معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای فصل سرد امسال تا امروز ۴۰ روز یخبندان شبانه در زاهدان روی داده که انتظار می‌رود این شرایط حداقل تا چهار روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

محمود دیانتی معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: به طور میانگین سالانه ۴۸ روز یخبندان شبانه در زاهدان روی می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد این روزها بیشتر از نرمال باشد.

او  ادامه داد: بیشترین تعداد یخبندان‌های ماهانه امسال با ۲۶ روز در دیماه ثبت شده ماهی که حداقل در ۳۵ سال اخیر هیچ گاه تعداد یخبندان‌های بیشتر از ۲۴ روز را به خود ندیده و این موضوع سبب شد تا میانگین دمای این ماه به ۴.۹ درجه سلسیوس برسد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: علاوه‌بر زاهدان، در سایر شهرهای استان نیز امسال دیماه سردی سپری شده که به گفته جهاد کشاورزی خسارت گسترده‌ای به محصولات کشاورزی بویژه کشاورزی گرمسیری وارد کرده است.

او  خاطرنشان کرد: در چهار روز آینده علاوه‌بر زاهدان مناطق نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بویژه خاش، شهرستان‌های سه گانه سراوان، پنج شهرستان شمال استان و میرجاوه نیز با یخبندان شبانه و سرمای هوا مواجه خواهند شد.

دیانتی افزود: سایر مناطق سیستان و بلوچستان نیز درگیر سرمای هوا خواهند بود سرمایی که برای برخی محصولات کشاورزی مخاطره آمیز است.

او  ادامه داد: توصیه می‌شود برای کاهش اثرات مخرب سرما به بخش‌های مختلف کشاورزی، از کودهای مناسب جهت کاهش تنش سرمایی استفاده شود و محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف منتقل شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای سالن‌های پرورش قارچ و گلخانه‌ها توصیه می‌شود سوخت مورد نیاز برای وسایل گرمایشی تهیه و دما و رطوبت محیطی نیز متناسب با نوع محصول تنظیم شود.

او  خاطرنشان کرد: برای مرغداری‌ها و دامداری‌ها نیز علاوه‌بر ذخیره سوخت و تنظیم دما، توصیه می‌شود با توجه به یخ زدگی آب، آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام تأمین شود.

دیانتی اظهارداشت: با توجه به یخ زدگی استخرهای پرورش ماهی، توصیه می‌شود یخ‌های استخر برای هوادهی به ماهی‌ها در طول روز شکسته شود.

او  تأکید کرد: صعود به ارتفاعات بویژه کوه تفتان در هفته پیش رو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.