آماربرداری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان گذران استان بوشهر از نیمه دوم دی آغاز شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پرندگان آبزی و کنار آبزی همه ساله از اوایل آبان برای گذراندن زمستان به استان بوشهر کوچ می‌کنند.

حالا اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، برای مشخص شدن میزان مهاجرت پرندگان طرح آمابرداری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان گذران را در حال اجرا دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این باره گفت: پرندگان برای گذراندن زمستان از عرض‌های شمالی‌تر به ویژه کشور‌های شمالی ایران و منطقه سیبری به این استان می‌آیند و بوشهر یکی از مهمترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان و مورد توجه سازمان بین المللی پرندگان (IBA) است.

فرهاد قلی نژاد افزود: استان بوشهر با توجه به دارا بودن حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با تنوع زیاد بافت و شکل،  جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و فراوانی مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با اشاره به آماربرداری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان گذران گفت: این طرح، از نیمه دوم دی آغاز شده و تا هفته اول بهمن ادامه دارد.

خسرو درویشی افزود: آماربرداری در مناطق تحت مدیریت استان شامل پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده مند، منطقه حفاظت شده حله، اثر طبیعی ملی خارکو و پناهگاه حیات وحش خارک و سواحل استان که از محل‌های اصلی رویت این پرندگان است، صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: بیش از یک سوم از پرندگان شناسایی شده استان را، خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، انواع اردک‌ها، درنا، سلیم ها، تلیله ها، آبچلیک‌ها، غاز، لک لک، حواصیل و پرستو‌های دریایی تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال، در پاییز و اوایل زمستان هم اکنون تنوع و پراکندگی مناسبی از پرندگان در استان دیده می‌شوند.

درویشی گفت: مهاجرت این پرندگان علاوه بر بالابردن تنوع زیستی زیست بوم(اکوسیستم‌)های استان، نقش مهمی در جلب طبیعت گردان، رونق تصویربرداری و عکاسی در حوزه طبیعت و توسعه زیبایی شناختی دارد و اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی مانند سال‌های گذشته برای گسترش فرهنگ زیست محیطی و آشنایی با این تنوع زیستی ارزشمند در میان عموم مردم و افراد بومی و محلی برنامه‌هایی اجرا کرده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.