استاندار اردبیل گفت: عملیات مرمت و لایروبی سد انحرافی میل و مغان با هزینه ۴۱۰ میلیارد ریال توسط شرکت آب منطقه استان اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اکبر بهنام جو‌، استاندار اردبیل در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه، احداث سدهای مخزنی نظیر عمارت، تازه کند، احمد بیگلو، بفراجرد و عنبران و شبکه های آبیاری و زهکشی بزرگ از جمله خداآفرین، سبلان، احمدبیگلو و گیوی و طرح های آبرسانی شرب مانند نمین، عنبران، مشگین شهر، خلخال و اردبیل  و تصفیه خانه آب شرب خلخال را از جمله این طرح های مهم در استان اردبیل عنوان کرد که در توسعه استان سهم بسزایی دارد.

او تحقق طرح ها و پروژه های بخش آب استان را عامل اصلی رشد و توسعه استان دانست  و تصریح کرد:اجرای این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۱۰ میلیارد ریال با وجود وضعیت مالی کشور کاری بزرگ و ارزشمند است که با انجام این عملیات شاهد تامین منابع آب مناسب برای شبکه آبیاری مغان و افزایش راندمان تولیدات بخش کشاورزی در منطقه خواهیم بود.

استاندار اردبیل با اشاره به اجرای طرح بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در شمال استان اظهار کرد: اجرای این طرح با وضعیت مالی فعلی کشور با همت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان اردبیل کار ماندگاری است که در اذهان مردم ماندگار خواهد بود.

 عباس جنگی مرنی،  رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این آیین با ارائه گزارشی از فعالیت های شرکت آب منطقه ای در منطقه مغان گفت: هدف از پروژه مرمت، ساماندهی و لایروبی سد انحرافی میل و مغان، تثبیت و حفاظت از ساحل رودخانه ارس در بالادست سد انحرافی میل و مغان و جلوگیری از پیشروی رودخانه به سمت جمهوری اسلامی ایران و حفظ رژیم جریان آب طبیعی در رودخانه ارس است.

او بیان کرد: همچنین بازگرداندن آب به مجرای اصلی رودخانه ارس با انجام لایروبی جزایر رسوبی ایجاد شده در بیش از ۵۰ سال دوره بهره برداری از سد انحرافی میل و مغان و شبکه های آبیاری و زهکشی مغان و میل در دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از دیگر اهداف این عملیات است.

جنگی مرنی افزود: از اهداف دیگر این پروژه پایداری دیواره های هدایتی جریان آب رودخانه ارس و جلوگیری از فرسایش و تخریب این دیواره ها و تسهیل آبگیری شبکه های آبیاری و زهکشی مغان و میل در دو کشور ایران و آذربایجان خواهد بود.

 او بیان کرد:  ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مالی از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور برای پروژه مرمت، ساماندهی و لایروبی سد انحرافی میل و مغان تخصیص اعتبار دریافت شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل تصریح کرد: با اجرای این پروژه، تامین آب حدود ۹۰ هزار هکتار از کشت های اول و دوم در اراضی پایاب شبکه آبیاری و زهکشی دشت مغان و تامین آب صنایع و شرب و خدمات در سطح چهار شهرستان اصلاندوز، پارس آباد، بیله سوار و گرمی مغان تسهیل می شود.

 جنگی مرنی لایروبی ۷۳۰ هزار مترمکعب، احداث دایک سنگی به اندازه ۱۱۰ هزار متر مکعب و احداث عملیات بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب را از جمله اقداماتی عنوان کرد که با اجرای عملیات مرمت و لایروبی سد انحرافی میل و مغان اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.