هزینه‌کرد ۲۶ میلیون یورویی برای اتصال زرینه‌رود به تبریز

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: ۲۶ میلیون یورو برای اتصال خط آبرسانی زرینه‌رود به تبریز هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، غفارزاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: اتصال ۲۶.۵ کیلومتر از خط اول آبرسانی زرینه رود به تبریز به خط دوم پشتیبان در حداقل زمان ممکن و بدون قطعی محسوس آب در کلانشهر تبریز با تلاش شبانه‌روزی عوامل اجرایی و صرف ۲۶ میلیون یورو هزینه با موفقیت اجرا شد.

او گفت: با احتساب ۲۶.۵ کیلومتر حدود ۱۱۰ کیلومتر از خط آبرسانی زرینه رود به تبریز با هدف مدیریت ریسک و آمادگی برای پیک مصرف در فصل تابستان پیش رو آماده بهره برداری است و طی روز‌های آینده بهره برداری رسمی از آن آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل جلسات هماهنگی و کارشناسی با شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، مشاور و پیمانکار طرح برای کاهش مدت زمان عملیات اجرایی جهت اتصال ۲۶.۵ کیلومتر از خط اول آبرسانی زرینه رود به خط دوم پشتیبان، گفت: برای این محدوده حدود ۲۶ میلیون یورو هزینه و ۲۲۰۰ عدد لوله فولادی ۱۲ متری به قطر ۲۰۰۰ میلی متر استفاده شده است.

غفارزاده گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز کلانشهر تبریز از سه محل سد نهند، چاه‌های دامنه‌های شمالی سهند و خط آبرسانی زرینه رود به تبریز تامین می‌شود که خط آبرسانی زرینه رود در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 جلیل زاده معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی مدت زمان انجام این کار را ۳۴.۵ ساعت اعلام کرد و گفت: عملیات مشابه قبلی سه ساعت بیشتر از این بود و زمان اخیر یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

 جلیل زاده محدوده فعالیت این بخش از طرح آبرسانی زرینه رود به تبریز را مخازن ۴ و ۵ در کیلومتر ۱۵ خط آبرسانی زرینه رود و در محدوده شهرستان ملکان دانست و گفت: در این محدوده قبلا از لوله‌های بتنی استفاده می‌شد که ریسک بالایی داشت و احتمال می‌رفت در زمان پیک مصرف دچار ترکیدگی شود که با جایگزینی لوله‌های فولادی عملاً این ریسک مدیریت شد.

او با اشاره به این که برای انجام این کار هشت ساعت صرف قطعی اولیه، تخلیه لوله‌ها و ۹ ساعت نیز پس از انجام عملیات اتصال برای آبگیری مجدد زمان صرف شده است، انجام این اقدام را به خصوص برای افزایش مصرف آب در شرایط شیوع کرونا و اتخاذ برنامه‌های کوتاه مدت برای رفع تنش آبی تبریز یک ضرورت توصیف کرد.

طرح آبرسانی از رودخانه زرینه رود در شهرستان میاندواّب به تبریز به طول ۱۸۰ کیلومتر با ۱۲ مخزن یکی از بزرگترین طرح‌های انتقال آب در کشور است و آب مورد نیاز تعداد زیادی از شهرها، روستا‌ها و صنایع بزرگ مسیر را تامین می‌کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.