دبیر بخش چاپ دستی سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، درباره دلایل مهجور ماندن هنر چاپ دستی در ایران سخن گفت.

احمد وکیلی دبیر بخش چاپ دستی سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، درباره کارگاه‌های این هنر در فرهنگستان هنر، به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: محتوای کارگاه‌ها قوی، اما استقبال کم بود. اساتید این کارگاه‌ها مطالب دانشگاهی را به شرکت کنندگان تدریس کردند؛ اما تعداد آن‌ها بسیار انگشت شمار بود. شاید عده‌ای با خود گفتند که از دنیای مجازی کارگاه را دنبال می‌کنیم پس رفتن لازم نیست. در صورتی که حضور فیزیکی و از نزدیک دیدن یک چیز دیگر است. البته گرفتار کرونا هستیم و خیلی نمی توان درباره کیفیت قضاوت کرد؛ اما اگر برگزاری کارگاه ها به طور طبیعی پیش می رفت، فرق آن با چاپ صنعتی به خوبی دیده می شد.

وی توضیح داد: بی توجهی مهمترین علت کمرنگ بودن هنر چاپ دستی در ایران است؛ حتی هنرمندان تجسمی هم با این رشته آشنایی ندارند. هنر چاپ دستی، در همه دنیا یک رشته دانشگاهی است. در صورتی که در ایران اینطور نیست. شما اگر یک اتاق یک در یک هم داشته باشید، با یک دستگاه پرس می‌توانید کار کنید. از طرفی هزینه خرید یک بوم ۲ متر در ۲ متر، الان ۳ میلیون تومان است؛ بنابراین ۲۰ میلیون تومان برای خرید دستگاهی که تا آخر عمر کار می کند، خیلی سنگین نیست.

این هنرمند درباره عملکرد جشنواره تجسمی فجر گفت: اعتقاد من این است که هادی مظفری با برگزاری این رویداد یک قدم بزرگ برداشت؛ اما قهر عده‌ای با این جشنواره همچنان ادامه دارد. البته قضاوت قطعی درباره کیفیت جشنواره، در روز‌های کرونایی کمی دور از انصاف است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار