راستاد گفت:صاحبان کالا در بنادر کشور بابت تأخیر در تخلیه و بارگیری کالای اساسی از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت دموراژ نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی در یک برنامه تلوزیونی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریا نوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور وظایف زیادی در حوزه بازرگانی و همچنین کشتیرانی کشور بر عهده دارند گفت: سازمان بنادر عملیات ورود و خروج و همچنین نگهداری کالا را انجام می دهد .

او ادامه داد: تامین اماکن بندری و تامین ظرفیت ها در این بخش به گونه ای باید باشد که پاسخ گوی نیاز کشور شود و این اقدامات جزو وظایف ذاتی سازمان بنادر و دریا نوردی  به شمار می رود.

راستاد با بیان اینکه در حوزه امور دریایی وظیفه خطیر تامین ایمنی دریا نوردی را بر عهده داریم افزود: از طریق نظارت بر ساخت کشتی و ثبت آنها و همچنین آموزش نیروی انسانی مورد نیاز این اقدامات را تامین می کنیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی تصریح کرد: ایجاد سامانه های کنترل ونظارت بر تردد کشتی ها از دیگر اقدامات و وظایف این حوزه به شمار می رود.

او با بیان اینکه اقداماتی در حوزه های امداد و نجات دریایی به طور کلی در دستور کار سازمان بنادر است گفت: در بخش حفاظت از محیط زیست دریایی ، پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا، سازمان بنادر بهترین تجهیزات و نیروها را در اختیار دارد و مدیریت سواحل و جلوگیری از ساحت وساز در طول سواحل هم از دیگر اقدامات در این بخش به شمار می رود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم دشمن در این مرحله از تحریم ها ممانعت از فعالیت مشروع و قانونی در زمینه تجارت و حمل ونقل دریایی بود افزود: سازمان بنادر از همان اولین مراحل تحریم که تمام صنعت حمل ونقل دریایی کشور تحت تحریم های سنگین و غیر عادلانه ترین آمریکا قرار گرفت اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار داد.

راستاد اضافه کرد: به لحاظ آنکه کشور ۹۰ درصد از تجارت صادارت و واردات را از طریق دریا انجام می دهد ما باید به گونه ای عمل می کردیم که کشور از این لحاظ دچار اختلال مشکل و یا انسداد فعالیت نشود و خوشبختانه در همین بخش هم به لحاظ ظرفیت بندری در کشور کمبودی نداشته و نداریم و حتی ظرفتی مازاد بر میزان حمل ونقل دریایی از لحاظ زیرساخت بندری و تجهیزات روبنایی و زیرینایی فراهم است ما در این حوزه نگرانی نداریم.

راستاد بیان کرد: در رابطه با ناوگان کشتیرانی از تمام پوشش های رده بندی بیمه، سایر مورد و حتی برخی سرویس های مخابراتی محروم شدیم اما یکی از کارهای بزرگ انجام شد ما برای تمام بخش هایی که مشمول تحریم شد به توانمندی داخلی اتکا کردیم و توانستیم این دوره را با توانمندی های کشور از جمله موسسات رده بندی، شرکت های بیمه ، تعمیرات کشتی ها و تامین تجهیزات پشت سر بگذاریم.

او تصریح کرد: عملا از زمان شروع تحریم ها تا کنون یک لحظه از فعالیت بنادر تعطیل نشده و ورود و  خروج کشتی و صادارت و واردات کالا متوقف نشده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: در ایام معمول و حتی پس از شیوع ویروس کرونا که محدودیت های گسترده ای در تمامی بخش ها ایجاد شد با رعایت دستور العمل های بهداشتی کشتی را فعال نگه داشتیم‌.

او یادآور شد: ورود و خروج کشتی ها به بنادر و تخلیه و بارگیری کالا ها هم در این ایام یک لحظه متوقف نشده است.

مدیر عامل سازمان بنادر توضیح داد: از نظر کیفیت زیر ساخت بندری و تجهیزات اگر بخواهیم مقایسه کنیم با نرم های جهانی ما عملا از لحاظ معیار نرم تخلیه و بارگیری کالا هیچ کمبودی نداریم و از لحاظ ظرفیت و انواع تجهیزات هم هیچ کمبودی در مقایسه با نرم های جهانی نداریم.

او گفت: خوشبختانه شرایط بنادر تجاری کشور به گونه ای است که برای انواع کشتی های تجاری سبک و سنگین متوسط با تناژهای مختلف اسکله و پایانه های داریم که قابلیت پهلوگیری انواع کشتی ها را دارند.

مدیر عامل سازمان بنادر یادآور شد: این اقدامات به سادگی میسر نمی شد ما کانال های دسترسی کشتی ها را تا اعمال بالا لایروبی کردیم و به صورت مداوم این لایروبی های ادامه دارد تا رسوب گذاری موجب انسداد حرکت کشتی های سایز بزرگ نشود.

راستاد با بیان اینکه اسکله ها را متناسب با روند سایز کشتی ها بالا بردیم و از نظر قابلیت پهلوگیری اسکله ها و هم از نظر طول اسکله ها افزایش دادیم افزود: ۳۹ کیلومتر طول اسکله داریم که قابلیت پهلوگیری کشتی های سایز بزرگ در آنها وجود دارد.

او اظهار کرد: امروز در بنادر کشور صاحبان کالا از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت دموراژ (خسارت به جهت تأخیر در تخلیه و بارگیری کالا به کشتی‌ها) نمی‌شوند و دموراژ عملیات بندری در بنادر صفر است که این نشان از استاندارد بودن فعالیت بنادر است.

او با بیان اینکه طرح جامع بنادر بازرگانی کشور تا افق ۱۴۰۴ مصوب شده است افزود: ظرفیت بنادر در سال  ۹۲ رقم ۱۷۰ میلیون تن بود که امروز به ۲۵۰ میلیون تن افزایش یافته است و تا پایان عمر دولت دوازدهم به ۲۸۰ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هم اکنون سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده و ۳۰۰ قرارداد توسعه ای بنادر وجود دارد که شامل احداث روبنا، تجهیزات و زیرساخت‌ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار