مدیرعامل کارخانه تولید روغن نهاوند گفت: با افزایش ظرفیت تولید روغن نباتی در کارخانه تولید روغن درنهاوندمشکل کمبود روغن در استان کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، این روز‌ها مردم کشور و به خصوص استان همدان در صف‌های طولانی در داخل و جلو فروشگاه و مغازه‌های بزرگ و کوچک منتظر دریافت چندحلب و بطری روغن جامد و مایع هستند که این جو روانی را عده‌ای واسطه و دلال به وجود آورده‌اند.

مومنعلی خزایی مدیرعامل تنها کارخانه روغن استان همدان در این باره می‌گوید: اصلا در بازار کمبود روغن نداریم و برای جلوگیری از احتکار خانگی، فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ روغن را به حد نیاز روزانه ۱۵۰تن برای نهاوند و چندین کامیون هم برای مرکز استان و سایر استان‌های غرب کشور ارسال می‌کنیم.

کمبود روغن در بازار نتیجه دلال بازی، سودجویی و سوء مدیریت است

او افزود: کارخانه روغن کشت و صنعت خزل نهاوند اعلام می‌کند در کنار مردم ایستاده و با اضافه کردن دو شیفت کاری و دو خط تولید جامد و مایع دیگر برای تأمین روغن مورد نیاز بازار مشکلی نداریم.

مدیرعامل کارخانه روغن نهاوند با بیان اینکه با راه اندازی خط تولید روغن جامد ظرفیت این واحد صنعتی از ۴۵۰۰ تن به بیش از ۵ هزار تن در سال افزایش یافت اظهار داشت: تنها مشکل کارخانه روغن نگین برای تولید روغن جامد مواد اولیه شامل روغن پالم و حلب بوده که آن‌ها نیز خریداری و این مشکل هم برطرف شد.

خزائی بیان کرد: اکنون توزیع نامناسب روغن درتعدادی از فروشگاه‌ها و مغازه مشکل اساسی مردم است که دولت باید نظارت کند، چون ما تولید و توزیع را روزانه انجام می‌دهیم و حتی مردم می‌توانند به درب کارخانه مراجعه کنند و روغن مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

کمبود روغن در بازار نتیجه دلال بازی، سودجویی و سوء مدیریت است

او گفت: در حال حاضر ما از کلزا، سویا و آفتابگردان روغن می‌گیریم و به حد نیاز مردم وارد بازار مصرف می‌کنیم از طرف دیگر از مردم درخواست داریم برای ذخیره و احتکار خانگی روغن به بازار فشار نیاورند فروشگاه‌ها و مغازه داران به صورت روزانه از ما روغن دریافت می‌کنند باید نظارت‌ها بر نحوه توزیع بیشتر شود.

نقی کاکاوند سرپرست اداره صنعت معدن و تجارت نهاوند هم افزود: با کمک کارخانه روغن نهاوند روزانه بیش از ۱۲ تن روغن بین فروشگاه ها و مغازه های نهاوند توزیع می‌شود.

کمبود روغن در بازار نتیجه دلال بازی، سودجویی و سوء مدیریت است

او اظهار کرد: کارخانه روغن نگین نهاوند به عنوان تنها کارخانه استان همدان نیاز‌های استان‌های غربی و شهرستان‌های استان را برآورده می‌کند و ما مشکلی در تامین روغن نداریم فقط مشکل احتکار خانگی و بعضی از مغازه‌ها است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در ایام پیش رو تا نوروز گشت‌های این اداره به دنبال جلوگیری از احتکار و مبارزه با متخلفان هستند.

کمبود روغن در بازار نتیجه دلال بازی، سودجویی و سوء مدیریت است

 شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند باهدف اجرای سیاست خودکفایی در تولید مواد غذایی روغنی کشور در سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستین کارخانه تولید روغن و مواد شیمیایی خاص در کلاسیک و آفتابگردان در زمینی به مساحت ۸۰ هزار متر مربع و  با سرمایه اولیه ۲۲۰ میلیارد ریال در روستای صلاح الدین با هدف اشتغالزایی ۲۰۰ نفرمستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت خود را آغاز کرد، اما در سال‌های اخیر به دلیل کاهش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی و مواد اولیه تولید با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

تولید سالانه روغن جامد و مایع ما در حال حاضر حدود ۵ هزار تن روغن خوراکی است که این حاصل تلاش ۲۰۰ نفر و استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه است.

کمبود روغن در بازار نتیجه دلال بازی، سودجویی و سوء مدیریت است

متأسفانه واسطه‌ها، دلالان، عده‌ای از مردم و سوء مدیریت  در این شرایط سخت تحریم و بیماری کرونا به دنبال ایجاد جو بد روانی در جامعه و پر کردن جیب خود هستند، به دروغ شایعه می‌کنند که روغن نیست در حالی که انبار‌ها پر است.

مدیر عامل کارخانه نگین نهاوند بیان کرد: کارخانه ما به طور مستقیم و بدون واسطه محصول کلزا و آفتابگردان و به زودی کنجد را از کشاورزان نهاوند و حتی استان‌های همجوار ، با بالاترین قیمت از کشاورزان خریداری  و اقدام به تولید روغن خوراکی می‌کند هرچند متأسفانه دولت حمایتی نمی‌کند.

خزایی افزود: کارخانه کشت و صنعت خزل نهاوند در ۳ بخش تصفیه خانه، روغن و نیروگاه ۱۱ مگاواتی فعالیت می‌کند که در بخش تولید مواد غذایی شامل روغن کلزا، سویا و آفتابگردان در طول ۲۴ ساعت فعالیت می‌کنیم،  اما متأسفانه دولت به موقع خوراک کارخانه را تأمین نمی‌کند و سهمیه ۶۰۰ تنی ما را به استانی دیگر می‌دهند و این یکی از سیاست‌های اشتباه دولت است.

کمبود روغن در بازار نتیجه دلال بازی، سودجویی و سوء مدیریت است

او گفت: در این کارخانه پیشرفته و مدرن واحد‌های مختلف شامل جداسازی ضایعات از دانه‌های روغنی یا بوجاری، شستشو و پخت و پز با حرارت، پانا سازی دانه‌های روغنی برای بهره گیری بهتر از روغن، جداسازی روغن از دانه، تصفیه و پالایش روغن با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد، بی رنگ کردن روغن، افزودن آنتی اکسیدان به روغن و تفکیک روغن بسته بندی شده به مصرف خوراکی، سرخ کردنی و روغن بسته بندی شده و تولید بطری‌های ۲۵۰۰ سی سی تا یک و نیم لیتری و قوطی فلزی برای روغن جامد در این  مجموعه تولید می شود.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
رضا
۱۱:۴۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
سوء مدیریت در توزیع و نظارت بر بازار و همچنین تقاضای بیش از نیاز مردم برای خرید روغن به دلیل بی ثباتی در بازار از مهمترین علل کمبود روغن در بازار به حساب میاد ..امیدوارم این مشکل حل بشه