به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مقایسه هیوندای آوانته و رنو مگان را میتوان جنگی از پیشکسوتان خودروهای خارجی در ایران دانست. ابتدا از آوانته شروع کنیم؛ هیوندای آوانته برای اولین بار در سال 1990 رونمایی شد و تا کنون هم در خط تولید شرکت کرهای هیوندای قرار دارد. البته لازم به یادآوری است که این محصول خودروساز هیوندای تنها در ایران و تعداد انگشتشماری از کشورهای دیگر از قبیل کره جنوبی و مالزی به نام آوانته شناخته میشود، وگرنه در سایر نقاط جهان آن را به نام هیوندای النترا میشناسند.
هیوندای در سال 2004 تغییرات اندکی در آوانته ایجاد کرد تا بتواند بازار فروش آن را تا اندازهای بهبود بخشد. آوانته در ردیف خودروهای اقتصادی قرار میگیرد و توانسته است فروش معقولی را تجربه کند. در ایران شرکت پرستوی آبی ارگ امر واردات و خدماتدهی این خودرو را به انجام میرساند.
اما خودرو مگان یکی از رقبای اصلی آوانته در بازار ایران به حساب میآید. مگان یکی از خودروهای شرکت رنوی فرانسه است و نگین خودرو، از سال 1390 به بعد، وظیفه واردات و خدماتدهی آن به بازار کشور را عهدهدار شده که تا کنون نسل سوم آن نیز وارد و عرضه شده است. امروزه رنو در ایران نام شناخته شدهای است و نسبت به برخی از شرکتهای اروپایی فعال در کشور از اعتبار بیشتری برخوردار است.
خودرو مگان در دو مدل 1600 سی سی و 200 سی سی به بازار کشور عرضه میشود، که در این مقاله مگان با موتور 2000 سی سی را مورد بررسی و مقایسه قرار میدهیم. میتوان گفت که مگان، مانند سایر محصولات رنو، توانسته نظر مشتریان را به خود جلب کند و فروش خوبی را تجربه کرده است.
در مجموع، آوانته از طراحی خارجی جالب توجهی برخوردار نیست. شاید حتی میتوان گفت که بسیاری از افراد در نگاه اول آن را خودروی با طراحی نامتقارن میپندارند. اما اگر اندکی به آن نزدیک شوید و از نزدیک به نحوه طراحی و قرارگیری اجزای آن دقت کنید، احتمالاً اندکی نظرتان تغییر خواهد کرد. هرچند در نهایت با طرحی قدیمی و اقتصادی روبرو هستیم. در واقع، در طراحی آوانته خبری از خطوط تیز و خشن یا طراحیهای تهاجمی و جوانپسند نیست، بلکه با یک طراحی خارجی کاملاً اقتصادی روبرو هستیم.
مقایسه هیوندای آوانته و مگان از نظر طراحی خارجی نشان میدهد که محصول شرکت رنو دارای برتری است. چراغهای جلو مگان تا اندازهای کوچک هستند، اما شمایل جلوپنجره و طراحی آن در امتداد چراغها زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین در تمام نماهای مگان شاهد حجمدهی سپر و خطوطی ملایم هستیم که حس قدرت و نیرومندی خاصی به این خودرو بخشیدهاند.
در نمای کناری، آینهها از نظر رنگ با بدنه خودرو هماهنگ هستند و قوس ملایمی از جلو به سمت عقب خودرو مشاهده میشود. در نمای پشت هم قبل از هر چیزی چراغهای بزرگ عقب نظر مخاطب را جلب میکنند. در این قسمت نیز شاهد حجمدهی نسبی سپر هستیم.
در داخل کابین هیوندای آوانته نیز شاهد نوآوری خاصی نیستیم. در طراحی داخلی این خودرو چیزی وجود ندارد که آن را از نمونههای خودروهای اقتصادی و قدیمی جدا سازد. با این حال آوانته فضای رضایت بخشی را در اختیار راننده قرار میدهد و دید مطلوبی را در حین رانندگی برای او به تهیه میکند.
از سوی دیگر، طراحی داخلی مگان هم مانند سایر محصولات شرکت رنو، بسیار ساده است. نمیتوان گفت که کابین مگان برتری خاصی نسبت به آوانته دارد. طراحی داخلی مگان نه فقط کاملاً ساده است و کنسول میانی آن را حتی میتوان زشت قلمداد کرد. ولی اگر در نهایت بخواهیم قضاوت کنیم، قرارگیری اجزای کابین در مگان از اصولی امروزیتر و در مقایسه با آوانته جوانپسندتر است.
مقایسه هیوندای آوانته و رنو مگان از نظر فنی نشان دهنده برابری نسبی آنهاست. البته آوانته توانسته است از نظر شتابگیری صفر تا 100 عملکردی در حدود نیم ثانیه بهتر داشته باشد و مگان با حدأکثر سرعت 5 کیلومتر بیشتر، از آوانته پیشی بگیرد. ولی در مجموع میتوان عملکرد آنها را مشابه دانست.
مدل خودرو |
هیوندای آوانته |
رنو مگان |
پیشرانه |
4 سیلندر خطی مستقیم 16 سوپاپه |
4 سیلندر خطی مستقیم 16 سوپاپه |
حجم موتور |
2000 سی سی |
1998 سی سی |
حدأکثر قدرت |
140 اسب بخار |
132 اسب بخار |
حدأکثر گشتاور |
182 نیوتن متر |
188 نیوتن متر |
گیربکس |
5 سرعته خودکار |
5 سرعته خودکار تیپ ترونیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
6/7 لیتر در هر 100 کیلومتر |
8/7 لیتر در هر 100 کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 |
5/10 ثانیه |
11 ثانیه |
حدأکثر سرعت |
190 کیلومتر در ساعت |
195 کیلومتر در ساعت |
همانطور که گفته شد، خودروهای مورد بحث در ردیف خودروهای اقتصادی قرار دارند. اما، همانطور که در جدول زیر نیز مشاهده میشود، مقایسه هیوندای آوانته و رنو مگان از نظر امکانات رفاهی حاکی از برتری نسبی محصول شرکت رنو است.
تجهیزات |
هیوندای آوانته |
رنو مگان |
چراغ |
چراغهای اسپرت جلو، مهشکنهای جلو و عقب |
چراغهای هالوژن، مهشکنهای جلو، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ جلو، مهشکن عقب |
سیستمهای مولتی مدیا |
پخش کننده سی دی و ipod، ورودی یو اس بی |
رادیو، سی دی |
صفحه نمایش |
__ |
صفحه نمایش دیجیتال کامپیوتر سفری |
آینه |
تنظیم برقی آینههای جانبی به همراه گرمکن |
تنظیم الکتریکی آینهها به همراه گرمکن |
تهویه مطبوع |
تنظیم دستی سیستم تهویه هوا |
تهویه هوا با قابلیت تنظیم خودکار |
صندلی |
تنظیم دستی صندلیهای جلو، تاشوندگی صندلیهای عقب |
تنظیم دستی صندلیهای جلو |
شیشه |
بالابرهای جلو و عقب برقی |
بالابرهای جلو و عقب برقی، پرده شیشه عقب و جانبی |
سیستمهای هشدار دهنده |
سیستم ضد سرقت |
سیستم ضد سرقت |
سایر امکانات |
ریموت کنترل، قفل مرکزی، ضد سرقت ایموبیلایزر، |
قفل مرکزی با ریموت رادیویی، سنسور باران، چراغ همراه تا متزل، کارت هوشمند، دکمه استارت |
هیوندای آوانته از نظر ایمنی توانسته است رکورد رضایتبخشی را ثبت کند. این خودرو مورد آزمایش مؤسسه اروپایی معتبر یورو ان کپ قرار گرفته و توانسته است از این مؤسسه چهار ستاره ایمنی دریافت کند. اما مقایسه هیوندای آوانته و رنو مگان از نظر ایمنی نشان دهنده برتری بیچون و چرای مگان است.
این محصول شرکت رنو توانسته است 5 ستاره ایمنی مؤسسه اروپایی EURO-ENCAP را به دست آورد، که رکوردی بسیار مطلوب بوده و امروزیترین خودروهای موجود در بازار را به رقابت دعوت میکند.
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
هیوندای آوانته |
رنو مگان |
کیسه هوا |
کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو |
کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو |
سیستم ترمز |
ترمزهای هر چهار چرخ جلو و عقب دیسکی، سیستم ABS به اضافه EBD |
ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده، ترمزهای عقب دیسکی، سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی، سیستم ABS |
با هیوندای آوانته میتوانید تجربه رانندگی نسبتاً پرسرعت و هیجان انگیزی را داشته باشید. این خودرو میتواند در عرض 10 و نیم ثانیه از صفر به 100 کیلومتر برسد، که رکورد تقریباً مطلوبی است. همچنین میتوانید با شتابی معقول به سرعت 180 تا 190 کیلومتر در ساعت دست یابید که سرعتی هیجان انگیز به شمار میرود. رکورد این خودرو در دستیابی به امتیازات بالا در تستهای ایمنی نیز میتواند حس آرامش خاصی را به سرنشینان منتقل کند.
از سوی دیگر، فرمان برقی بسیار نرم و خوش دست مگان، رانندگی در شهرهای بزرگ و پرترافیک و جادههای کوهستانی را تسهیل میکند. با این وجود، پایداری خودرو در پیچهای تند رضایتبخش است. سیستم تعلیق نیز سواری نرم و خوشایندی را برای سرنشینان فراهم میکند. اما مقایسه آوانته و مگان نشان میدهد که هماهنگی میان عملکرد گیربکس و موتور مگان چندان مطلوب نیست.
امروزه در ایران میتوانید رنو مگان را در بازه قیمتی 150 تا 250 میلیون تومان تهیه کنید، و برای خرید هیوندای آوانته نیز به بودجهای تقریباً در همین بازه نیاز خواهید داشت. خب، البته با توجه به اینکه قیمت هر کدام از خودروهای مورد بحث در سالهای نه چندان دور بسیار پایینتر از این اعداد بود، شاید بهتر است در مورد طبقهبندی آنها در ردیف خودروهای اقتصادی تجدید نظر کرد. چون احتمالاً این خودروها نیز، مانند سایر خودروهای موجود در بازار، بخشی از مشتریان خود را از دست دادهاند.
واقعیت این است که خرید خودرو امری شخصی است و تنها کاری که ما میتوانیم انجام دهیم، آگاهسازی افراد نسبت به ویژگیهای هر خودرو است. همانطور که در بالا مشاهده کردید، رنو مگان خودروی با امکانات نسبی بهتر، ظاهری جوانپسندتر و از همه مهمتر، با ایمنی بالاتر است. به همین دلیل در صورتی که قصد خرید خودرو در بازه قیمتی یاد شده را دارید، توصیه میکنیم در بین هیوندای آوانته و رنو مگان گزینه دوم را انتخاب کنید.
انتهای پیام/