بیش از ۸۰۰ برنامه در بیست و هشتمین هفته کتاب در کشور برگزار می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه برنامه‌های زیادی در این دوره هفته کتاب برگزار خواهد شد، گفت: مجموعه‌ای از برنامه‌ها توسط مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انجام می‌شود و افزون بر این توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد برنامه‌هایی برگزار خواهد شد.

ایوب دهقان کار با بیان اینکه امسال مجموعا بیش از ۸۰۰ برنامه در هفته کتاب برگزار خواهد شد، افزود: دسته دیگر فعالیت‌ها برنامه‌هایی است که در دستگاه‌های هم خانواده انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه فعالیت‌های انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که به هفته کتاب اعلام کرده اند، البته همه این فعالیت‌ها قطعاً پیوست استانی خواهد داشت.

دهقان کار ادامه داد: امسال به رغم مسائلی مثل کرونا و نگرانی‌های موجود خوشبختانه نه تنها با کاهش استقبال مواجه نشدیم بلکه شاهد استقبال بیش از انتظار از برنامه‌های هفته کتاب بودیم.

او  با تاکید بر اینکه تشکل‌های مردم نهاد و مروجان و دوستداران کتاب حضوری قوی در این دوره دارند، تصریح کرد: این روند ما را به این نتیجه رساند که مسیر هفته کتاب در حال خارج شدن از دولتی بودن است.

دهقان کار گفت: ویژگی دیگر هفته کتاب امسال متأثر بودن از همه گیری کرونا است و به گونه‌ای آن را به فرصت تبدیل کردیم.

مدیرعامل خانه کتاب ایران با یادآوری اینکه ویروس کرونا آن قدر قوی است که شیوه‌ها را عوض کند، اما ارزش‌ها را نمی‌تواند تغییر دهد، عنوان کرد: مجازی شدن برنامه‌ها تغییر در شیوه هاست و امسال برنامه‌هایی که داریم اکثراً مجازی است و برنامه‌های حضوری با حداقل حضور و رعایت اصول بهداشتی است.

او در خصوص برنامه‌های هفته کتاب؛ گسترده‌ترین طرح مؤسسه، پاییزه کتاب است که از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه جاری همزمان با بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

۸۲۰ کتابفروشی به پاییزه کتاب ۱۳۹۹ پیوستند

دهقان کار افزود: تجربه‌ای که در طرح تابستانه داشتیم منجر به این شد که استقبال کتابفروشی‌ها از طرح پاییزه بیشتر باشد؛ طبق آخرین آمار تا دیروز ۸۲۰ کتابفروشی در این طرح مشارکت کردند.

او با اعلام اینکه تلاش می‌شود فرآیند تسویه حساب در این طرح در کوتاه‌ترین مدت انجام شود، اظهار کرد: با توجه به استقبال کتابفروشی‌ها انتظار می‌رود میزان فروش هم در این طرح با افزایش رو به رو شود.

دبیر بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی به برگزاری جشنواره «کتاب و رسانه» اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های مؤسسه خانه کتاب برگزاری جشنواره کتاب و رسانه است که امسال در در فرآیند داوری از ظرفیت رسانه استفاده می‌شود و به رغم شرایط موجود استقبال از جشنواره باعث شده دوبار تمدید شود.

او با اعلام اینکه بالای ۸۰۰ اثر توسط اهالی رسانه ارسال شده است، افزود: رویکرد تیم علمی جشنواره در درجه اول خودارزیابی توسط خبرنگاران است که با کاهش تعداد آثار ارسالی به ۳ مورد بر سطح کیفی جشنواره می‌افزاید.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب ایران از برگزاری پانزدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خبر داد و افزود: امسال، چون افتتاح خبرگزاری با هفته کتاب مصادف شده است برنامه‌هایی نیز در این راستا برگزار خواهد شد.

به گفته دهقان کار، در راستای اهدا کتاب به کتابخانه‌های مختلف و نشست‌های متعددی که توسط اشخاص و نهاد‌ها درخواست شده است؛ تلاش کردیم با مشارکت دستگاه‌های پیشنهاد دهنده امسال در طول هفته کتاب ۳۳ نشست با حضور اهالی کتاب و نویسندگان با حضور ۹۰ سخنران انجام گیرد.

او به برگزاری مراسم تجلیل از نویسندگان و اهل قلم اشاره کرد و افزود: امسال در هفته کتاب متولدین تیرماه تا پایان آبان ماه از اهالی قلم تجلیل می‌شود.

افتتاح مرکز اسناد مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران

دبیر بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از افتتاح مرکز اسناد مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همزمان با هفته کتاب خبر داد و گفت: آرشیو بسیار ارزشمندی در این مؤسسه قرار داشت که به همت همکاران یک طبقه به این مرکز اختصاص یافت و تمام آرشیو در این مرکز نگهداری خواهد شد تا در دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

به گفته دهقان کار، خیلی از استان‌ها در برگزاری هفته کتاب مشارکت فعال داشتند و خراسان رضوی مشارکت شهرداری مشهد را کسب کرده و معادل یارانه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همان رقم را به طرح پاییزه کتاب اختصاص می‌دهد.

او اعلام کرد: رویکرد جامعه نشر به فناوری‌های نوین خوب بوده است و استفاده از فناوری‌های روز و شتاب دهنده‌ها افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.