همزمان با ایام الله دهه فجر با همکاری خیران و سپاه فجر فارس ۱۱۰زندانی جرایم غیر عمد از زندان‌های استان آزاد شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فرمانده سپاه فجر فارس در آیین گرامیداشت فرا رسیدن ۲۲ بهمن و اجرای مرحله دوم طرح نذر رهایی، با گرامیداشت فرارسیدن ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه در قالب طرح نذر رهایی بیش از ۲۷۳ زندانی جرائم غیر عمد آزاد شده‌اند، گفت: در مرحله اول ۱۶۳ زندانی و امروز نیز ۱۱۰ زندانی دیگر آزاد می‌شوند که ۲۷ نفر از این‌ها از بانوان زندانی هستند.

سردار یدالله بوعلی گفت: ۳۹۸ پروژه گروه‌های جهادی همزمان با دهه فجر در عرصه‌های مسکن محرومین، ساخت حسینیه و سایر حوزه‌های عام‌المنفعه به بهره برداری رسیده است.

او افزود: با بیان اینکه امروز فارس با توزیع بیش از دو میلیون بسته معیشتی در قالب کمک‌های مومنانه در سطح کشور سرآمد است.

فرمانده سپاه فجر فارس بیان کرد: بیش از یک میلیارد تومان کمک از طریق سامانه توکاد برای کمک به دانش آموزان نیازمند جمع آوری شده و از خیران نیک اندیش فارس دعوت می‌کنیم برای کمک به تهیه تبلت برای دانش آموزان فارس به سامانه توکاد مراجعه کنند.

سردار بوعلی با تجلیل از ستاد دیه فارس، اداره کل زندان‌ها و دستگاه قضایی استان، عنوان کرد: از همه خیرین، دستگاه‌ها و مسئولانی که در این طرح معنوی مشارکت دارند تشکر می‌کنیم.

فرمانده سپاه فجر فارس یادآور شد: در مراسم امروز ۴۰ بسته معیشتی نیز به خانواده‌های زندانیان نیازمندان اهدا می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن تبریک چهل و دومین طلیعه فجر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از همه مسئولان بویژه خیرین نیک اندیش و شورای تأمین استان فارس که در راستای رها سازی زندانیان جرائم غیر عمد در این اقدام خداپسندانه تلاش کردند، گفت: در دوران تحول قوه قضائیه ودر راستای اجرای سند تحول قضایی باید به دنبال جرم زدایی باشیم و بدین منظور پیشگیری از وقوع جرم در اولویت قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تأکید کرد: تمام همت و تلاش ما باید در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها باشد و با کاهش آمار زندانیان این میزان زندانی جرائم غیر عمد و مالی نیز به تدریج از زندان رهایی یابند.

او با اشاره به صدور ۶ هزار و ۵۰۰ مورد رأی جایگزین حبس از سوی قضات دادگستری فارس در سال جاری تصریح کرد: امسال ۱۲۰ نفر زندانیان از پابند الکترونیک استفاده کرده اند و در ایام دهه مبارک فجر امسال ضمن بازدید از مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیرازپرونده قضایی ۷۰۰ نفر از زندانیان واجد شرایط در دستور کار کمیسیون عفو استان قرارگرفت.

موسوی اظهار امیدواری کرد: طی روز‌های آینده نزدیک به ۲۰۰ نفر از این افراد از زندان‌های استان آزاد شوند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در ادامه بر لزوم سرکشی و بازدید هدفمند قضات و مسئولان قضایی از زندان‌ها تأکید کرد و بیان داشت: همان گونه که در روایات اسلامی آمده است مستحب است تا قضات از زندانیان سرکشی و جویای اوضاع و احوال مددجویان زندان‌ها باشند و بدین منظور لازم است قضات ضمن بازدید هدفمند از زندان با مددجویان ملاقات و از نزدیک به بررسی مشکلات زندانیان بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی همچنین از کاهش آمار ورودی پرونده‌های قضایی دادگستری استان فارس خبر داد و گفت: قضات و کارکنان مجموعه قضایی استان فارس در جهت کاهش آمار پرونده‌ها و اوقات رسیدگی به صورت شبانه روز تلاش می‌کنند و دادگستری استان جزء موفق‌ترین دادگستری‌های کشور در این خصوص است، اما لازم است همه مسئولان دستگاه‌ها ونهاد‌ها اهتمام در راستای جرم زدایی و پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در این مراسم از سردار پاسدار بوعلی فرمانده سپاه فجر استان، سایر خیرین نیک اندیش، بسیج حقوقدانان و بسیج خواهران استان فارس که با همت ستاد دیه استان در یک حرکت جهادی و مؤمنانه قدم در عرصه خیر گذاشته و زمینه جمع آوری کمک‌های مادی جهت آزاد سازی زندانیان جرائم غیرعمد و تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده زندانیان گذاشتند؛ قدردانی کرد و بر لزوم سرکشی و رسیدگی به امور خانواده زندانیان تأکید کرد.

رئیس شورای قضایی استان اظهار داشت: رسالت ستاد دیه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و بدهی مالی است، اما این نهاد مردمی به همه خانواده زندانیان با جرایم عمد و غیرعمد توجه ویژه دارد و با حمایت از آنان تلاش می‌نماید احتمال آسیب در بین خانواده‌ها کاهش دهد.

استاندار فارس هم با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جامعه به ترویج ارزش‌هایی همچون نوع دوستی و مروت نیاز دارد، عنوان کرد: در راستای ترویج این ارزش‌ها امروز شاهد آزادی ۱۱۰ زندانی جرائم غیر عمد در استان هستیم که با همراهی خیران و تلاش‌های نهاد‌های قضایی، انتظامی و اجرایی آزاد می‌شوند.

عنایت‌الله رحیمی افزود: انقلاب اسلامی مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی بر مبنای مفاهیم بلند و با ارزش استوار شده و انقلاب برای اعتلای ارزش‌های انسانی و اسلامی بوده است.

او بیان کرد: چه ارزشی بالاتر از اینکه بتوانیم با ایجاد و تحکیم بنیان‌های اخلاق و نوع دوستی، مخلوقی که در اثر قصور یا تقصیر گرفتار شده را از بند برهانیم.

رحیمی اظهار کرد: احیای ارزش‌هایی همچون مروت و جوانمردی و دوستی قطعا برگرفته از ارزش‌های والای انسانی و اسلامی است که امروز و در مراسم ازادی این زندانیان نیز نمایانگر شده است.

او عنوان کرد: این از برکات جامعه اسلامی است که افرادی حاضرند از مال و آبروی خود هزینه کنند و موجب آزادی و رضایتمندی دیگران شوند که قطعا یک سودای سودمندی با خدای بزرگ است و اجر و پاداش آن نیز به دست ذات اقدس الهی خواهد بود.

استاندار فارس همچنین از دست اندرکاران زندان خواست با ارائه آموزش‌های مقدماتی پیش از آزادی زمینه‌ای فراهم کنند تا این افراد اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

رحیمی از تلاش‌های سازمان زندان‌ها برای بازسازی، احیا، نوسازی و بهسازی محیط زندان تقدیر کرد و افزود این اقدام اتفاقات مبارکی را در زندان رقم میزند و در حرکت افراد به سمت قانون‌گرایی و قانونمداری و رعایت هنجار‌های اجتماعی اثر گذار خواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.