با کاهش بارش‌ها، میزان آب‌دهی قنوات نیز به شدت کاهش یافته است به طوری که در چند سال اخیر ۵۰ درصد قنوات چهارمحال و بختیاری خشک شده است و ۳۰ درصد آن‌ها نیز با کاهش شدید دبی آب روبه رو هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، غلامرضا ذاکری مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات احیا و مرمت ۴۵ رشته قنات از مهر امسال در استان آغاز شد.

او با بیان اینکه برای انجام عملیات احیا و مرمت این تعداد قنات، ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته است افزود: کشاورزان نیز به صورت خودیاری بخشی از هزینه‌های مربوط به مرمت قنوات را پرداخت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


ذاکری ریزش‌برداری کوره، لایروبی، کول‌گذاری هرنج یا مظهر قنات، باز کردن دهانه میله چاه‌ها و سنگ‌کاری و خاک‌برداری را از جمله اقداماتی بیان کرد که برای احیا و مرمت قنوات انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد اضافه کرد: هر ساله به طور میانگین بین ۳۰ تا ۵۰ رشته قنات مرمت می‌شود، اما با کاهش بارش‌ها، میزان آب‌دهی قنوات نیز به شدت کاهش یافته است به طوری که در چند سال اخیر ۵۰ درصد قنوات استان خشک شده است و ۳۰ درصد آن‌ها نیز با کاهش شدید دبی آب روبه‌رو هستند.

ذاکری حفر چاه در محدوده قنات را یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش آب‌دهی و خشک شدن آن دانست و ادامه داد: حفر چاه در حریم قنوات تنها در صورتی امکان‌پذیر است که عملیات مرمتی در احیا آن‌ها اثرگذار نباشد.

او گفت: ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری با استفاده از آب قنوات آبیاری می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
استان چهارمحال و بختیاری که سرچشمه رودهاست داره از بی آبی رنج می بره! بعد چشم طمع برخی ها به بردن آب است وآن هم با حفر تونلهایی به عمق چندین کیلومتری زمین ! نمی دانم آیا انسان با انسان فرق دارد ! تمام مزارع استان اصفهان برنج کاری شده در حالیکه برنج کاری بجز در مناطق اطراف دریای خزر ممنوع است ! بعد می گن مردم اصفهان تشنه هستند ! خدا رحم کنه! نمی دانم پشت پرده سیاست چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار