معاون وزیر علوم گفت: نباید نیرویی تربیت کنیم که تنها به مدرک‌گرایی برای اشتغال در دستگاه‌ها منجر شود بلکه باید دانشجویان به تولید علم و دانش توجه کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، غلامحسین رحیمی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع و معرفی رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر با اشاره به اینکه ایران طی چندین قرن در حوزه صنعت و فناوری پیشرفته بوده است، بیان کرد: فناوری‌هایی مانند استفاده از انرژی‌های نو و قنات‌ها را برای اولین بار ایرانیان در دوران قبل از اسلام پدید آوردند و سپس در دوره اسلامی با پیشرفت علم در ایران و جغرافیای ممالک اسلامی فناوری نیز پیشرفت کرد.

او همه استان‌های کشور را دارای یک پارک ملی مستقر در آن استان دانست و افزود: در مجموع ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور تاسیس شده است، اما به طور قطع ظرفیت کشور ما بیش از این است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: قبل از راه‌اندازی این پارک‌ها واحد‌هایی با عنوان مراکز کارآفرینی در همه دانشگاه‌ها احداث شد که پس از آن این مراکز به واحد‌های کارآفرینی و نوآوری، کارآفرینی و اشتغال‌پذیری و کارآفرینی و مهارت‌آموزی تبدیل شد.

رحیمی عنوان کرد: هم اکنون همه دانشگاه‌ها چنین مراکزی را دارند و این مراکز زمینه‌ساز مراکز رشد علم و فناوری هستند.

او، مهارت‌آموزی و ارتقای قابلیت اشتغال پذیری دانشجویان را یکی از اولویت‌های وزارت علوم دانست و افزود: در این زمینه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی تدوین شده و این مراکز آموزش عالی وظیفه تربیت نیروی انسانی توانمند را دارند که بتوانند در آینده ایده مشخص و قابلیت اجرای کسب و کار دانشی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نباید نیرویی تربیت کنیم که تنها به مدرک‌گرایی برای اشتغال در دستگاه‌ها منجر شود بلکه باید دانشجویان به تولید علم و دانش توجه کنند.

رحیمی با بیان اینکه پنج هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است، بیان کرد: تعداد این شرکت‌های دانش‌بنیان ثابت است، زیرا باید ابتدا زیرساخت‌های تاسیس یک شرکت دانش بنیان فراهم شود و آن شرکت به یک واحد مولد تبدیل شود.

او افزود: دانشگاه نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی مولد کسب و کار‌های دانش‌بنیان دارد، بنابراین پارک‌های علم و فناوری باید در کنار دانشگاه احداث شود تا به شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر دانشی کمک کند و از پارک علم و فناوری انتظار است یک شهرک صنعتی دانش‌بنیان ایجاد کند، زیرا آن‌ها شهرک‌های صنعتی را غنی‌سازی می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توسعه پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را بدون حد و مرز دانست و عنوان کرد: برخلاف دانشگاه‌ها که بیش از حد نمی‌توانیم توسعه دهیم و نباید بیش از حد دانش‌آموخته وارد جامعه شود، در فناوری به هر سطحی دست یابیم باز سطوح بالاتر نیاز است.

رحیمی افزود: توسعه فناوری پارک‌ها بدون مرز است. وقتی فناوری را به یک محصول فناورانه تبدیل می‌کنیم، می‌تواند به همه دنیا قابل عرضه باشد.

او تاکید کرد: پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بستر ایجاد و توسعه فناوری هستند به همین دلیل هر چقدر کار کنیم باز هم جای توسعه داریم. پارک‌ها در هرجایی باشند می‌توانند نیرو و سرمایه را از هر جایی جذب کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همراهی مسئولان استان بوشهر برای توسعه زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: پارک علم و فناوری خلیج فارس در استان بوشهر در حال رشد است و نیاز به توسعه سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های پارک جامع استانی این است که باید زیست‌بوم فناوری و توسعه فناوری را به همه نقاط استان گسترش دهد و مسئولان کمک کنند که همه شهرستان‌های استان مراکز رشدِ رشدیافته داشته باشند.

رحیمی افزود: پارسال صندوق پژوهش و فناوری در استان بوشهر راه اندازی شده و این مهم کمک بزرگی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است زیرا عمده شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد نیاز به حمایت‌های مالی دارند تا کسب و کار خود را شکل دهند و به نقطه تولید سودآور برسند که صندوق پژوهش و فناوری نقش مهمی در این زمینه دارد.

او ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری مانند بانک دنبال سود نیست، این صندوق حامی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است.

معاون وزیر علوم، با اشاره به مزیت‌های استان بوشهر بیان کرد:  این استان کم جمعیت، اما سرشار از مزیت‌های مختلف است که فرصت مهمی را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم آورده است. دریا و زیست‌فناوری دریایی از فرصت‌های مهم شغلی و فناوری بوشهر است که باید با فناوری دانشی از این موقعیت استفاده کرد.

در این مراسم حسن حبیبی به عنوان رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر معرفی و از خدمات حبیب رستمی، رئیس پیشین این پارک قدردانی شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.