یک استاد دانشگاه تهران گفت: ارزیابی مدرک دانشگاهی در نظام اداری و استخدامی کشور باید حذف شود.

اسماعیل امینی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیشرفت‌های علمی با گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این مدت تعداد دانشگاه‌ها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

او افزود: دسترسی به تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب اسلامی عادلانه‌تر شده است. خیلی از شهر‌ها به خصوص شهر‌های بزرگ دانشگاه نداشتند اما بعد از انقلاب حتی در شهر‌های کوچک هم دانشگاه به وجود آمد تا دانشجویان مجبور نباشند برای افزایش سطح تحصیلات، محل زندگی خود را تغییر دهند .

امینی تصریح کرد: سهم بانوان از بخش دانشجویی، هیئت علمی و پژوهشگری با پیش از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. باید گفت که در آن زمان به هیچ عنوان با میزان بالای تحصیل کرده‌ها و هیئت علمی‌ها مواجه نبوده ایم.

او با بیان اینکه بانوان در دانشگاه‌ها توانسته اند قابلیت‌های خود را طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی نشان دهند، تاکید کرد: نکته منفی موجود این است که در حال حاضر فضای کلی دانشگاه به حالت بروکراتیک درآمده، یعنی استادان به جای فعالیت کردن در حوزه‌های علمی و پژوهشی به دنبال گرفتن امتیازات اداری هستند و باید دانست که تبدیل کردن علم به امتیاز کار درستی نبوده و این مورد به عنوان خطای دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور بسیار ناپسند است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: انتخاب اعضای هیئت علمی، مدیر گروه و رتبه‌های علمی نباید با دستور اداری انجام شود بلکه باید با تصمیمات علمی شورای دانشگاه انجام شود و در حال حاضر انتخاب رئیس دانشگاه و ... از سوی دستورات اداری انجام می‌شود که یک کار بسیار نادرست بوده که باید اصلاح شود زیرا باعث می‌شود تا افرادی که صلاحیت گرفتن رتبه در دانشگاه ندارند به عنوان اشخاص مهم برگزیده شوند.

امینی اضافه کرد: اصرار به جذب صددرصدی همه افراد با عنوان دانشجو یک کار بسیار نادرست است و در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد، یعنی در کشور‌های خارجی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد وارد دانشگاه می‌شوند و مابقی آن‌ها جذب بازار کار می‌شوند یا ازدواج می‌کنند.

او در پایان یادآوری کرد: ورود همه دانشجویان ایرانی به دانشگاه‌ها در آینده عواقب مهمی از جمله دردسر‌های اجتماعی، درد سر‌های روحی و کاهش کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را به وجود خواهد آورد بنابراین ارزیابی مدرک دانشگاهی در نظام اداری و استخدامی کشور باید حذف شود، یعنی مدرک دانشگاهی نباید هیچ امتیازی برای نظام اداری و استخدام افراد داشته باشد. بنابراین دسترسی به تحصیلات دانشگاهی در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب اسلامی عادلانه‌تر شده است. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
با سلام اگر اینطور است پس مدرک دانشگاهی اعضای هیات علمی هم نباید در جذب و ارتقا اساتید علمی تاثیر داشته باشد. یک امتحان علمی و عملی بسیار سخت باید گذاشته شود هر کسی از این آزمون توانست صد در صد موفق بیرون آید بعنوان استاد گزینش شود.پسر عموی من در صنعت برق مدرکش دیپلم است ولی از نیروگاهها و عسلویه در مواقعی که مشکلی دارند که مهندسان و متخصصان در حل آن مشکل دارند با وی تماس میگیرند با بلیط رفت و برگشت تا برود مشکلشان را حل کند و برگردد.آیا این فرد استاد نمی تواند باشد؟ مدرکش دیپلم(طبیعی) قدیم است. ولی خدای برق و دینام و توربین هاست.بسیاری از اعضای اداری دانشگاهها از هیات علمی ها با سواد ترند.