رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: در استان فارس طرح پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در شیراز و ۲۲ شهرستان دیگر در خوشه‌های منتخب اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر از بهمن امسال در فارس آغاز شده است.

مهرزاد لطفی افزود: طبق تصمیم وزارت بهداشت مقرر شده پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، از بهمن ماه ۹۹ تا نیمه اول اسفند ماه ۹۹ به مدت ۴۵ روز در ایران انجام شود.

او گفت: در استان فارس نیز این طرح در شیراز و ۲۲ شهرستان دیگر در خوشه‌های منتخب انجام خواهد شد که علاوه بر بررسی شاخص‌های موثر بر بیماری‌های غیر واگیر، آزمایشات لازم و همچنین بررسی افراد از نظر ابتلا به کرونا نیز انجام خواهد شد. رعایت اصول ایمنی و حفظ سلامت مردم و کارکنان در اولویت این طرح است.

او از هم استانی‌های عزیز دعوت کرد برای کمک به افزایش کارایی سیستم سلامت در تعیین اولویت‌ها و شناسایی راه حل ها، به منظور ارتقای سلامت، همکاری لازم را با تیم‌های سلامت داشته باشند.

به گفته لطفی در پی بروز و شیوع روزافزون بیماری‌های غیرواگیر، با تلاش‌هایی که در سطح بین المللی و ملی انجام گرفته، رویکرد ویژه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آنها، در قالب برنامه «ایراپن» و سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر طراحی شده است که نگاهی ادغام یافته به عوامل خطر و بیماری‌ها و پیشگیری و درمان ادغام یافته آن‌ها با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر دارد.

طرح ملی مدیریت درمان سکته حاد قلبی

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همچنین در ادامه گفت: از ابتدای امسال ۸۷۷ خدمت درمانی به بیماران استان فارس در قالب طرح ملی مدیریت درمان سکته حاد قلبی ارائه شده است.

اورنگ ایلامی با اشاره به ضرورت انتقال به موقع بیماران سکته قلبی به مراکز درمانی، گفت: زمان، نقش اصلی را در درمان بیماران دچار سکته حاد قلبی ایفا می‌کند، بنابراین بیماران با نشانه سکته حاد قلبی، با پرهیز از خود درمانی، باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند تا به نزدیکترین مرکز برای اقدامات درمانی منتقل شوند.

او، نشانه‌های سکته حاد قلبی را اغلب شامل درد احساس فشار و سنگینی قفسه سینه احساس تنگی نفس همراه با تعریق و حالت تهوع عنوان کرد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: بر اساس شیوه نامه این طرح، مدیریت شرایط بیمار، در مدت ۱۲۰ دقیقه از آغاز این نشانه‌ها تا مداخله پزشک، بسیاری از آسیب‌های بعدی را مهار می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار