ذخایر غنی گرانیتی ایران در جهان بی نظیر است و خراسان جنوبی با داشتن ۶۰ میلیون تن گرانیت رتبه اول در ایران را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سنگی سخت؛ حدود ۵۰ ساعت زمان می‌ برد تا مراحل جدا سازی آن طی شود و این مقاومت بالای سنگ گرانیت است که آن را در ردیف یکی از باکیفیت‌ ترین سنگ‌ های ساختمانی دنیا قرار داده است. رنگ‌ های بی نظیر گرانیت ایران مخصوصا رنگ سبز به گونه ایست که دنیا را هم بگردی نمی توانی نظیر آن را بیابی! بنابراین می توان گفت سنگ‌های گرانیت سبز حتی با سنگ‌ های مطرح ایتالیایی رقابت می‌ کنند.

نهبندان، قطب ذخایر گرانیت کشور است. شهرستانی که اکنون نیمی از معادن گرانیتش نیمه تعطیل است! در اینجا معادن مملو از کوپ‌ های گرانیت صادراتی است آن هم کوپ‌ هایی که حدودا ۸ سال از استخراج آن می گذرد. بریده شده به امید خدا بلکه مشتری بیاد! حالا این کوپ‌ ها باقی مانده اند و نگهبانانی که روز‌های خوش معدن را به یاد می‌ آورند. 

گرد بی توجهی بر گران سنگ های گرانیت/ خراسان جنوبی پیشتاز در تولید گرانیت کشور

حال ناخوش قطب معادن گرانیتی ایران

بنا به گفته جرجانی رئیس سازمان صمت استان خراسان جنوبی  ۵۰ درصد از واحد‌ های تولید گرانیت راکد شده اند.

نزدیک ۷ معدن که همه آن‌ ها اکثرا غیر فعال شده اند و بلوکه‌ هایی که زمانی استخراج شده اند در این مناطق دیده می شود. هرمعدن ۲ تا سه کارگر بیشتر ندارد و  نیمی دیگر از معادن قطب گرانیتی ایران هم حال وروز خوبی ندارند.

بر اساس گفته‌ی فعالان حوزه‌ی سنگ سود دهی معادن گرانیت به شدت کاهش یافته است؛ وسایل معدنی همه مستهلک شده و استخراج خیلی گران در می‌ آید. دستگاهی که حدود ۵۰ سال است کار می کند جواب گو نیست. ازطرفی صادرات گرانیت همچون گذشته نیست.

ملایی مدیر اداره صمت شهرستان سربیشه گفت: سال ها قبل حدود ۹۰ درصد این سنگ‌ ها صادر می‌ شد اما اکنون ممکن است عدد صادرات این معادن در مقایسه با قبل به ۱۰ درصد هم نرسد.

با اینکه ایران یکی منابع عظیم گرانیتی جهان را در خود جای داده است، اما سهم ما از بازار بین الملی گرانیت کمتر از ۲ صدم درصد است.

گرد بی توجهی بر گران سنگ های گرانیت/ خراسان جنوبی پیشتاز در تولید گرانیت کشور

چشم دنیا به سمت گرانیت های استاندارد است

پروین معدن دار و عضو هیئت رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی افزود: ترکیه در زمینه گرانیت‌ ها تقریبا توانمندی ندارد ولی سهمش از این معاملات جهانی بالای ۳ میلیارد دلار است. 

در عین حال بازار صادراتی گرانیتی را از ما می‌ خواهد که فرآوری آن مطابق با استاندارد‌های جهانی باشد.

دکتر آریافر استاد دانشگاه بیرجند بیان کرد:کارخانه‌ های فرآوری ما استاندارد‌های جهانی را ندارند و نمی‌ توانند سنگ را برش دهند.

او اظهار کرد: تولید کننده کوپ را تولید می کند و در معدن می‌ ماند و در داخل هم مصرف نمی‌شود؛ صادر هم نمی‌ تواند بکند پس بنا بر این باید چه کند؟


بیشتر بخوانید


ضخامت این ورق گرانیت حدود یک و نیم سانتی متر است. اگر همین ورق را با تجهیزات روز دنیا فرآوری کنیم بجای یک ورق به ما سه تا چهار ورق گرانیت می دهد.

گرد بی توجهی بر گران سنگ های گرانیت/ خراسان جنوبی پیشتاز در تولید گرانیت کشور

 به یکی از واحد‌ های برش سنگ در بیرجند رفتیم. این کارخانه گرانیت راهم در کنار دیگر سنگ‌ ها فرآوری می کند. دستگاه‌ هایی که استفاده می کنید برای برش سنگ وضعیتش چطور است؟

محمدی مدیر کارخانه فرآوری سنگ گفت: این دستگاه‌ ها تقریبا مربوط به ۲۰ تا ۲۵ سال پیش است.

به هر حال رفع مشکلات پیش روی سنگ گرانیت نیاز به اخذ تصمیماتی دارد که سرمایه گذاران این بخش را امیدوار کند.

نخعی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شرای اسلامی افزود: بسته‌ های جذاب چه در بحث تسهیلات، معافیت‌ های بیمه‌ ای و همچنین معافیت‌ های گمرکی برای سرمایه گذاران باید لحاظ شود.

دکتر شیوا عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی گفت: ما در صنعت نفت چه در بحث اکتشاف و هم در بحث استخراج به دلیل داشتن عقبه تقریبا خودکفا هستیم. در بحث معادن هم نیاز به تکنولوژی داریم که بتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

گرد بی توجهی بر گران سنگ های گرانیت/ خراسان جنوبی پیشتاز در تولید گرانیت کشور

راهکار وزارت صمت فعلا دادن وام به واحد‌های فرآوری است

پروین معدن دار و عضو هیئت رئیسه خانه معدن گفت: در این خصوص تسهیلات باز سازی و نوسازی  به واحد‌ های صنعتی داده می شود که حداقل بتوانند ماشین‌ و تجهیزات را تامین  و یا بهینه کنند؛ اما از این تسهیلات استقبال نمی‌ شود.

جرجانی رئیس سازمان صمت استان در این خصوص تصریح کرد: مشکل تامین وثیقه برای این حجم از تسهیلات کار سختی است و ما پیشنهاد داده بودیم که خود معادن را به عنوان وثیقه قبول کنند و بخشنامه‌ ای هم از بانک مرکزی به بانک ها آمد که پروانه معادن را به عنوان وثیقه قبول کنند، ولی بانک‌ ها استدلالشان این است که این امر با مقررات داخلی ما سازگاری ندارد و آمادگی این کار را نداریم.

به هر حال سنگ‌ های تزیینی به ویژه گرانیت‌ های بی نظیر ظرفیتی است که می تواند یکی از کالا‌های مهم صادرات غیر نفتی مان باشد اگر به آن توجه شود.

گزارش از پریسا رضایی پور

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
حیف این سنگای گرانیت
Iran (Islamic Republic of)
معدنکار
۱۰:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
معدن داران گرامی حقوق کارگران و اجاره ماشین الات دیر میدید . محصولات خودرو 4 برابر قیمت پارسال میفروشید ما به همین حقوق دوبرابر خودمون راضی هستیم اگر به موقع بدید خرج بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
احسنت گزارش خوبی بود.ان شاء الله که گوش شنوایی هم برای شنیدن مشکلات معدن کاران وجود داشته باشه
ماشین آلات معدنی فرسوده است و برای نوسازی نیاز به تسهیلات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
باید در این خصوص تصمیم جدی گرفته شود. معدن داران باید حمایت شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
خراسان جنوبی ظرفیت معدنی بالایی داره ظرفیتی که باعث توسعه استان میشه و اشتغالزایی برای جوانان امیدواریم مسئولین کمر همت رو ببندند و مشکلات رو حل کنند