مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت:۱۱ طرح بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴۰۵ میلیارد ریال دراین شهرستان در دهه فجر به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، عبدالحسین اکبری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به فرا رسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در دهه فجر امسال ۱۱ طرح بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴۰۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال و اشتغالزایی ۱۰۲ نفر به بهره برداری رسید.

مهندس اکبری اعلام کرد: امسال ۸۶۰ هکتار آبیاری تحت فشار و ۸۵ هکتار آبیاری بارانی در سطح شهرستان اجرا شده است و از محل اعتبارات سیل سال ۹۸ تعداد ۱۵ رشته قنات با اعتبار ۸.۸ میلیارد ریال احیا شده است.

او نقش گلخانه‌ها را صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی بسیار مهم دانست و گفت: امسال در سطح شهرستان بهار، یک هکتار گلخانه به بهره‌برداری رسید و ۲.۵ هکتار پروانه تاسیس صادر شده، ۱.۸ هکتار با استفاده از تسهیلات، در حال ساخت و ۷.۵ هکتار خوداجرایی بوده است و در کنار آن توسعه شهرک گلخانه‌ای در روستای دستجرد به مساحت ۱۵ هکتار از طریق شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان و یک شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۵.۵ هکتار در روستای کوشک آباد در حال پیگیری است که اگر استعلامات پاسخ داده شود در مجموع احداث ۲۰ هکتار گلخانه در سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

عبدالحسین اکبری به طرح جهش تولید اشاره کرد و گفت: این طرح با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام برای اولین بار انجام می‌شود که از ۵۹ هزار و ۸۰۰ هکتار غلات شهرستان، ۱۴ هزار و ۳۹۱ هکتار تحت طرح قرار گرفتند تا یارانه‌ای برای بیمه محصولات، کود و داشت و برداشت محصولات قرار داده شود.

اکبری اجرای توسعه کشاورزی حفاظتی را بسیار مهم دانست و گفت: امسال در ۸ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان خاک ورزی حفاظتی و همچنین عملیات مبارزه با سن غلات در ۴۸ هزار و ۱۰۱ هکتار از مزارع شهرستان بهار انجام شده است.

اکبری اقدامات واحد مکانیزاسیون را بسیار ارزشمند خواند و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری و به تبع آن هزینه تولید در بخش کشاورزی، بهترین روش توسعه و بالا بردن ضریب مکانیزاسیون است تا عملکرد کمی و کیفی نیز افزایش یابد و در همین راستا ۱۳.۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره ۱۵ درصد در اختیار کشاورزان قرار گرفت که در این زمینه ۱۱۴ درصد اعتبار، جذب شد.

عبدالحسین اکبری اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده محصول تولیدی شهرستان بهار سیب زمینی است؛ یک واحد توسط بخش خصوصی با ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ۶۰ میلیارد تومان آورده شخصی با ظرفیت ۶۰ هزار تن تولید فرآوری سیب زمینی در حال ساخت است و یک واحد صنایع تبدیلی راکد نیز با تغییر مدیریت در لالجین مجددا به عرصه تولید بازگشت.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.