به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت تولیدی و صنعتی فنرلول ایران مجموعهای است که توانسته با تولید محصول فنرلول نه تنها نیاز دهها صنعت بزرگ کشور بلکه نیاز صنایع خودروسازی بزرگ خارجی همچون شرکتهای رنو و پژو فرانسه را نیز تامین کند.
این واحد صنعتی با تولید فنرهایی همچون فنرهای فشاری، کششی، مارپیچ، دیسکی، بشقابی و دیافراگمی و فرمدار قابل استفاده در سیستم تعلیق، سوپاپ مورد استفاده در سیستم احتراق داخلی و فنرهای کلاج به یکی از مجموعههای مطرح در دنیا بدل شده است.
طول عمر بالا و مقاومت زیاد فنرلول سبب شده است تا این فنرها نسبت به فنرهای تخت مناسبتر شوند. این نوع فنرها به هیچ عنوان نیاز به تنظیمات پیچیده و خاص ندارند و به ندرت خراب و فرسوده میشوند. فنر لول یک قطعه فلزی است و کار اصلی آن، ارتعاش برای دفع و جذب ضربههای دریافتی است. فنرها یکی از قطعات مهم خودرو هستند که نقشی کلیدی در تعادل و حرکت ثابت خودرو دارند.
در واقع فنرها با تحمل وزن بدنه و بار خودرو، ارتفاع آن را ثابت نگه میدارند. همچنین فنر با جذب نوسانات ناشی از مسیرهای ناهموار از انتقال آنها به اتاقک خودرو جلوگیری میکنند. در یک اتومبیل از ۵ نوع فنر مختلف استفاده میشود. فنر لول یا فنر مارپیچ، فنر تخت، فنر بادی، فنر لاستیکی و میله پیچشی.
بهمن جعفری مدیرعامل این شرکت دانشبنیان گفت: فنرلول خودرو از یک میله فولادی ساخته میشود که به صورت حلقههای متناوب پیچیده شده است. قدرت و مقاوت این فنر به تعداد حلقه ها، ارتفاع آنها و قطر میله فولادی بستگی دارد. به طور کلی هرچه قطر میله فنر بیشتر باشد قدرت آن نیز افزایش مییابد. از سوی دیگر افزایش طول و تعداد حلقههای فنر موجب انعطاف پذیری بیشتر آن خواهد شد.
این فعال فناور بیان کرد: این فنرها در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، ریلی، نظامی، پزشکی، برق، وکشاورزی از جمله صنایع وابسته به محصولات این واحد به شمار میروند. تولید سالانه ۸ هزار و ۵۰۰ تن انواع فنردارای قابلیت صادراتی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار دستاورد فناورانه شرکت است.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/