پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای سنجش و رتبه‏ بندی توليدات علمی جهان اسلام با تصويب ۵۷ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامی در شيراز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با مصوبه نهمین مجمع عمومی وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در مراکش (۲۰۰۷) و مصوبه چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی (اکتبر ۲۰۰۸) در باکو مراحل تکوین خود را گذراند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (انگلیسی: Islamic World Science Citation Center‎) یا به اختصار ISC یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران و جهان اسلام و تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی است.

ایران با تولید ISC بعد از ایالات متحده که ۶۰ سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده‌است.

هم اکنون، این تحلیل علمی توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) در دنیای انتشارات به خصوص در مورد نشریات، صورت می‌پذیرد.

این پایگاه ۶۳۵۰۰ رکورد از مقاله‌های علمی را در بر می‌گیرد و داده‌ها از سال ۱۳۷۸ تا کنون را شامل می‌ شود. این مجموعه رکوردها به نشریه‌های معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منحصر می شود.

این پایگاه نقش بسیار مؤثری در بازیابی اطلاعات علمی در سطح کشور ایفا می‌نماید. بدین مفهوم که این نمایه مشکلات جستجوی اطلاعات سایر نظام های بازیابی اطلاعات را نداشته و نتایج بازیابی شده از ربط فوق‌العاده بالائی برخوردار هستند.

نمایه استنادی علوم ایران که معادل وب آو ساینس نظام ISI است، برخلاف نظام مزبور، با بومی کردن نمایه استنادی علوم ایران متن کامل مقاله‌ها را در دسترس استفاده کنندگان قرار می‌دهد و این برتری نمایه استنادی علوم ایران به Web of Science است.

نمایه استنادی علوم جهان اسلام

این نمایه با همان خصیصه‌های نمایه استنادی علوم ایران امکان جستجو در مقالات علمی جهان اسلام را به زبان هایی غیر از زبان فارسی برای دانشمندان جهان اسلام فراهم می‌آورد.

پایگاه طلایه داران علم ایران(PESI)

مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در مجموعه ISC پایگاهی به نام طلایه داران علم ایران تولید کرده‌است که دستیابی به بروندادها و عملکرد پژوهشی دانشمندان، مؤسسات، کشورها و مجلات را امکان‌پذیر می‌سازد.

با استفاده از PESI به‌آسانی می‌توان پراستنادترین مقالات در ۱۰ سال گذشته و به مقالات داغ ۲ سال گذشته و تحلیل‌های استنادی دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
گزارش پایگاه استنادی جهان اسلام تون عالی بود.نمی دونستم تو ایران هم یک همچین مرکزی هست
Iran (Islamic Republic of)
معین
۱۲:۵۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام صفحه قبلی خیلی بهتر بوداین صفحه جدید جذابیت ندارد وبسیار بی روح است تمام صفحه سفید است در صورتی که پس زمینه باید کمی رنگ شاد داشته باشد .