یک مقام مسئول گفت: به کشاورزان مناطق جنوبی توصیه می‌شود که برای وارد نشدن استرس به گیاه نسبت به آبیاری تکمیلی مزارع گندم، جو و چغندر قند اقدام کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد و گفت: طی امروز و فردا در مناطق شمالی کشور، به علت جریانات شمالی بر روی دریای خزر بارش پراکنده در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انتظار می‌رود.

او افزود: روز سه‌شنبه سامانه بارشی به سمت مناطق غرب، شمال غرب، برخی مناطق جنوب غرب و دامنه‌های البرز حرکت می‌کند که در این مناطق سبب بارش پراکنده، گاهی وزش باد و در مناطق سردسیر بارش برف می‌شود.


بیشتر بخوانید


حقیقت از استمرار بارش باران خبر داد و گفت: روز چهارشنبه با تقویت این سامانه، بارش مناطق شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز و زاگرس را در بر می‌گیرد. همچنین روز پنج شنبه علاوه بر این مناطق در جنوب غرب، مناطق مرکزی سواحل دریای خزر و شمال شرق هم بارش خواهیم داشت.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی ادامه داد: روز جمعه فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب، سواحل غرب و شمال شرق کشور کماکان فعال خواهد بود.

او با اشاره به اینکه پایان هفته دما در اکثر نقاط کشور کاهشی است، بیان کرد: تا اوایل هفته آینده دما در اکثر نقاط کشور به ویژه نیمه شمالی کشور ۸ تا ۱۲ درجه کاهش خواهد یافت.

حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: با توجه به آفت کک کلزا به کشاورزان مناطق جنوبی توصیه می‌شود که تا قبل از آغاز بارش‌ها نسبت به پایش مزارع و مبارزه اقدام‌ کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش سرعت وزش باد به گلخانه داران توصیه می‌شود که مراقب سازه‌های گلخانه‌ای خود باشند.

به گفته او، با توجه به شرایط جوی به کشاورزان مناطق جنوبی توصیه می‌شود که برای وارد نشدن استرس به گیاه نسبت به آبیاری تکمیلی مزارع گندم، جو و چغندر قند اقدام کنند.

کاهش ۴۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش در کشور گفت: بنابر آخرین آمار متوسط میزان بارش ۸۳.۶ میلی متر و در دوره بلندمدت ۱۲۳.۱ میلی متر است که این امر کاهش ۳۹‌.۴ درصدی بارش نسبت به نرمال بلندمدت و کاهش ۴۰‌.۵ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

او با بیان اینکه بارش در استان‌های تهران، قم و البرز درصدی بالاتر از نرمال است، افزود: این در حالی است که بارش در مابقی استان‌ها کمتر از نرمال است.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که در اسفند میزان بارش‌ها نسبت به ماه‌های قبل کمی بهتر خواهد بود‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار