پس از بد عهدی شرکت‌های سازنده واکسن در تحویل دوز‌های مورد نیاز کشور‌های اتحادیه اروپا، اعضای این اتحادیه از این مسئله به عنوان بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی دوم یاد می‎‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جنجال ها بر سر واکسیناسیون در اروپا به صورتی است که از آن به عنوان دومین بحران بعد از بحران جنگ جهانی دوم یاد می شود.

بروکسل چندی پیش در مورد صادرات واکسن کرونا به خارج از اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی را اعمال کرد. در حالی که روز به روز بر شمار مبتلایان و فوتی های ویروس کرونا در اتحادیه اروپا اضافه می شود، شرکت‌های سازنده واکسن کرونا از تعهدات خود برای اعطای واکسن به کشورهای عضو اتحادیه  سر باز می زنند.

اخبار مبنی بر آن است که آسترازنکا (AstraZeneca) غول دارویی چند ملیتی انگلیس و سوئد، به دلیل مشکل تولید در یک مرکز در بلژیک، فقط  می‌تواند حدود یک چهارم ۱۰۰ میلیون دوزی را که گفته می‌شود برای سه ماه اول سال متعهد شده است، تحویل دهد.

از آنجایی که هر سه تامین کننده واکسن اتحادیه اروپا، مادرنا Moderna  فایزرPfizer و آسترازنکا  AstraZeneca، نتوانسته اند به قول‌های خود عمل کنند، تعدادی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با شکست‌ در خرید و تزریق واکسن روبرو شده اند.

وزرای بهداشت در فرانسه و ایتالیا اعلام کرده اند که به آنها  اطلاع داده شده است انتظار عقب نشینی شرکت مادرنا از تحویل میزان دوز متعهد شده را، داشته باشند. وزارت بهداشت فرانسه گفته است واکسیناسیون با دوز اول در ماه فوریه در مناطق پاریس به کندی یا به حالت تعلیق درآمده است. کاهش ساخت واکسن باعث تاخیر در رسیدن  واکسن‌ها به گروه‌های اولویت دار مانند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و افراد بالای ۷۵ سال که در خانه‌های مراقبتی اقامت ندارند، شده است.

در ایتالیا نیز تایمز به نقل از یک منبع در دولت گفت: امیدوار بودیم که ۴۰-۴۵ میلیون نفر را تا پاییز واکسینه کنیم، اما اکنون با بد عهدی شرکت های ساخت واکسن روبه رو شده ایم و هیچ ایده‌ای نداریم. این کشور هفته گذشته مجبور شد با کاهش ۲۹ درصدی تحویل از شرکت فایزر مقابله کند. 

در میان کمبود‌ها، مادرید و منطقه شمالی کانتابریا، که ۵۰ درصد از دوز‌های پیش بینی شده در این هفته را دریافت کرده اند، برای اطمینان از وجود تجهیزات کافی برای بار  دوم، صدور دوز‌های دیگر را متوقف کرده اند. 

آلمان نیز نسبت به کمبود واکسن از حداقل ده هفته کرونایی سخت دیگر در این کشور خبر داد. دولت قول داده بود که تا اواسط ماه فوریه و برای همه بزرگسالان تا ۲۱ سپتامبر واکسیناسیون را انجام دهد.

 وزیر بهداشت آلمان با ابراز نگرانی گفت: ما در بزرگترین بحران بعد از زمان جنگ جهانی دوم زندگی می‌کنیم.

چندی پیش، کمیسیون اروپا به تصویب طرحی برای معرفی کنترل صادرات واکسن پرداخت که حدود ۱۰۰ کشور از جمله انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا را  تحت تأثیر قرار می‌دهد. این باعث می‌شود که کشور‌های عضو جداگانه تصمیم بگیرند که آیا اجازه صادرات واکسن‌های تولید شده در قلمرو را می دهند یا خیر. اتحادیه اروپا همچنین شرایط توافقنامه برگزیت را که امکان عبور کالا از مرز‌های ایرلند شمالی را فراهم می‌کرد، به حالت تعلیق درآورد.

نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون در مورد این طرح در تماس تلفنی با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ابراز داشت: این یک قمار سیاسی است که هزینه آن به قیمت جان شهروندان  تمام می‌شود.

شواگر کارشناس سیاسی در لندن  اظهار کرد: پس از برگزیت، با انگلیس اکنون به عنوان یک شریک تجاری خارجی مرتبط رفتار می‌شود. اتحادیه اروپا از این واقعیت که انگلیس سریعتر از اتحادیه اروپا مجوز داخلی برای دریافت واکسن را گرفته است، کاملا ناراحت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار