) پایین تر وافتضاح ترشد، که آموزش وپرورش باید منتظر نتیجه ی دردناک آن باشد!!!!! ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
کاملاً موافقم.
نکته ی خیلی جالبی که هست اینه که بعضی دوستانِ عاشق کنکور، میگن اگه کنکور حذف بشه، فقط افراد پولدار با پارتی می تونن وارد دانشگاه بشن!!!! خُب الآن هم که خیلی بدتره؛ الآن فقط افراد پولدار می تونن کلاس های کنکور آنچنانی برن. و خیلی دانش آموزانی که استعداد بالایی دارند، به خاطر مشکل مالی نمی تونن توی کلاس های کنکوری و آزمون های تستی شرکت کنن و مجبورن با خوندن کتاب های درسی و جزوه مدرسه، برای کنکور آماده بشن.
این بی عدالتی نیست؟؟؟؟
Netherlands
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وزارت آموزش و پرورش فقط به فکر افزایش حقوق و استخدام معلم هاست در صورتی که یادش رفته نسبت به دانش آموزان هم مسئولیت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
در مورد معلم ها مگه کار درخشانی کرده ؟؟؟ کاش حداقل اونجا موفق بود ....
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۱۱:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با سلام، تا زمانیکه معلم کشور در تامین هزینه معیشت خانوادهش مونده، انتظار توجه و استعدادیابی دانش آموزان را نداشته باشید. در ضمن با اطلاع عرض می کنم همین الان هم حقوق و مزایا معلم های رسمی وزارت آموزش و پرورش از کم ترین دست مزد ها در بین وزارت خانه های دیگر هست. (۹۵٪بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل خودشه، فقط ۵٪ صرف بازبینی کتب و تحقیق فرایند یاددهی و یادگیری میشه.)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه همه حقوق بالا می‌خواهند عملکرد مهم نیست براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
برادر من شما دارين حقوق نسبتا خوبی می گيرين این دلیل نشد که حقوق کمه درس نمی دم نمی دی به درک گمشو برو هرجا که خوبه همينه که هست یکساله بخاطر کرونا هیچ فعالیتی آنچنانی نداشتين ادعای حقوق وزارت هم می خواين شرایط فعلی این رو ثابت کرد بود نبود شما یکیه کلی کتاب و فیلم آموزشی هست که از شما بهتر درس می دن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
من خودم با رتبه برتر وارد دانشگاه فرهنگیان شدم حقوق من تا10روز کفایت نمیکنه این از وضعیت حقوق.بله اونقدر معلمان بی سواد غیر دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شده نگو .نانوا.آپارتی......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
جناب جنابعالی که میفرمایید اموزش و پرورش به فکر معلم و حقوق انهاست حتما مستحضر هستید که کار آموزش و پرورش فکری است و با زور بازو نمیشود کاری کرد. حالا یک سوال کسی که در حداقل های زندگی مونده و مشکلات فراوانی دارد و فکر و ذهنش همیشه درگیر است آیا میتواند کار فکری انجام دهد؟
درضمن بروید تاریخچه کشورهای پیشرفته را مطالعه بفرمایید و بگویید کدام کشور بدون آموزش و پرورش موفق و توسعه یافته توانسته پیشرفت کند؟
معلم و دانش اموز ارتباط دوسویه دارند هر طرف مشکل داشته باشد کل سیستم دچار مشکل میشود. اما معلم میتواند مشکل دانش اموز را حل کند اما برعکس آن امکان ندترد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
ناشناس ساعت ۱۲:۰۴ شما بروید از همون فیلم های آموزشی استفاده کنید یک کمی فهم و شعور یاد بگیرید. معلومه که معلم ها در حق تو یکی خوبی نکردند چون خیلی بی ادب تشریف دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
حقوق زیاد کرردن بی فابدست کیفیت رو بالا ببرید، امسال معلمان به اندازه نصف حقوقشان هم کار نکردند و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
در پاسخ به علی
بله معلمی که دکتری ریاضی از دانشگاه تهران گرفته و مجبور شده بخاطر فرار از بیکاری بیاد همکار تو بشه بیسواده اما امثال شماها که با رتبه های حداقل چهاررقمی به بالا رفتید فرهنگیان خوندین خیلی باسوادین. از روزی که دانشگاه فرهنگیان ساخته شد کیفیت معلم ها و سطح سواد مدارس به شدت تنزل پیدا کرد. بخدا خواهرزادم با 46 هزار منطقه سه رفته فرهنگیان خونده معلم شده!!! حال اون باسواده منی که زیر هزار آوردم تهران تا دکترا خوندم بی سوادم!! جالبه زمان ما رتبه 30هزار به بالا مجاز به انتخاب رشته نبود! یعنی الان کلی دانش آموز ضعیف که به زور دیپلم گرفتن شدن معلم فرهنگیان. خدایا شکرت
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
لطفا اشتباه نکنید من با مدرک فوق لیسانس ۳۶۰۰ در تهران حقوق معلمی میگیرم بدون کسورات حالا استخدام هستم و متاهل آیا بااین پول میشه زندگی کرد
شوربختانه مردم در مقابل اموزش وپرورش موضع بدی دارند گاها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با این آموزش مجازی ما تو امتحانات مدارس خودمون هم موندیم
چه برسه به آزمون های بین المللی !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خوب یه سفر تشریف ببرید سنگاپور کتب درسی طرز تدریس نوع مدارس ساعات دروس و بقیه رو بررسی کنید یا ۵ کشور اول که از آسیا بودند شما هم همون کاررو بکنید مگه پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم نگفته اطلبوا العلم ولو بالسین علم را بیاموزید ولو در کشور چین حالا شما عارتون نشه تشریف ببرید ۵ کشور اول رو بررسی کنید یه گروه اساتید خوب برنامه ریزی درسی رو بفرستید پژوهش کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
آموزش وپرورش ما درخدمت مافیای کاب کمک درسی وکنکور است و تحول بنیادیآموزش وپرورش هم فقط شعار می باشد و در عمل هیچ اتفاق مثبت رخ نداده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام
واقعیتش اینه که به خاطر فرار نخبه ها، کشور دچار تخلیه ژنتیکی شده و ضریب هوش ایرانیها به پایین تر از متوسط جهانی رسیده.
قدیما یادمه هر وقت المپیادهای جهانی اعلام می شد؛ حتما ایران یه جایگاهی داشت ولی الان مدتهاست که اصلا خبری نیست. به نظر من بزرگترین تهدید برای کشور در حال حاضر تخلیه کشور از نخبه هاست؛ سرمایه های ارزشمندی که دارن میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چرا فرار نکنن؟ بمونن اینجا که به زور مجبورشون کنن که مقاله بنویسن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام عزیزان مشکل معلم و حقوق کم اصلا نرفتن معلم و رفتن معلم نیست تمام معلم های عزیز در این روزهای کرونایی از زندگی و خواب و خوراکشون گذاشتن و دور کاری تدریس میکنند مثل دیگر ار گانهای دیگر مثل بانک ..... که دورکاری دارند اما حقوق بانک و نفت ..... کجا حقوق معلم ها کجا من خودم فوق لیسانسم حقوقم دو میلیون و هشتصد با ده سال سابقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
خوب که در مورد معلم ها که به گردن هممون یک جورهایی حق دارند محترمانه حرف بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وقتی میشونیم دکتر مملکت سرویس مدرسه هست خب دیگه انگیزمون واسه درس خوندن نابود میشه ولمون کنید تو درس خوندن پولی نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام عزیزان من می یک اموزگار هستم نظرهای شما دوستان محترم مشکل اموزش و پرورش فقط نیست که بگوییم معلم ها حقوقشان کم است یا زیاد است یا کار میکنند یا نمیکنند که ما امتیازمون نسبت به کشورهای دیگه کم شده است نه عزیزم مشکل همه ی عوامل هست هوای بد تغذیه ی بعد استرس ها بیکاری پدر تنش ها در زندگی ها خانه های کوچک بدون افتاب بدون تهویه ی درست .............
آخرین اخبار