سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک فعالیت‌های این وزارتخانه را تشریح کرد.

گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش می‌شود گفت: شرایط کرونا اقتضای خاص خود را دارد همانطور که مراسم‌های آیینی از جمله مراسم‌های محرم و ماه رمضان با تغییر ساختار ایجاد شد مراسم‌های دهه فجر هم همین گونه برگزار می‌شود.

وی افزود: ممکن است بخش قابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مراسم‌های دهه فجر، جشنواره‌های فجر بود امسال سهم قابل توجهی از این جشنواره به فضای مجازی قابل توجه بود. تمهیداتی در زمینه هنر‌های نمایشی دیده شد از این رو همه برنامه‌های حدود ۱۰۷ گروه نمایشی حاضر در جشنواره به صورت حرفه‌ای ضبط شد در سامانه تئاتر و پلتفرم‌ها در دسترس مخاطبان قرار دارد در این بخش ۱۰ تا ۱۲ تئاتر با موضوع شهید سلیمانی تولید شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت در فضای مجازی ادامه داد: فرصت جدیدی در کنار فرصت های قدیمی ایجاد کردیم این مسئله می تواند تجربه جدیدی برای هنرهای کشور باشد، هنوز شرایط متوازنی در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی نداریم. بین فضای مفید و غیرمفید توازنی برقرار نیست، یکی از علت های آن ورود دیرهنگام جریان های ملی و انقلابی مان به تولید محتوا در حوزه فضای مجازی است.

وی عنوان کرد:در چند سال اخیر این دو مجموعه در فضای مجازی فعال تر شدند بالطبع وقتی دیرتر به این فضا وارد شدیم. به زمان زیادی برای رسیدن به نقطه توازن نیازداریم. کسانی که به فرهنگ ایرانی، اسلامی و انقلابی ما علاقه دارند تولید محتوا در فضای مجازی را جدی تر بگیرند. وقتی می توانیم این فاصله را پر کنیم که اهتمام مان را در این زمینه افزایش دهیم، پرهیز از فضای مجازی در گروه های وفادار به فرهنگ اسلامی، ایرانی و انقلابی فاصله ما را در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی بیشتر می کند.

صالحی افزود: تولید محتوا در این فضا در کنار فضای کلاسیک کم اهمیت نیست، بودجه های مختلفی را به تولید محتوا در فضای مجازی اختصاص دهیم ،برای اینکه به سمت تولید محتوا در این فضا برویم.

صالحی بیان کرد: از اختصاص ۲۰ درصد بودجه به تولید محتوا در حوزه فضای مجازی آغاز کردیم، به ۳۰تا ۴۵ درصد رسیدیم. ازطرفی برنامه های مختلفی در نظر داریم از جمله آن ها می توان به بحث سواد رسانه ای اشاره کرد؛ محورهای اصلی عزت و اقتدار ملی، خانواده، مسئولیت پذیری را با عنوان محورهای کلان در این بخش درنظر گرفتیم از جمله دست آورد های مهم حوزه فرهنگ می توان به آمایش سرزمینی هنرمندان، حضور طبقه های مختلف اجتماعی در زمینه هنر و حضور بیشتر زنان هنرمند در عرصه های مختلف هنر اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بازتر شدن ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی به ورود بیشتر هنرمندان برای خلق اثر در این زمینه کمک می کند اظهار کرد: شهید سلیمانی هنوز یک چشمه جوشان برای معرفت تازه است، در فضای هنر اثر سفارشی تولید نمی شود هنرمندان باید در معرض ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی قرار بگیرند تا اثری درباره ایشان خلق کنند از جمله اقدامات برای مقابله با تطهیر چهره رژیم پهلوی می توان به نشان دادن عکس ها و تصاویر سال های ۵۶ و ۵۷است حتما این حکومت کاری کرده بود که یک ملت با آن به ستیز درآمده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: حدود هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی با ۱۰۰ هزار کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت کردند، از جمله مزیت های برگزاری آن می توان به عدالت فرهنگی، کاهش هزینه های بالاسری برگزاری نمایشگاه، دست یابی به اطلاعات قابل اعتماد و داشتن رقم دقیق فروش کتاب ها اشاره کرد.

وی افزود: تخلفات حوزه نشر در این رویداد فرهنگی به شدت کاهش یافت. ناشران برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تدارک ندیده بودند ،از این رو کتاب های خوب در همان روزهای اول تمام شد نشر الکترونیک می تواند مکمل نشر کاغذی باشد از جمله کارهایی که باید برای رفتن ناشران به سمت چاپ کتاب های الکترونیک انجام داد می توان به تصویب لایحه مالکیت معنوی و جلوگیری از قاچاق و کپی کتاب در فضای مجازی اشاره کرد. خوشبختانه بودجه اختصاص یافته به این بخش افزایش یافته است اما کافی نیست، از جمله عوامل موثر در مصرف فرهنگی پایین کشور می توان به عوامل اقتصادی اشاره کرد علاوه بر آن باید فضاهای فرهنگی را گسترش داد این مسئله باعث افزایش فروش در بخش سینما و تئاتر نسبت به سال های قبل شد.

صالحی عنوان کرد :نصف کارگردان های راه یافته به جشنواره فیلم فجر جزء کارگردان های اولی بودند این جشنواره فرصتی برای نسل تازه است از این رو قرار شداین رویداد فرهنگی برگزار شود، فیلم ها با استفاده از سی درصد ظرفیت سالن های سینمایی اکران می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار