کارگاه یک روزه تسهیلگری و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد فارس در تعامل با جوامع محلی، با همت اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس​ با محوریت حفاظت پایدار از محیط زیست برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارگاه تسهیلگری و توانمند سازی سازمان های مردم نهاد در تعامل با جوامع محلی با تدریس سید بابک موسوی نژاد و سارا باقری از صاحب نظران محیط زیست برگزار شد.

این کارگاه با هدف آشنایی شرکت کنندگان با مفهوم مشارکت، مفاهیم و اصول کار مشارکتی و تسهیلگری و همچنین آشنایی با برخی از تکنیکها و چالشهای کار میدانی و چگونگی مراقبت از به کارگیری رویکرد مشارکتی اجرا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن در حاشیه این کارگاه آموزشی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند تغییر در رویکرد و نحوه ی حفاظت از تنوع زیستی است و همچنین موضوع مشارکت ذینفعان و مردم را باید با یک برنامه ریزی مدون، آغاز کنیم و با تسری تجربه های موفق، شاهد نمونه های اثر بخش در سراسر کشور و به ویژه استان باشیم. ​

ظهرابی افزود: باید در بدنه ی حفاظت محیط زیست این باور به وجود بیاید که اگر بخواهیم یک حفاظت پایدار داشته باشیم باید رویکرد های حفاظتی را اصلاح کرده و به نوعی برای مردم و با مردم کار کنیم که در وهله اول حفاظت اتفاق افتد و در وهله ی بعدی، پایداری حفاظت، تضمین شود؛ چونکه این امر می تواند منجر به بهبود تنوع زیستی شود، اما پایداری آن موضوع مهم تری است

این مقام مسئول گفت: کار مشارکت بسیار حساس است و نیازمند تجربه، آگاهی و اصلاح برخی از ساختارها و تفکرات درون سازمانی و ایجاد الگو های موفق به منظور بهره مندی از آن در مشارکت حداکثری است.

او با اشاره به تجربه ی موفق گروه های مردمی منطقه ی کوه هوا لامرد و همچنین پاقلات علامرودشت ، گفت: در این مناطق نقش اصلی حفاظت کننده از محیط زیست به عهده ی گروه های مردمی است که امیدواریم این روند با پایداری همراه باشد.

​ظهرابی خطاب به سازمان های مردم نهاد افزود: برای مشارکت دادن مردم و ذینفعان دیگر در حفاظت از تنوع زیستی زیر ساختارهایی ایجاد شده است که نیازمند همکاری همه جانبه سمن ها برای اجرایی کردن آن است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار