توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به باغداران و کشاورزان را بخوانید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به باغداران و کشاورزان استان به شرح زیر است:


بیشتر بخوانید


۱- استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏های کشاورزی و حفاظت و نگهداری ماشین آلات کشاورزی در مکان‌های مسقف با توجه به کاهش دما در اوایل هفته آینده.
۲- عدم انجام هرگونه سم‏پاشی و محلول ‏پاشی با توجه به وزش باد شدید و بارندگی طی ۴۸ ساعت آینده.
۳- تنظیم و کنترل دما، رطوبت و تهویه گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ با توجه به نوسانات محسوس دمایی و بارندگی طی هفته پیش رو.
۴- تقویت و مستحکم نمودن سازه و پوشش گلخانه‌ها با توجه به وزش باد‌های نسبتاً شدید تا شدید (بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت) و بارندگی طی ۴۸ ساعت آینده (به ویژه در مناطق غربی و شمال غربی استان با توجه به احتمال بارش شدید برف و باران).
۵- رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف (به ویژه در شیب‌های جنوبی و آفتاب گیر مناطق برف گیر شمال غربی استان).
۶- عدم انجام هرس درختان جهت جلوگیری از تحریک درختان میوه به انجام فعالیت مجدد با توجه به افت دما در اوایل هفته آینده.
۷- عدم انجام محلول پاشی درختان با توجه به وزش باد شدید و بارندگی طی ۴۸ ساعت آینده.
۸- ایجاد چالکود در اطراف درختان جهت کوددهی و ذخیره آب بارندگی.
۹- حفاظت از نهال‌های جوان و تازه کشت شده در برابر وزش باد شدید.
۱۰- تنظیم دما، رطوبت و تهویه دامداری‌ها و مرغداری‌ها با توجه به نوسانات دمایی.
۱۱- خودداری دامداران و عشایر از عبور در مناطق مرتفع و کوهستانی و عدم توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها طی روز‌های امروز و فردا با توجه به رخداد بارندگی نسبتاً شدید، وزش باد شدید و کولاک برف و احتمال رعد وبرقو تگرگ و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها (به ویژه در نیمه غربی استان).
۱۲- حفاظت از کندو‌های زنبورعسل در برابر وزش باد شدید و بارندگی و سرما، با تنظیم دریچه کندو‌ها و پوشاندن و عایق بندی مناسب آن‌ها و انتقال کندو‌ها به مکان‌های امن و دور از مسیل ها.
۱۳- انجام تغذیه مکمل زنبور‌های عسل.
۱۴- تنظیم جیره غذایی ماهیان سردآبی (کاهش غذادهی) با توجه به بارندگی و احتمال رعد و برق.
۱۵- تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها با توجه به رخداد بارندگی طی ۴۸ ساعت آینده (به ‏ویژه در مناطق غربی و جنوبی استان).
۱۶- اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از ورود آب گل آلود به حوضچه‌های پرورش ماهی با توجه به سیلابی شدن رودخانه‌ها و افزایش روان آب ها.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار