موهبتی گفت: مرز باید برای ما یک فرصت باشد و به جای انسداد با تسهیلگری در جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست مشترک با رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه حجم صادرات کالا به افغانستان ۹۵ درصد و صادرات به پاکستان بیش‌از ۸۰درصد بوده به تقاضای مسوولان این کشورها برای صادرات برخی محصولات کشاورزی خود به جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

او با بیان اینکه برخی از این محصولات به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده که بدلیل عدم نظارت و کنترل‌های بهداشتی و قانونی باعث انتقال آفات به محصولات کشاورزی داخلی می‌شود بیان کرد: برای پیشگیری از این موضوع باید ساز و کارهای قانونی و تسهیل‌سازی برای واردات این محصولات انجام شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مبادلات تجاری و مراودات مرزی با کشورهای همسایه برای ما مهم است خواستار تسهیلگری سازمان حفظ نباتات کشور برای توسعه صادرات و واردات محصولات کشاورزی شد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این نشست با اشاره به هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی گفت: اگر مبارزه با آفات در سیستان و بلوچستان به موقع انجام نمی‌شد می توانست روزانه چهار و نیم میلیارد تومان خسارت وارد کند.

کیخسرو چنگلوایی افزود: امسال هم با توجه به بارندگی‌های انجام شده در شاخ آفریقا، عربستان و هند با این آفت مواجه خواهیم بود که در این رابطه نیز کمک‌های اعتباری به استان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به قاچاق محصولات کشاورزی از کشورهای همسایه به داخل کشور تصریح کرد: برخی آفات بدلیل سهل‌انگاری در نظارت در مبادی ورودی کشور و یا بدلیل قاچاق، محصولات کشاورزی را آلوده می‌کند که نباید با ایجاد انسداد صورت مساله را پاک کرد بلکه باید برای آن راهکار قانونی یافت.

رییس سازمان نباتات کشور با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد با تفاهم با کشورهای همسایه در حوزه شناسایی آفات، این مشکلات را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنیم بیان کرد:محصولات کشاورزی وارداتی باید شرایط قرنطینه‌ای را داشته باشد.

او  خاطرنشان کرد: هم‌اینک با ۱۲کشور موافقت بین‌المللی و ۱۰ کشور تفاهم‌نامه بین‌المللی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی داریم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار