طرح آماربرداری و پایش سلامت پرندگان آبزی و کنار آبزی زمستان گذران مناطق ساحلی و تالابی استان بوشهر اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات آماربرداری از جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی استان از نیمه دوم دی تا اواسط بهمن اجرا شد.

خسرو درویشی افزود: مهم‌ترین و بیشترین تعداد پرندگان مهاجر زمستان گذران در این استان، شامل باکلان، کاکایی‌ها، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، انواع اردک‌ها، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک لک، حواصیل و پرستو‌های دریایی بوده‌اند.

او ادامه داد: به موازات این عملیات، با همراهی کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان، گشت مشترک دریایی با توجه به اهمیت پیشگیری و رصد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، انجام دادیم و ضمن بررسی وضعیت سلامت پرندگان مهاجر، هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری بهینه از بروز این بیماری صورت گرفت.


بیشتر بخوانید


 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: همه ساله در نیمه دوم سال و از اوایل آبان، مهاجرت و زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنار آبزی از عرض‌های شمالی‌تر (به ویژه  کشور‌های شمالی ایران و منطقه سیبری) به مناطق جنوبی‌تر و تالاب‌های کشور صورت می‌گیرد که استان بوشهر نیز یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان است.

درویشی افزود: مناطق آماربرداری در کشور با توجه به سوابق حضور پرندگان مشخص شده است که در استان بوشهر چهار منطقه شامل محل‌های تالابی پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مُند، منطقه حفاظت شده حله و مناطق ساحلی و تالابی شهرستان بوشهر، مورد توجه سازمان بین المللی پرندگان (IBA) است.

او عنوان کرد: این استان با توجه به دارا بودن حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با تنوع بافت و شکل زیاد و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است و حدود ۱۲۰ گونه از بیش از ۲۰ خانواده پرندگان زمستان گذران در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده اند که جمعیت عمده مهاجر آبزی را تشکیل می‌دهند.

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اهمیت حضور و تنوع پرندگان در جلب طبیعت گردی(اکوتوریسم) و رونق تصویربرداری و عکاسی در حوزه طبیعی، بر ادامه همراهی مردم و طبیعت دوستان در میزبانی بهینه از این مهمانان در زمان حضورشان در مناطق تالابی استان، تاکید کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.