ابتکار گفت: در ابتدای انقلاب حدود ۳ تا ۴ درصد دختران تحصیل کرده دانشگاهی بودند، اما در حال حاضر ۲۵ درصد زنان تحصیلات بالاتر از دیپلم دارند.  

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در جشنواره زن و علم «یادواره مریم میرزاخانی» که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم و جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار کرد: حضور معاون اول رئیس جمهور در این جشنواره نشانه توجه و حمایت از حوزه زنان در عالی‌ترین سطح کشور است. زنان نقش مهمی در عالی‌ترین سطوح علمی، اقتصادی و سیاسی دارند. در کشور ما یکی از ابعاد مهم سرمایه اجتماعی زنان تحصیل کرده و دانشگاهی هستند.

ابتکار در ادامه بیان کرد: انقلاب اسلامی زمینه را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی و فرهنگی آماده کرده است  و تصورات عده‌ای که فکر می‌کردند قرار است حضور زنان محدود شود عملیاتی نشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، سیاسی و اقتصادی کشور در سالیان گذشته وجود داشته است. بدون تردید بالاتر از تمام مسائل همت زن ایرانی بود که با وجود تمام مسائل، مشکلات و مسئولیت‌های چند گانه، نقش همسری و مادری نشان داد که می‌تواند فاصله‌ها را کم کرده و از تمام موانع عبور کند. امروز شتاب رشد زنان در عرصه‌های علمی پس از گذشت ۴۱ سال از عمر انقلاب اسلامی نشان دهنده موفقیت زنان است.

تلاش می‌کنیم هیچ دختر بازمانده از تحصیل نداشته باشیم

او ادامه داد: واقعیت این است که در جامعه ما زنان ایرانی با همت و تلاش خود فاصله‌های مرتبط با سواد را کم کردند. ۳۶ درصد دختران در ابتدای انقلاب امکان سوادآموزی را نداشتند، اما هم اکنون این آمار به زیر یک و دو درصد رسیده است. تلاش ما این است که این آمار به صفر برسد و هیچ دختر بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم.  

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره زنان دارای تحصیلات بالا در کشور، گفت: در ابتدای انقلاب حدود ۳ تا ۴ درصد زنان تحصیل کرده دانشگاهی بودند، اما امروز نزدیک به ۲۵ درصد زنان تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند.

حضور دختران در رشته‌های علوم مهندسی چشمگیر است

ابتکار ادامه داد: هر ساله در کنکور سراسری دختران پیشگام و پیش‌رو هستند و حضور آن‌ها در این آزمون به بالای ۶۰ درصد رسیده است. دختران ایرانی برای رسیدن به این مراحل سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند و حضور آن‌ها در رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی چشمگیر بوده است. از سال ۶۶ تا ۹۶ در برخی از این رشته‌ها تعداد دانشجوی دختر ۷ تا ۸ برابر افزایش یافته است.  

او افزود: یونسکو در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که نقش زنان در عرصه فناوری از ۲۷.۷ به ۳۱.۲ درصد رسیده است. در جشنواره مریم میرزاخانی تعداد زنان شرکت کننده در رشته‌های فنی- مهندسی رشد قابل توجهی داشته است.

ابتکار ادامه داد: حضور زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها به بالای ۲۶ تا ۲۷ درصد است و ۳۰ درصد پزشکان را در حال حاضر زنان تشکیل می‌دهند. هم اکنون در تمام عرصه‌ها حضور زنان رو به رشد بوده و فضای حضور آنان رقابتی و بدون مانع است.

ریل گذاری صحیح جمهوری اسلامی عامل موفقیت زنان بوده است

او افزود: ریل گذاری صحیح جمهوری اسلامی و در مرحله دوم همت و تلاش زن ایرانی عامل موفقیت زنان کشور بوده است. اینکه در عرصه‌های بین المللی آمار درستی از پیشرفت زنان ایرانی ارائه شود خیلی مهم است، زیرا در این صورت حضور چشمگیر آنان در رقابت با کشور‌های صنعتی و پیشرفته دنیا نمایش داده می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: در برخی دوره‌ها عده‌ای با کوتاه نظری مانع انتشار درست آمار حضور زنان در عرصه‌های مختلف می‌شدند که با دستور صریح رئیس جمهور این آمار درست ارائه شد. اما هنوز در مواردی در انتقال صحیح آمار مشکل داریم.

ابتکار گفت: باید تلاش کنیم وجهه بزرگی از ایران در عرصه بین المللی ارائه کنیم و در هر سطحی برای بیان دستاورد‌ها تلاش کنیم. امسال در کنار جشنواره، جایزه مهمی با همکاری موسسه رویان به یادبود مرحوم پروانه فرزانه «نقش آفرین در حوزه ایجاد بانک ژن» به برگزیدگان اعطا می‌شود که اهدای این جایزه در حوزه بیوتکنولوژی اقدامی مهم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۷ دی ۱۳۹۹
بچه هاتون بچه هاتون وای وای
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۴۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
نکنه میخواد بگه من باسوادشون کردم؟؟
آخرین اخبار