معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: ضوابط میراث فرهنگی مانع از تخریب بنای تاریخی هتل فردوسی رشت است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: با توجه به ضوابط میراث فرهنگی حاکم بر خیابان شریعتی رشت، هیچ ارگان و نهادی نمی‌تواند مجوز تخریب هتل فردوسی را صادر کند.

او با بیان اینکه تخریب بنای تاریخی هتل فردوسی رشت مغایر با قوانین و ضوابط حاکم بر بافت تاریخی شهر رشت است، افزود: با توجه به اینکه این هتل در کنار آثار تاریخی دیگر در داخل بافت تاریخی و حریم میدان شهرداری رشت واقع شده است، ضوابط میراث‌فرهنگی بر آن اعمال می‌شود.

معاون میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: با توجه به مذاکرات انجام شده با شهرداری رشت تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای این بنای تاریخی صادر نشده است.

جهانی اظهار داشت: معاونت میراث‌ فرهنگی گیلان به دنبال این است تا خیابان شریعتی از ابتدای میدان شهرداری تا میدان لب‌آب که جزء خیابان‌های مهم است و تعداد زیادی از بنا‌های تاریخی از جمله هتل فردوسی در محدوده این خیابان قرار دارد، در فهرست آثار ملی کشور ثبت کند.

او تصریح کرد: مجوز‌های لازم از وزارتخانه أخذ شده و پرونده این خیابان آماده است و به زودی برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی کشور به وزارتخانه ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید


با توجه به قدمت تاریخی و معماری منحصر به فرد گیلان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در این استان وجود دارد که حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در مجموع بیش از ۱۰۰۰ بنای تاریخی در بخش‌های دولتی و خصوصی تحت حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان قرار دارد.

بنای هتل فردوسی رشت نیز در بافت تاریخی این شهر قرار گرفته است و با مذاکراتی که در سال ۱۳۹۷ با مالک آن به انجام رسید، مورد مرمت قرار گرفت، اما با توجه به طرح درخواست مالک ساختمان در سال ۱۳۹۸ در دیوان عدالت اداری، شعبه دوم این دیوان حکم خروج این اثر را از فهرست آثار تاریخی و ثبت ملی کشور صادر کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.