رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ گفت: امسال با تلاش زنبورداران منطقه رخ ۸ هزار کیلو گرم عسل تولید شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی شیبانی رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ گفت:  منطقه رخ به سبب داشتن اقلیم و مراتع مناسب، بستر رویش گیاهان دارویی زیادی از جمله گون، آویشن و ... است. از سوی دیگر با توجه به مساحت مناسب مزارع و باغات، قطب تولید محصولات زراعی در  تربت حیدریه نیز محسوب می شود.

او افزود: زنبور داری در منطقه رخ در حال توسعه است به طوری که اکنون تعداد هزار ۷۸۱ کندو زنبور عسل در قالب ۲۴ زنبورستان در منطقه موجود است وتعداد ۲۴ نفر به صورت مستقیم به این حرفه مشغول هستند.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی ادامه داد: از مهمترین فواید پرورش زنبور عسل، گرده افشانی مراتع، باغات و گیاهان زراعی است که کمک به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست می‌باشد؛ علاوه بر عسل محصولاتی نظیر موم، بره موم، کرده گل و زهر زنبور عسل از فرآورد‌های زنبور با ارزش افزوده بالا هستند که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارند و می‌توان با ترویج مصرف تولیدات زنبور عسل در سطح جامعه کمک زیادی به سلامت جامعه و افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش درآمد زنبور داران و اشتغالزایی کنیم.


بیشتر بخوانید



شیبانی بیان کرد: پرورش زنبورداری می‌تواند در بخش رخ ارز آوری و اشتغالزایی مناسبی را با سرمایه گذاری کمتری نسبت به دیگر مشاغل ایجاد کند.

او تصریح کرد: امسال بیش از ۸ هزار کیلو گرم عسل در زنبور ستان‌های بخش رخ از هزار ۷۸۱ کندو و توسط زنبورداران منطقه بدست آمده است و میانگین عملکرد هر کندو  حدود ۴.۵ کیلو گرم برآورد می شود.


رئیس مرکز جهاد کشاورزی  پراکنش مناسب باران در سال زراعی ۹۹ را مهم‌ترین عامل افزایش تولید عسل در بخش رخ اعلام و تاکید کرد: بر این اساس میزان درآمد حاصله برای زنبورداران منطقه از هر کندو حدود ۱۰ میلیون ریال می‌باشد و  عملیات ثبت و رکوردگیری از کندو‌های زنبور عسل، توزیع ملکه اصلاح نژاد و برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی را از مهم‌ترین برنامه‌های جهاد کشاورزی بخش رخ امسال برای زنبورداران دانست.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.