ارتش جمهوری اسلامی ایران ترسیم‌گر صفحات درخشان پس از انقلاب بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در پیروزی انقلاب اسلامی ایران عوامل بسیاری از جمله از خودگذشتگی‌ها، فداکاری‌ها و رشادت‌های شیر مردان و شیر زنان ایرانی نقش موثر و پررنگی داشته است. در این بین نباید پیروزی انقلاب را نتیجه تلاش‌های تنها یک گروه و یک سازمان خاص دانست.

عوامل متعددی برای پیروزی انقلاب دست به دست هم دادند. یکی از عوامل کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که با پیروی و دنبال کردن راهنمایی‌های رهبر کبیر انقلاب نقش موثری داشته است.

۱۹ بهمن یادآور حماسه‌ای است که پرسنل غیور نیروی هوایی در سال ۱۳۵۷ خلق کردند، در این روز جمعی از همافران نیروی هوایی ارتش در مدرسه علوی با امام خمینی (ره) دیدار و با برگزاری رژه نظامی با رهبر کبیر انقلاب بیعت کردند. پرسنل نیروی هوایی پس از بیعت با معمار کبیر انقلاب اسلامی، دوشادوش ملت بزرگ ایران در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور چشمگیر و اثرگذاری داشته و حماسه آفرینی کردند، حماسه‌ای که اوج آن اقتدار نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمن متجاوز بعثی بود.

نیروی هوایی علی‌رغم محدودیت‌ها با تربیت نیرو‌های ماهر و حرفه‌ای در روز‌های سراسر حماسه هشت سال دفاع مقدس توانست شگفتی‌های زیادی در آسمان رقم بزند؛ و حالا نقش و کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران در سایه ایثار و از خودگذشتگی‌های دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی افتخارآمیز با ارزش و ستودنی است.

اینک با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پرسنل نیروی هوایی و خلبانان تیز پرواز این نیرو گوش به فرمان فرمانده معظم کل قوا بیش از پیش آماده هرگونه جانفشانی در راه میهن اسلامی هستند.

اکنون ارتش جمهوری اسلامی ایران به جایگاهی رسیده است که مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا از آن به عنوان ارتش حزب الله و کلمه طیبه نام می‌برد.

نیروی هوایی ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران در طول دوران دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همگی از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند. از جمله شهدای خلبان می‌توان به شهیدان سرلشکر عباس بابایی، سرلشکر حسین لشکری، سرلشکر عباس دوران، سرلشکر سید علیرضا یاسینی، سرلشکر مصطفی اردستانی، سرلشکر حسین خلعتبری و سرتیپ جواد فکوری اشاره کرد.

در ادامه عملکرد پایگاه شکاری ترابری شهید عباس دوران و شهدای شاخص استان فارس در نیروی هوایی و حماسه‌هایی را در دوران جنگ تحمیلی خلق کردند، می‌پردازیم.

از مهمترین عملکرد پایگاه شهید دوران در طول دفاع مقدس می‌توان به پشتیبانی هوایی با استفاده از هواپیمای تاکتیکی ترابری C ۱۳۰ از یاران شهید چمران در قائله کردستان، پوشش هوایی جبهه‌های جنگ، خلیج فارس، دریای عمان، گشت رزمی هوایی، و اسکورت هر دو هواپیمای شکاری و بمب افکن، گشت هوایی دائمی بر فراز آسمان نیلگون خلیج فارس و دریای عمان و رصد شبانه روزی شناور‌های بیگانه در طول هشت سال دفاع مقدس توسط هواپیمای استراتژیک PTF، پشتیبانی هوایی توسط هواپیما‌های ترابری C ۱۳۰ از تمامی عملیات‌های انجام شده دفاع مقدس (حمل بار، رزمنده، مجروحین، مهمات و غیره)، کسب برتری هوایی توسط هواپیما‌های رهگیر F-۴ در عملیات آزاد سازی خرمشهر (بیت المقدس)، پوشش ویژه هوایی عملیات غرورآفرین و منحصر بفرد (حمله به الولی)، هواپیمای F-۱۴ مستقر در پایگاه هوایی شیراز وظیفه خطیر پوشش هوایی ۲۴ ساعته آسمان کشور، همچنین جبه‌های نبرد خلیج فارس، دریای عمان، جزایر، کاروان‌های نفتی و تجاری، اسکورت جنگنده‌های بمب افکن نهاجا در کلیه عملیات‌های بمباران در طول جنگ اشاره کرد.

قهرمانانی که در دل خاک آرامیده‌اند

تعداد شهدای پایگاه هوایی شهید دوران شیراز ۱۰۶ شهید جاوید الاثر است که از این تعداد ۷۹ نفر از ابتدای انقلاب تا پایان دفاع مقدس و ۲۷ نفر بر اثر سوانح پس از پایان جنگ تا کنون جان خود را در اعتلای میهن از دست دادند. باشگاه خبرنگاران جوان به بهانه ۱۹ بهمن و روزی به نام نیروی هوایی به معرفی قهرمانان شهید از جمله عباس دوران، شهید محمد کاظم روستا، شهید ابراهیم شریفی و شهید شیر علی آزادیان پرداخته است.

سرلشکر خلبان شهید عباس دوران شهیدی که آوازه شجاعت و دلاور مردی هایش به کابوس شب و روز صدام و مزدورانش تبدیل شد و بار‌ها دل آن‌ها را لرزاند.

او در ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۲۹ در شیراز به دنیا آمد و سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی از دبیرستان سلطانی شیراز شد و در همین سال به استخدام فرماندهی مرکز آموزش هوایی در آمد. در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی آمریکا رفت.

عباس دوران پس از دریافت نشان خلبانی در سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت. این قهرمان پرآوازه با شروع جنگ تحمیلی سر از پا نشناخته به دفاع از کیان جمهوری اسلامی پرداخت و با ۱۰۳ سورتی پرواز جنگی در طول عمر کوتاه، اما پر بارش، یکی از قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد.

شهید عباس دوران در هفتم آذر ۱۳۵۹ در عملیات (مروارید) حماسه‌ای بزرگ آفرید و به کمک شهید خلبان حسین خلعتبری پنج فروند ناوچه عراقی را درحوالی اسکله (الامیه) و (البکر) منهدم ساخت و بقایای آن را در به قعر آب‌های نیلگون خلیج فارس فرستاد.

او سرانجام در سحر گاه روز ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۶۱ رهبری دسته پرواز را به عهده داشت، به قصد ضربه زدن به شبکه دفاعی و امنیتی نفوذ نا پذیر مورد ادعای صدام با پنج نفر از زبده‌ترین خلبان نیروی هوایی به پالایشگاه (الدوره) یورش بردند وچندین تن بمب هواپیما‌های خود بر قلب حاکمان جنگ افروز عراق ریختند.

پس از نمایش قدرت و شکستن دیوار صوتی در آسمان بغداد، هنگام بازگشت، هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و او که امکان ترک هواپیما را داشت، صاعقه وار خود و هواپیمایش را به ساختمان متجاوزان کوبید و مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد‌ها به ریاست صدام در بغداد شد. پس از سال‌ها انتظار در تیرماه ۱۳۸۱ بقای پیکر شهید دوران توسط کمیته جستجوی مفقودین به میهن منتقل شد.

شهید خلبان محمد کاظم روستا در دهم بهمن‌ماه ۱۳۳۲ در شهرستان دیده به جهان گشود. این خلبان شهید در خانواده‌ای متوسط و مذهبی متولد شد. پدرش به شغل کشاورزی اشتغال داشت، از کودکی به معارف اسلامی و تحصیل دانش در این راه علاقه‌مند بود، دوره تحصیلات ابتدایی در دبیرستان ۱۷ شهریور و همچنین دوره دبیرستان را در دبیرستان سعدی آباده در رشته طبیعی (تجربی) با موفقیت طی کرد و در سال ۱۳۵۱ وارد دانشگاه خلبانی نیروی هوایی شد و جهت تکمیل آموزش به آمریکا اعزام شد.

او در آنجا علی‌رغم شرایط مناسب فرهنگی در انجام فرائض دینی و پایبندی بر اعتقادات مذهبی اصرار داشتند و در نامه‌های ارسالی خود برای خانواده‌اش به این موارد اشاره‌های روشنی داشت.

شهید خلبان روستا سال ۱۳۵۶پس از پایان دوره خلبانی هواپیمای جنگی f ۱۴ مجدداً به میهن اسلامی بازگشت و در پایگاه ششم شکاری مشغول به کار شد. او ضمن انجام فعالیت‌های انقلابی و همکاری در تشکیل نهاد نوپای گروه ضربت پایگاه همچنین در مأموریت‌های مهم برون مرزی شرکت داشتند تا اینکه در تاریخ هشتم آذرماه ۱۳۵۸ در سن ۲۷ سالگی در یک عملیات مهم برون مرزی در خاک عراق (در اسکله الامیه_خلیج فارس) جنگنده وی مورد هدف دشمن بعثی قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

لازم به ذکر است این خلبان شهید مفقود الجسد دارای یک فرزند پسر است.

خلبان شهید ابراهیم شریفی متولد یکم مهرماه ۱۳۲۹ شیراز بود که در سن ۳۰ سالگی در عملیات مروارید به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

او یکی از خلبانان شجاع و متعهد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در چندین پرواز عملیاتی و برون مرزی حضوری موثر داشت و موفق به دریافت لوح تقدیر و نشان ویژه از دست فرمانده‌ی وقت نیروی هوایی (خلبان شهید فکوری) شد؛ شهید معظم در هفتم آذر ماه ۱۳۵۹در عملیات درخشان مروارید به عنوان افسر ناظر مقدم هوایی (F.A.C.) در عرشه ناوچه‌ی پیکان جهت هدایت هواپیمای جنگنده‌ی شرکت کننده در عملیات مروارید حضور داشت که منجر به کسب پیروزی‌های درخشان و از جمله انهدام اسکله‌های نفتی مهم عراق و شکار چندین ناوچه‌ی دشمن بعثی شد.

ناوچه‌ی غرور آفرین پیکان در عملیات مذکور نهایتاً مورد هدف دشمن قرار گرفت و ایشان به همراه دیگر همرزمان غیورش به خیل شهدای پاکباخته‌ی میهن اسلامی پیوست. پیکر مطهر شهید به همراه روح بلندشان آسمانی شد و در زمره‌ی شهدای جاویدالاثر دفاع مقدس قرار گرفت.

خلبان شهید شیر علی آزادیان متولد پنجم فروردین‌ماه ۱۳۳۳ در شهرستان فسا در روستای هارم از توابع بخش مرکزی فسا دیده به جهان گشود.

تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و مقطع دبیرستان را در فسا با موفقیت گذراند و سپس وارد دانشگاه خلبانی نیروی هوایی شد. ۲ سال در تهران و دو سال هم در آمریکا دوره خلبانی را با موفقیت پشت سر گذاشت و به‌عنوان خلبان شکاری بمب افکن f ۴ شروع بخدمت کرد.

در یکسال اولیه جنگ از پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر حدود۳۰ پرواز عملیاتی موفق بروی خاک عراق داشت و نهایتاً در تاریخ ۱۴ مهرماه ۱۳۶۰ در عملیاتی جهت بمباران هوایی اهدافی در شهر بصره عراق، هواپیمایش توسط بعثیون مورد اصابت قرار گرفت و با لقاالله پیوست.

نیروی هوایی ارتش در جنگ تحمیلی توانست با خلق حماسه‌های متعدد، عامل شگفتی و تاریخ سازی در منطقه و جهان باشد و پیروزی‌های گسترده‌ای را برای کشورمان رقم بزند و حتی با ارائه اطلاعات لازم به سایر نیرو‌ها، به طور غیرمستقیم زمینه پیروزی‌های دیگری را هم رقم بزند.

این نیروی الهی همچنین تنها وظیفه خود را به عملیات معطوف نکرد بلکه با جابه جایی رزمندگان، انتقال مهمات، انتقال مجروحان و شناسایی هوایی قبل از عملیات زمینی و پشتیبانی از نیرو‌های زمینی را در طول این مدت به نحو احسن انجام داد و امروزه شاهد هستیم که پایگاه هوایی شهید دوران شیراز تعمیر موتور جنگنده‌ها و طراحی و ساخت قطعات هواپیما را در راستای وظایف خود قرار داده است و در مسیر خودکفایی کشور گام محکم و استوار برداشته و متخصصان زبده این پایگاه نگذاشتند تحریم تاثیری در پاسبانی از حریم هوایی میهن داشته باشد. حال وظیفه ماست تا مجاهدت‌های این پرستو‌های مهاجر را ارج نهاده و صحنه‌های شورانگیزی رزمشان را بر ضمیر تاریخ ثبت کنیم.

امروز در این برهه حساس (شیوع کرونا) نیز نباید فراموش کنیم که در کنار نیرو‌های اورژانس، هلال احمر و کادر درمان، همانند ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های هشت سال دفاع مقدس، هزاران نفر از نیرو‌های مسلح و کادر درمانی در جبهه مقابله با کرونا از جان مایه می‌گذارند که علاوه بر دوری از خانه و خانواده، جان خود را به خطر انداخته‌اند که این رشادت‌ها قطعا فراموش نشدنی ست.

در گذشته و در دوران هشت سال دفاع مقدس، به دلیل در اختیار نداشتن امکانات و ابزار اطلاع رسانی، بسیاری از خدمات و زحمات نیروهای ارتش ثبت و ضبط نشد، از این رو باشگاه خبرنگاران جوان این توان را دارد که خدمات ارتش برای نسل‌های آینده کشور را ثبت و اطلاع رسانی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار