زمان اجرایی قانون رتبه بندی معلمان و میزان کیفیت برگزاری امتحانات نهایی با هدف حذف کنکور از جمله مهم‌ترین رویداد‌ها در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره  «لایحه رتبه‌بندی معلمان هفته آینده روانه مجلس می‌شود»، «مشق فداکاری معلم و «آرش»‌هایی که خیابان کلاس درسشان است» و «حذف کنکور و سیل ورود داوطلبان از ١۴٠١ به دانشگاه‌ها» سپری شد.

انتقاد به کیفیت برگزاری امتحانات نهایی مستند نیست

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره کیفیت برگزاری امتحانات نهایی با توجه به انتقاداتی که به این آزمون وارد است و از موانع حذف کنکور مطرح می‌شد، اظهار کرد: اظهاراتی که در این مورد مطرح می‌شد مستند نبود ضمن آنکه طی جلسات برگزار شده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، همکارانم مدارکی ارائه کردند که نشان می‌دهد همخوانی میان معدل امتحانات نهایی و رتبه‌های کنکور به طور کامل وجود دارد.

او ادامه داد: به این ترتیب هرچه معدل‌های دانش آموزان و داوطلبان کنکور بالاتر بوده باشد، رتبه‌های مناسب‌تری هم در کنکور کسب کرده اند.

حذف کنکور و سیل ورود داوطلبان از ١۴٠١ به دانشگاه‌ها

آنطور که موانع و شروط حذف کنکور پیشتر اعلام شده بود صحت برگزاری امتحانات و سه ساله شدن امتحانات نهایی دانش آموزان این آرزوی ۴۴ساله نظام تعلیم و تربیت را تا حدی محقق می‌کند، اما در شرایط فعلی صرفا صحبت از افزایش امنیت برگزاری امتحانات دانش آموزان است و در مورد تعداد سال‌های آن صحبتی به میان نیامده یا حداقل رسانه‌ای نشده است.

منصور غلامی وزیر علوم هم در این باره گفت که آموزش و پرورش باید بتواند امنیت امتحانات را ارتقا دهد و ما که به عنوان پذیرنده دانشجو هستیم باید شاخص‌های قابل اعتمادی داشته باشیم تا بتوانیم معیاری برای ارزیابی داوطلبان کنکور قرار دهیم.

او بیان کرد: برای دستیابی به این شاخص‌ها سابقه تحصیلی دانش آموزان حداقل باید سه سال به طور امتحان نهایی ارزیابی شود تا بتوان نتیجه قابل قبولی به دست آورد.

وزیر علوم تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین برنامه‌ای است تا مدل جدیدی از آزمون را برای سال ١۴٠١ داشته باشیم و داوطلبان کنکور برای سال آینده تغییر قابل توجهی در مورد برگزاری کنکور ندارند.

کودکان کار خوزستانی تبلت‌دار شدند

از معلمی روایت کردیم که رسالت معلمی اش را نه فقط برای کودکان و نوجوانان ایرانی بلکه فراتر از آن برای کودکان کار اتباع خارجی هم ادا کرده و عصر‌ها تدریس به این دانش آموزان را در برنامه زندگی اش قرار داده بود.

به دنبال روایتگری از این شرایط مجتبی زینی وند رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور از پیگیری وضعیت این دانش آموزان برای تسهیل در امور آموزشی آن‌ها خبر داد و اظهار کرد: برای تامین تبلت به منظور بهره‌گیری از آموزش مجازی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

او همچنین به مذاکرات و وعده‌هایی مثبت از سوی نهاد‌های بین المللی برای تامین تبلت دانش آموزی ویژه دانش آموزان اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: به محض تحقق قول‌هایی که نهاد‌های بین المللی داشتند، تامین تبلت دانش آموزان اتباع خارجی در دستور کار قرار می‌گیرد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان هفته آینده روانه مجلس می‌شود

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای نظام رتبه بندی معلمان بیان کرد: آموزش و پرورش براساس ماده ۶٣ قانون برنامه ششم توسعه الزام به اجرای رتبه بندی شد که در ادوار گذشته محدود به افزایش حقوق شد، اما اخیرا اقدامات خوبی در این باره در حال رخ دادن  است و این نوید را به معلمان می‌دهیم.

احمدی لاشکی تصریح کرد: ظرف هفته آینده لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس روانه می‌شود و با توجه به همزمانی با فصل بودجه زمان مناسبی برای تصویب و تامین اعتبار رتبه بندی است البته اعتبار رتبه بندی ۵ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بود که کفایت نمی‌کند و روسای کمیسیون آموزش، بودجه و تلفیق قول پیگیری داده‌اند.

تولید محتوای ویژه دانش‌آموزان برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به تمهیدات آموزش و پرورش برای مدیریت دانش آموزان در فضای مجازی و مقابله با آسیب‌های این فضا برای آن‌ها، اظهار کرد: با توجه به زیست‌بوم جدید کار‌ها با رویکرد فضای مجازی طراحی شده است بر همین اساس در این زیست‌بوم دوره‌های توانمندسازی معلمان و مربیان را هم در دستور کار قرار دادیم.

کاظمی از طراحی و تولید اپلیکیشن‌های نظارتی برای مدیریت فضای مجازی خبر داد و تصریح کرد: این موضوع یکی از شرط‌های مهم مدیریت فضای مجازی است که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک دوره در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته برای توانمندی‌سازی مربیان دارالقرآن‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین با همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مشترکا و به طور پایلوت در مدارس تحت پوشش این سازمان برنامه‌ای برای تولید محتوای مدیریت فضای مجازی در نظر داریم تا آگهی و توانمندی دانش آموزان در حوزه فضای مجازی ارتقا یابد.

بسته‌های تربیت و یادگیری نباید خالی از هنر باشد

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تحول منهای هنر درخت بی هنری است، گفت: ارتفاع در تحول با برنامه هنرمندان ممکن می‌شود و همه هنر‌ها بالا برنده هستند، اما فیلم تاثیرگذاری عمیق تری در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: فیلم آموزشی خوب، کودک را آرام می‌کند و اکنون که پرونده جشنواره پنجاهم رو به بسته شدن است باید میثاق ببندیم که بسته‌های تربیت و یادگیری مان خالی از هنر نباشد.

ملکی بیان کرد: برنامه‌ها باید روح هنری داشته باشد تا به تحول ارتفاع بدهد و در سایه برنامه درسی امیدبخش می‌توانیم کودک را رشد دهیم و هنر در این امید بخشی موثر است.

دلایل افت دانش‌آموزان ایرانی در آزمون «تیمز»

محمود مهرمحمدی، سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان درباره نتایجی که دانش‌آموزان ایرانی در آزمون «تیمز» کسب کردن و انتقاداتی که به این نتایج وجود داشت، اظهار کرد: این نتایج بسیار نگران کننده است، حتی هفته گذشته این موضوع را در جلسه شورای عالی به وزیر آموزش و پرورش منتقل کردیم.

او ادامه داد: بر این اساس کمیته ای تشکیل شد تا دلایل افت دانش‌آموزان ایرانی در آزمون تیمز بررسی شود.

مهرمحمدی با تاکید بر واکاوی این موضوع در خارج از آموزش و پرورش تصریح کرد: برای بررسی علل این کار نباید به داخل آموزش و پرورش محدود شویم بلکه باید عوامل بیرونی هم مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور باید از استادان دانشگاه و افراد بیرونی کمک گرفته شود تا بتوانیم ارزیابی مناسبی از شرایط داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار