یک کارشناس بازار بورس گفت: بدون رشد اقتصادی نمی‌شود انتظار زیادی برای رشد بورس داشته باشیم.

پیمان مولوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چه زمان بورس رشد خواهد کرد؟ بیان کرد: رشد طبیعی بورس دعوت همگانی به بورس نیست بلکه ورود بدون تبلیغات گسترده است.

وی  افزود: یکسری ریسک‌های سیستماتیک وجود دارد که ما هیچ کنترلی بر آن‌ها نداریم و نه تنها بورس بلکه سایر بازار‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، مثل این که ما نمی‌دانیم تحریم‌ها تا چه زمان باقی خواهد ماند، بودجه تصویب خواهد شد با این روندی هم که در پیش است که مجلس هم اعداد و ارقام بودجه را افزایش داده است و اگر تصویب شود با این شرایط اثر نقدینگی بر اقتصاد کشور بدون رشد اقتصادی باعث تورم ۴۰ تا ۵۰%خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نمی دانیم که قرار است قیمت دلار ۱۸ هزار تومان یا ۲۵ هزار تومان باشد، آگاه نیستم که اقتصاد ایران بالاخره واکسیناسیون را چه زمان آغاز می‌کند این مهم است چرا که باعث حرکت اقتصاد می‌شود کشور‌های که با درآمد سرانه بالا هستند به دلیل بحث کرونا دچار مشکل شد اند وبه دنبال این هستند که واکسیناسیون انجام شود تا به رشد اقتصادی باز گردند، هرچقدر در کشور این واکسیناسون دیرتر صورت بگیرد تبعات بیشتری در انتظار صنایع کوچک و نوپا خواهد داشت

او گفت: مردمی که به دلیل دعوت وارد بازار شدند هم اکنون متوجه شده اند که نباید با یک دعوت الزاما کاری را انجام دهند؛ از یک سمت هم حقوقی‌ها به دنبال این هستند که از بازار استفاده بکنند حقوقی‌ها پول وارد بازار می‌کنند و از سمت دیگر حقیقی‌ها خارج می‌شوند.

مولوی افزود: تا زمانی که چند سیگنال واقعی و واضح به بازار داده نشود  و سیگنال‌هایی مثل احتمال مذاکره، رفع تحریم‌ها برایمان مهم باشد همین روند کج دار و مریض را در بورس شاهد خواهیم بود. بر این اساس است که سرمایه داران حقیقی که وارد بازار می‌شوند رویکرد محافظه کارانه خواهند داشت در حال حاضر چیزی تحت عنوان رویکرد بلند مدت نخواهیم داشت و نمی‌توانیم داشته باشیم، زیرا عوامل تاثیر گذار بر بلند مدت هنوز روشن و مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه  بیان کرد: بازارگردانی در ایران با رویکردی  جهانی، جدیدا در حال اجرا شدن است، اگر کل مارکت کف بازار را نگاه کنیم، اندازه پولی که برای بازارگردانی وجود دارد بسیار کم است و به عبارتی هیچ چیز نیست، بازارگردان نمی‌تواند بیاید و بازار را نجات دهد نجات یک بازار ناشی از افق مثبت و منفی در میان سرمایه گذاران است، در اقتصاد دولتی ایران ناخودآگاه وقتی بسیاری از این شرکت‌ها دولتی و خصوصی هستند انتظار می‌رود که در مواردی ورود پیدا کنند و این با اصل کلیت در اقتصاد ایران در تضاد است و اقتصاد ایران هم با کلیت علم اقتصاد متاسفانه در تضاد است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه مقدار از عدم اعتماد مردم به بازار باعت بی ثباتی بازار شده است؟ گفت: بورس و بازار‌های موازی یک منحنی دارند که از خوش بینی مطلق و حد بدبینی مفرد است؛ در حال حاضر اتفاقی که افتاده سرمایه گذار حقیقی خوش بین به بازار نیست یک بدبینی مفرد وجود دارد و این بدبینی به این شکل نیست که همیشه ماندگار باشد، ولی این بهبود هم زمان بر است و نیازمند اتفاقات بنیادی مثبت در بازار یا متاسفانه اتفاقات تورمی خیلی شدید است.

بورس نیازمند رشد اقتصادی است

مولوی درباره راهکار‌های بازگشت اعتماد مردم به بورس گفت: اولین نکته که می‌تواند اعتماد را به مردم با هر سبک دانشی بازگرداند، این است که اقتصاد به سمت رشد حرکت کند،  اقتصاد از حالت بخشنامه‌ای و دستوری به سمت اقتصاد عرضه و تقاضا حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیشنهادات خود برای بهبودی شرایط بازار اظهار کرد: اگر شاهد رشد اقتصادی نباشیم نمی‌توانیم یک بازار سرمایه توسعه یافته داشته باشیم، متوسط رشد اقتصادی ایران در ۱۰ سال گذشته صفر است یعنی با ۱۰ سال قبل در یک نقطه قرار گرفته ایم نمی‌شود انتظار داشت رشد اقتصادی یک کشور صفر باشد و از آن سمت انتظار داشته باشیم که بازار هایش به بلوغ کامل رسیده باشند، اعداد و ارقام اضافه می‌شود سهامداران زیاد می‌شوند این خیلی خوب و مثبت است و در مسیر رشد کلان اقتصاد است، ولی بدون رشد اقتصادی نمی‌شود انتظار زیادی داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
بله %100 .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
مگه اوایل امسال که همه دعوت میکردن بیان مردم توی بورس رشد اقتصادی داشتیم که الان نداریم؟
چی شد بعد از چند ماه از رشد شارپی رسیدیم به قهقرا؟!
نه موضوع چیزی دیگه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
متاسفم
آخرین اخبار