به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،موعود شمخانی معاون فنی و امورزیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: حصار منطقه آزاد اروند از ابتدا براساس نقشه و طراحی گمرکات کشور این احداث شد؛ اما بعد از سیل، قطعات بتنی که برای دیوار جانمایی شده بود از بین رفت و مابقی آن هرچند که جزو داراییهای بیت المال بود، اما ارزش جمع آوری نداشت چرا که هزینه جمع آوری بیشتر از ارزش خرابههای دیوار بود.
او افزود: طی تفاهم نامهای با گمرک جمهوری اسلامی ایران از ۱۳۹۷ تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ حفاظت و صیانت از این دیوار برعهده این نهاد بوده است.
شمخانی در توضیح مفاد این تفاهم نامه توضیح داد: موضوع تفاهم نامه متشکل بود از همکاری مستمر گمرگ جمهوری اسلامی ایران در راستای مبادی ورودی و خروجی در خصوص تردد خودروها به منطقه آزاد اروند و حفاظت از تاسیسات و دیوارهای پیرامون محدوده، کشف کالای قاچاق، برخورد با متخلفان و معرفی آنها به مراجع قانونی و سایر موارد حفاظتی در ارائه گزارشات ماهیانه به سازمان منطقه آزاد اروند.
او با اشاره به این مهم که حصار شامل دیوار و جادهای است که ایجاد شده، خاطر نشان کرد:در جریان سیل و با تصمیم شورای تأمین مبنی بر انفجار جاده جهت جلوگیری از ورود آب به منطقه، بخشی از این دیوار تخریب شد که هزینه ساخت مجدد آن مبلغی بالغ بر ۴ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.
شمخانی، اذعان داشت: بعد از انفجار جاده، یک حصار طبیعی ایجاد شد که میتواند مورد تأیید گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. چرا که همان ابتدای دیوار کشی، گمرک پذیرفت جاده قفاص به دلیل وجود حصار طبیعی نیازی به دیوار کشی ندارد؛ این جاده نیز در حال حاضر شرایط جاده قفاص را دارد.
معاون فنی و امورزیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه دیوار ریخته شده ارزش جمع آوری نداشت، اذعان داشت: پس از فرو ریختن دیوار در خصوص حراست از بقایای آن، تفاهم نامهای با نیروی انتظامی منعقد نمودیم و پیرو آن بعد از سرقت انجام شده، یکسری افراد بازداشت شدند و پروندههایی نیز تشکیل و پیگیری حقوق انجام گشت.
چندی پیش فیلمی مبنی بر عدم وجود دیواره فنس کشی اطراف منطقه آزاد اروند و سرقت آن توسط سارقان به طمع برداشت میلگرد و فنس موجود در دیوارههای بتنی در فضای مجازی منتشر شده بود.
انتهای پیام/ د