کارشناس مسائل سیاسی عراق اعلام کرد گفتگوی وزیر خارجه این کشور با آنتونی بلینکن در تعارض با مصوبه اخراج نیرو‌های آمریکایی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «کریم الخیکانی» کارشناس مسائل سیاسی عراق، به گفتگوی فواد حسین، وزیر خارجه عراق با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد و این اقدام را در تعارض با مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکایی از کشور عنوان کرد.

او گفت: دولت بایدن تفاهم نامه جدیدی با دولت عراق ایجاد خواهد کرد درحالی که زمان آن است که توافق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی و پایان توافق چارچوب راهبردی است که به واشنگتن اجازه می‌دهد به بهانه ارائه حمایت در عراق بماند.

این کارشناس عراقی افزود: آمریکا جنایت‌هایی را در عراق مرتکب شد و این مسئله را همه در داخل و خارج از کشور می‌دانند و در حال نادیده انگاشتن آنچه آمریکا در کشور مرتکب شده هستند. این بدان معناست که دولت به شهادت فرماندهان پیروزی و همرزمانشان در الحشدالشعبی در حملات متعدد آمریکایی‌ها توجهی ندارد.

او گفت: گفتگوی فواد حسین با بلینکن درباره اصولی که بر آن در مذاکرات راهبردی میان دو کشور توافق شده موفقیت آمیز نبوده است، زیرا این توافق از سوی آمریکا نقض شده است و گفتگو درباره آن یعنی لغو تصمیم پارلمان که خواستار اخراج نیرو‌های بیگانه از عراق است.

آنتونی بلینکن در تماس تلفنی روز جمعه با همتای عراقی خود گفت که دولت جدید آمریکا به روابط دوجانبه میان دو کشور اهمیت می‌دهد و وزارت خارجه آمریکا ستون‌های گفتگو را بر اساس ادامه روندی که در دور‌های پیشین از گفتگوی استراتژیک به آن دست یافته شده است، بنا خواهد کرد.

در همین حال، فواد حسین بر اهمیت آغاز جلسات گفتگو و لزوم دست یابی به تفاهم‌های شفاف در روابط میان بغداد و واشنگتن در چارچوب تقویت مناسبات و منفعت مردم عراق و آمریکا تاکید کرد.

دولت آمریکا پیش‌تر اعلام کرد که تعداد نیرو‌های خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به تازگی شمار نیرو‌های آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیرو‌ها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار