وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دیدن نمایش سرباز در جمع خبرنگاران درباره سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر و بخش سرباز انقلاب سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دیدن نمایش سرباز در جمع خبرنگاران گفت: پخش آنلاین تئاتر اتفاق تازه ای برای جشنواره فجر است و فرصتی برای آینده تئاتر است. مجموعه های مختلفی از شهرهای مختلف ایران در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردند از طریق ضبط و پخش تئاترها از طریق فضای تلویزیون ایران یک فرصت عمومی تر پیدا می کنند.

وی ادامه داد: قبلا جشنواره فرصت حضور مخاطب رو در رو را داشت اما الآن از طریق ضبط و پخش از طریق تلویزیون ایران هم در زمان جشنواره و هم پس از جشنواره ارتباط هنرمندان تئاتر را با مخاطبان تئاتر در کل ایران که همه مخاطبان در جهان را می تواند پیدا کند، حفظ می کند. این یک فرصت خاص است که اختصار تئاتر را بتوانیم با مبنای دیگری به آن نگاه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخش سرباز انقلاب تئاتر فجر امسال و پرداخت به سردار سلیمانی بیان کرد:امسال یکی از نکاتی که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر خودش را نشان می داد توجه به سردار دل ها و سرباز ملت یعنی سردار سلیمانی بود. همان طور که در مراسم محرم نام و یاد سردار سلیمانی را به شکل خاص می دیدیم و می بینیم در فضای جشنواره های امسال و علی الخصوص جشنواره تئاتر حضور سردار سلیمانی را به عنوان سوزه اصلی تئاتر کاملا مشهود است.

وی درباره نمایش سرباز به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی گفت: حدود دوازده تئاتر را با مضمون شهید سلیمانی داریم. نمایش سرباز که امشب شاهد آن بودم با همین نگاه روایتی را به سردار دل ها داشت،کسی که دوستان خودش را شیدای خود می کرد و دشمنان خودش را به تحسین وا می داشت. کسی که هم جبهه های نبرد مرد بزرگ مقاومت، نبرد و جهاد بود و در فضای ارتباط با مردم کنار آنان، همراه، همراز و همدل بود. سردار سلیمانی با اقشار مختلف جامعه نسبت پدری، برادری و برابری داشت." سرباز"، روایتی سریع اما جذابی از سردار سلیمانی در این تئاتر دیدم.

صالحی درباره برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش بیشتر تئاتر‌های ارزشی اطهار کرد: با توجه به اینکه سی درصد موضوعات نمایش‌های اجراشده در تئاتر فجر امسال با محتوای ارزشی و انقلابی است، جشنواره تیاتر فجر به عنوان جشنواره ملی سال تلقی می‌شود و تکاپو‌های مختلف گروه‌های تئاتری را در جشنواره تئاتر در کل ایران می‌بینیم.

وی گفت:به نوعی جشنواره تئاتر کارنامه یک ساله تئاتر ایران به حساب می‌آید. طبیعتا با این نگاه سوژه‌های متنوعی مورد توجه هنرمندان تئاتر پیش می‌آید تا به جشنواره عرضه کنند. چیزی که مهم است این است که نمایش‌های عرصه شده در جشنواره تئاتر فجر بتواند نمایه‌ای از مفاهیم و نگاه‌های متعالی انسان امروز به آینده و امروز خود، مباحث مربوط به حوزه تاریخ و هویت انقلاب بخشی از آن را تشکیل می‌دهد و امسال را یک درصد قابل توجهی را با این مضمون داریم.

وی درباره حمایت از طرح‌های اقتصادی تئاتر در دوران تعطیلی تئاتر ناشی از ویروس کرونا گفت: همان طور که اشاره کردید کرونا، صدمات و خسارات قابل توجهی هم به فضای اقتصاد بخش‌های مختلف و هم به فضای فعالیت‌ها از جمله تئاتر و فعالیت‌های نمایشی زد. آسیب‌های کرونا به تئاتر را در همین یک سال اخیر دیدیم و بقایای آن نیز همین الان وجود دارد.

صالحی افزود:به نحوی جشنواره تئاتر دوباره فعالیت‌ها را شروع کرد و تکاپویی را در گروه‌های نمایشی در جشنواره تئاتر فجر امسال به وجود آورد و به نظر می‌آید با یک مراعات حداکثری و توجه بیشتر مسیر آینده را در گروه‌های نمایشی داشته باشیم البته باید مراقبت‌ها را تشدید کرد و عادی سازی برای کرونا را نباید داشت. شرایط کرونایی شرایطی پیچیده و مخاطره آمیز است.

وی گفت:گروه‌های مرجع اجتماعی به خصوص هنرمندان باید بیشتر از بقیه مردم به این امر واقف باشند، زیرا هنرمندان به دلیل در معرض قرار گرفتن سلامت جانشان با بیماری کرونا، مرجعیت و نقشی که در آینده در هنر کشور دارند و همچنین به دلیل تاثیر گذاری که در فضای عمومی دارند باید بیشتر به این امر توجه کنند. اما در مجموع تجربه جشنواره تئاتر می‌تواند چشم انداز فعالیت‌ها در ماه‌های آینده را از لحاظ نوع کارکرد‌های فعالانه‌تر هم در تهران و در استان‌ها روشن‌تر کند.

صالحی بیان کرد:در حوزه خسارت‌ها و مسائلی که مربوط به گروه‌های تئاتر است کار‌هایی که تا الان شده است را بار‌ها درباره آن صحبت کردیم. پیشتر نیز برای جبران خسارت‌ها در قالب تسهیلات، وام‌هایی با نرخ بهره پایین پرداخت شده است و بخش‌های نیز قرار است در قالب کمک وام‌های بلاعوض انجام شود که قبلا نیز پرداخت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.