به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی یوسفی رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس با بیان اینکه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار همواره منجی کشور بوده است، اظهار کرد: از زمان جنگ تحمیلی تاکنون دریانوردان، مدیران و دستاندرکاران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اجازه ندادند حتی یک لحظه مشکلی در صادرات و واردات کالا برای کشور رخ دهد.
او با تاکید بر اینکه در دوره تحریمهای ظالمانه علیرغم شرایط سختی که در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جمله مدیران و کارکنان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با آن روبهرو هستند عملاً مجاهدت میکنند، افزود: صنعت کشتیرانی تمام همت خود را به کار بستهاند تا نیازهای اصلی مردم و تولیدکنندگان را تأمین کنند.
رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس با گله از برخی کمتوجهیها به کشتیرانی بیان کرد: باید در نگاه به ظرفیتهای داخلی از جمله ناوگان کشتیرانی کشور با حمایت و بهرهگیری از آنها تجدید نظر کنیم.
یوسفی توسعه اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی را منوط به سرمایه گذاری در زیرساختهای توسعه حملونقل دريايی از جمله بنادر دانست و گفت: توسعه تجارت بینالملل از مسیر ایران نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی و لجستیک است که متأسفانه در هر دو مورد ضعیف عمل کردهایم.
او با اشاره به ظرفیت های راهبردی ایران در حوزه حملونقل به بازار پانصد میلیون نفری منطقه پرداخت و ادامه داد: ما به این بازار بزرگ کم توجه بودهایم، در حالی که با توجه به توانمندیهای کشور در عرصههای مختلف از کشاورزی گرفته تا نفت، گاز، پتروشیمی و حمل و نقل میتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
این مقام مسئول با یادآوری رشادتهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نجات کشور سوریه از دست داعش و تکفیریها، تصریح کرد: هم اکنون چین با سرمایه گذاری بلند مدت و بزرگی که در بندر گوادر صورت داده به دنبال حمل کالا از این بندر به سوی مدیترانه است که بهترین مسیر برای آن گوادر-چابهار-خط آهن ایران تا بندر لاذقیه سوریه است.
او با تأکید مجدد به نیاز به تجدید نظر در نگاه به ظرفیتهای داخلی به ایجاد خط ریلی در آسیای میانه به سوی ترکیه اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم از فرصتها به درستی و به موقع استفاده کنیم آنها را از دست خواهیم داد چرا که همین حالا با توسعه بندر ترکمن عملاً مزیت شمال به جنوب دریای خزر برای ما در حال انقضاء است.
یوسفی بیان کرد: در حالی که بازار سرمایه بهترین محل برای جمع آوری سرمایه لازم برای توسعه زیرساختها و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه زیرساختی نیمه کاره بود، متاسفانه نتوانستیم از این فرصت نیز استفاده لازم را ببریم و هنوز در حال تعریف پروژههای غیرضروری در دولت هستیم.
انتهای پیام/