مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی از سوی افراد مشکوک به کرونا، مانعی بسیار جدی در درمان این ویروس به شمار می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بررسی‌های تخصصی مسئولان بهداشتی خراسان رضوی نشان می‌دهد که در میان علل بازگشت دوره‌ای اوج گیری شیوع ویروس کرونا "تاخیر شهروندان مشکوک به کرونا در مراجعه به هنگام به مراکز درمانی" عاملی مهم و به شدت تاثیرگذار بر افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا و مرگ ناشی از آن بوده است.
 
نقشی که به شکلی دوسویه هم بر افزایش شمار جانباختگان و هم بر گسترش چرخه انتقال ویروس کرونا تاثیر مستقیم دارد.
 
در حالی که فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا باید حداکثر در ۴۸ ساعت پس از مشاهده نخستین علامت‌های بیماری به پزشک ذی صلاح و یا مرکز رسمی درمانی مراجعه کند دیده می‌شود که بسیاری از شهروندان این مدت را پنج تا ۱۰ روز به تاخیر انداخته و بدین ترتیب زمانی مراجعه می‌کنند که زمان مناسب و مطلوب برای اقدامات درمانی مناسب سپری شده و فرد در شرایط بحرانی غیرقابل کنترل پزشکی قرار گرفته است.

علت جان باختن دو تن از چهره‌های ورزشی محبوب مردم یعنی روانشادان "مهرداد میناوند و علی انصاریان" نیز همین بوده است یعنی طبق اظهار خویشان و دوستان ایشان این دو مرحوم خیلی دیر هنگام به بیمارستان مراجعه کردند.

بر اساس این تحلیل آماری "مراجعه دیرهنگام شهروندان علامت‌دار مشکوک به ابتلا به ویروس همه‌گیر" نه تنها می‌تواند تاثیری برابر با عدم رعایت دستورات پیشگیرانه بهداشتی همچون استفاده از ماسک بهداشتی صورت، فاصله فیزیکی ایمن در اجتماعات و معاشرت‌ها و شست و شوی مرتب دست‌ها داشته باشد بلکه می‌تواند نقشی فراتر از تاثیر این موارد بر اوج‌گیری ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا نیز ایفا کند.
 

بیشتر بخوانید


به این ترتیب عموم مردم باید آگاه باشند که هم‌اینک مراجعه دیرهنگام به پزشک ذیصلاح و مراکز رسمی درمانی از سوی افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا، مانعی بسیار جدی فراروی مهار شیوع ویروس و  درمان بیماری کرونا به شمار می‌رود.
 

بیشتر بخوانید


متخصصان امر یکی از دلایل سهل‌انگاری شهروندان مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا را در مراجعه به هنگام به پزشک "بیمارستان هراسی" می‌دانند.

افزایش خطر مرگ به خاطر مراجعه نا به هنگام

محمود شبستری رئیس کمیته علمی و عضو ستاد مقابله با بیماری کرونا در خراسان رضوی گفت: با کمال تاسف مراجعه دیرهنگام بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها یکی از علل فوت آن‌ها به شمار می‌رود چرا که در این گونه موارد وقتی بیمار به بیمارستان ارجاع داده می‌شود که دیگر کاری از دست پزشکان ساخته نیست.

او افزود: با مشاهده علائم حاد بیماری در همان هفته اول باید بیمار به مراکز درمانی انتقال داده شود و اگر بعد از دو هفته یا بیشتر بیمار را انتقال دهیم علائم بیماری شدت یافته و خطر مرگ و میر افزایش می‌یابد.

این در حالی است که بر اساس نظام ارجاع بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به عنوان الگویی موفق در سطح کشور مطرح است فرآیند درمان بیماران کرونایی بسته به شدت علائم و وخامت بیماری در سطح یک از مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاه‌ها آغاز می‌شود و بیماران در صورت نیاز در سطح دو به کلینیک‌های تخصصی و در سطح سه به بیمارستان‌های ویژه کرونا ارجاع داده می‌شوند.

تماس با سامانه‌های ۱۹۱ و ۴۰۳۰ سطح صفر نظام ارجاع درمان بیماران کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و پزشکان تاکید دارند با مشاهده هرگونه علائم مشکوک قبل از هر اقدامی مردم با این سامانه تماس بگیرند.
 
بیمارستان هراسی چیست؟

از بیمارستان نترسید!

علیرضا صداقت رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در این خصوص گفت: در حال حاضر بیمارستان هراسی یکی از معضلات در درمان بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ است.

او افزود: برخی از بیماران به دلیل ترس و این تصور غلط که بیمارستان آلوده است و سبب مرگ بیمار می‌شود از مراجعه به بیمارستان‌ها پرهیز می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که با کمال تاسف وقتی بیمار را به بیمارستان انتقال دهند که علائم و عوارض کرونا در او شدت یافته است و در چنین شرایطی فرآیند درمان سخت‌تر شده و ممکن است کاری از دست تیم پزشکی بر نیاید.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ادامه داد: همکاران من به طور شبانه‌روزی و با از خود گذشتگی در بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند تا جان بیماران کرونایی را نجات دهند لذا بیمار کرونایی بدحال حتما باید به بیمارستان انتقال یابد.

صداقت بیان کرد: در مواقعی که کرونا خفیف است از بیماران خواسته می‌شود که برای پرهیز از خطرات احتمالی به بیمارستان مراجعه نکنند و از طریق تماس با سامانه‌های ۱۹۱ و ۴۰۳۰ به درمانگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت و کلینیک‌های تخصصی برای دریافت خدمات هدایت می‌شوند.

او تصریح کرد: در صورتی که نیاز به بستری از سوی همکاران پزشک تایید شد، بیمار حتما باید بستری و تحت درمان‌های استاندارد و تخصصی قرار گیرد.

بیمارستان دوستی پدیده دیگر دوران کرونا

محمد حسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: تاخیر در مراجعه به بیمارستان‌ها یکی از علل افزایش مرگ و میر‌های ناشی از بیماری کرونا به شمار می‌رود.

او افزود: وقتی علائم و شدت بیماری به جایی می‌رسد که بیماری که هنوز از راه نرسیده باید با لوله گذاری از طریق نای تنفس کند یا در اصطلاح " انتوبه" شود سرنوشت این بیمار مشخص است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این در حالی است که اکنون در کنار بیمارستان هراسی، پدیده‌ای به نام بیمارستان دوستی هم داریم چرا که برخی از افراد به محض اینکه سرفه دارند سریع به بیمارستان مراجعه می‌کنند که این موضوع تبعات و عوارض خاص خود را دارد.

بحرینی بیان کرد: مراجعه به بیمارستان‌ها بدون نیاز، احتمال خطر ابتلا به کرونا و همچنین ازدحام در بیمارستان‌ها و سایر تبعات دیگر را به دنبال دارد.
 
 
آمار کرونا در مشهد
 
افزایش مراجعان سرپایی

محمد جعفر صادقی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از افزایش ۲ برابری مراجعان سرپایی به مراکز منتخب کرونا زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی طی هفته‌های اخیر خبر داده است.

او افزود: افزایش تعداد مراجعان سرپایی در مراکز منتخب کرونا و همچنین افزایش نتایج مثبت تست‌های آن‌ها نگرانی‌های زیادی را از بابت خطر موج چهارم کرونا به دنبال داشته است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: عادی انگاری‌های روز‌های کنونی به شدت نگران کننده است چرا که بی‌تفاوتی و بی‌توجهی‌ها پس از رسیدن به وضعیت آبی ما را به وضعیت زرد بازگرداند و اگر مردم رعایت نکنند خطر بازگشت به وضعیت‌های نارنجی و قرمز نیز وجود دارد.

۴۰ مرکز منتخب کرونا به بیماران خدمات می دهند

مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این زمینه گفت: در حال حاضر ۴۰ مرکز منتخب کرونا یا مراکز خدمات جامع سلامت به بیماران مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه خدمات رسانی می‌کنند.

او افزود: هم اکنون ۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت در مناطق پنجگانه مشهد و دیگر مراکز در شهرستان‌های زیر پوشش به صورت ویژه در حوزه کرونا به مراجعان خدمات رسانی می‌کنند که در این مراکز علاوه بر افزایش تیم‌های مراقب سلامت و پزشکان، زمان فعالیت نیز تا ساعت ۲۱ شب تعیین شده است.

گرچه اوج گیری چندباره شیوع ویروس همه‌گیر کرونا که اخیرا نگرانی از احتمال وقوع موج چهارم آن مطرح شده ظرف یک سال گذشته مهم ترین دغدغه ثابت و مستمر متولیان حوزه سلامت ملی و مسئولان کشوری بوده است اما در سطح افکار عمومی توجه پیشگیرانه نسبت به آن نوسانی نامطلوب دارد.

بر اساس آخرین تحلیل‌های آماری وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی هم‌اینک ۱۰ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی در "وضعیت زرد" شیوع ویروس کرونا و ۲۳ شهرستان دیگر استان در "وضعیت آبی" این همه‌گیری قرار دارند. وضعیت شیوع ویروس کرونا در مشهد نیز فعلا "زرد" است.
منیع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فائزه
۰۹:۳۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
از بس بد شنیدیم از بیمارستان که نمیریم