استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها برای مقابله با حفاران غیرمجاز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت : از ظرفیت دهیاری‌ها برای مقابله با حفاران غیرمجاز و حفاظت از آثار تاریخی استفاده می‌کنیم.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امید قادری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت : آنچه که این اداره‌کل در دو سال گذشته سیاست‌گذاری کرده است، با رویکرد توسعه و رونق گردشگری روستایی بوده است.»

او گفت: ثبت جهانی اورامانات که موضوع اصلی آن با رویکرد آداب و رسوم و بافت روستایی منطقه بوده، در همین راستا دنبال شده است.

قادری افزود: سازمان جهانی گردشگری امسال را سال گردشگری روستایی نامیده است که نشان از اهمیت این موضوع و توجه به فرهنگ و آداب بی‌نظیر جوامع سنتی است که امروزه بعد آثار تاریخی مورد توجه ویژه توریست‌ها است.

او ضمن تقدیر از بخشدار مرکزی کرمانشاه برای تشکیل کمیته گردشگری در این نهاد، افزود: این اقدام بخشداری مرکزی کرمانشاه الگوی مناسبی برای سایر بخش‌ها باشد.

او با اشاره به وجود تسهیلات ارزان قیمت برای طرح‌های سرمایه‌گذاری روستایی، ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری به خاطر تعدد استعلامات اداری بهتر است دهیاران سرمایه‌گذاری‌ها را در داخل بافت روستا ببرند.

قادری افزود: یکی از معضلات سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در روستا‌ها مخالفت‌های جوامع محلی است، که نیازمند روشنگری و جلب مشارکت‌های مردم محلی با استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، به اهمیت حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: از ظرفیت همکاری با دهیاران برای حفاظت از تخریب آثار و برخورد با حفاران غیرمجاز استفاده کرده و برای دهیاران کارت‌های حفاظت از آثار صادر می‌شود.

او از دهیاران خواست تا در حوزه صنایع در روستا‌ها با شناسایی صنعتگران فعال در روستا‌ها شرایط صدور کارت صنعتگری برای آن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌ای و حمایتی را فراهم کنند.

قادری ادامه داد: حفاظت از مواریث و آداب و رسومی که در روستا‌ها وجود دارد، به عنوان میراث معنوی و کمک به ثبت ملی این آداب و رسوم توسعه گردشگری روستایی کمک می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه  پیگیری پرونده ثبت ملی قلعه بالاگبری به عنوان یکی از درخواست‌های بخشدار مرکزی کرمانشاه را جزو اولویت‌های کاری پرونده‌های ثبتی اداره‌کل عنوان کرد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار