مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : استان کرمانشاه از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی محدوده‌های متعددی را در بر می‌گیرد .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه ارائه داد و گفت: استان کرمانشاه از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی محدوده‌های متعددی از خشک و نیمه خشک تا مناطق مرطوب را در بر می‌گیرد.

او پتانسیل تبخیر آب استان کرمانشاه بر اساس متوسط ۱۰ سال گذشته را سالانه ۹۰۷ میلی‌متر اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت حوزه‌های آبریز استان و با بیان اینکه ۵۴ درصد وسعت استان کرمانشاه در حوزه آبریز کرخه و ۴۶ درصد مابقی در حوزه آبریز مرزی غرب قرار دارد، افزود: در کرمانشاه ۳۲ محدوده مطالعاتی داریم که تولیت ۲۳ محدوده با آب منطقه‌ای کرمانشاه است و از ۲۳ محدوده ۱۴ محدوده مطالعاتی در حوزه آبریز کرخه و ۹ محدوده در حوزه آبریز مرزی غرب قرار دارد.

 درویشی افزود: از این ۲۳ محدوده مطالعاتی ۱۰ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، ۹ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و دو محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است.

او از کسری مخازن استان هم یاد کرد و ادامه داد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان طی حدود ۲۰ سال اخیر سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب و مجموع کسری مخازن آب زیرزمینی استان هم اکنون ۹۷۱ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه متوسط تغییرات سطح آب‌های زیرزمینی استان را نیز حدود ۲۰ سانتیمتر در سال اعلام کرد.

درویشی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌های استان از سال ۱۳۸۶ تاکنون، صرفه‌جویی صورت گرفته از اجرای این طرح در این سال‌ها را ۱۳۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد که حاصل اجرای برنامه‌هایی مانند صرفه‌جویی در مصرف آب، انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور‌های هوشمند و... بوده است.

او از پیگیری و چکش‌کاری ۱.۵ سال اخیر برای طرح سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: اگرچه این برنامه در استان دیر استارت خورد، اما کار‌های آن نهایی شده و مورد تایید استان قرار گرفته است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه،ادامه داد: برنامه سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه برای افق ۱۴۲۵ و برای جمعیت دو میلیون و ۹۷ هزار نفر در نظر گرفته شده است.

درویشی گفت: بر اساس این برنامه و همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه جویی ۲۵۴ میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش از جمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، حوزه صنعت و ... مشخص است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.