هه وار نشینی یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد هورامی‌ها

مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات کرمانشاه گفت : هه‌وار نشینی و شیوه کوچ هورامی‌ها یکی از ویژگی‌ها و سنت‌های منحصربفرد زندگی آن‌ها است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، پویا طالب نیا مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات کرمانشاه کوچ نشینی (هه‌وار نشینی) را یکی از مهمترین شاخصه‌های زندگی بسیاری از روستانشینان اورامانات دانست و گفت : هه‌وار نشینی ریشه‌ای تاریخی دارد و میراثی است که از حاکمان باستانی ایران برجای مانده که چند پایتخت داشتند و در فصول مختلف باتوجه به تغییر شرایط آب و هوایی، پایتخت خود را عوض می‌کردند.

او شروع کوچ نشینی هورامی‌ها را از اواخر اردیبهشت اعلام کرد و گفت : کوچ نشینی هورامی‌ها یکی از ویژگی‌ها و سنت‌های منحصربفرد زندگی آن‌ها محسوب می‌شود که با کوچ نشینی که عموم مردم آن را دیده‌اند، متفاوت است.

مدیرپایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات افزود: کوچ نشینی که از دیرباز تاکنون در برخی از مناطق کشور وجود دارد، بصورت افقی است، یعنی عشایری که چادرنشین هستند از یک نقطه به یک نقطه دیگر به شکل طولی مهاجرت می‌کنند، اما کوچ نشینی هورامی‌ها عمودی است.

او افزود: باتوجه به اینکه اکثر روستا‌های اورامانات در دره‌ها واقع شده، از اردیبهشت ماه که هوا روبه گرمی می‌رود، مردم ساکن این روستا‌ها برای دستیابی به آب و هوایی مطبوع‌تر به ارتفاعات کوچ می‌کنند.

طالب نیا با بیان اینکه این شیوه از خوش نشینی هنوز بین مردم حدود ۶۰ درصد از روستا‌های اورامانات رایج است، ادامه داد: برخلاف دیگر کوچ نشینان، هه‌وار نشینان هورامی چادر نشین نیستند، بلکه دارای دو سکونتگاه فصلی هستند، یکی برای قشلاق در عمق دره و یکی هم برای ییلاق بر بلندی‌های دامنه کوه.

او گفت: در گذشته‌های نه چندان دور معیشت روستانشینان هورامی بر پایه دام محوری بود، برای همین یکی از مهمترین دلایل کوچ نشینی، در کنار تغییرات شرایط آب و هوایی، دسترسی به مراتع حاصلخیز برای چرای دام هایشان در ارتفاعات است.

 مدیرپایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات افزود: این شیوه از زندگی در بسیاری از روستا‌های مناطق اورامانات همچون پالنگان، کلاش لولم، شالگی، قلعه جی و ... هنوز مرسوم است.

او به سفر چندماه پیش ارزیاب یونسکو به منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: در این سفر این نوع از خوش نشینی مردمان اورامانات مورد توجه ارزیاب یونسکو قرار گرفت و آن را میراثی دانست که باید برای حفظ آن تلاش کرد.

طالب نیا افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، سال آینده توسط کارشناسان پایگاه منظر فرهنگی تاریخی مطالعات گسترده‌ای در زمینه هه وار نشینی در کل جغرافیای فرهنگی هورامان انجام خواهد گرفت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار