پرتاب ۶۰ ماهواره Starlink دیگر به فضا با موفقیت همراه بود

اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره مخابراتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد و هدف از این ماموریت را رساندن اینترنت به سراسر جهان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  شرکت فضایی ایلان ماسک هجدهمین ماهواره Starlink را در ساعت ۰۸:۰۳ EDT (ساعت ۱۳:۰۳ به وقت گرینویچ) به روی موشک Falcon 9 پرتاب کرد. با این پرتاب، تعداد ماهواره‌های Starlink در مدار به ۹۵۰ عدد می‌رسد.

در ابتدا قرار بود پرتاب در تاریخ ۱۸ ژانویه انجام شود، اما به دلیل شرایط نامساعد جوی تاریخ پرتاب به زمان دیگری موکول شد. این رویداد از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام شد و به صورت مستقیم در کانال YouTube SpaceX پخش شد.


بیشتر بخوانید


اسپیس ایکس گفت: "SpaceX چهارشنبه ۲۰ ژانویه را برای هفدهمین مأموریت Starlink خود تعیین کرده که ۶۰ ماهواره Starlink را از مرکز پرتاب ۳۹A (LC-۳۹A) در مرکز فضایی کندی پرتاب خواهد کرد. "

پس از بلند شدن، موشک Falcon 9 ماهواره‌های Starlink را قبل از فرود اولین مرحله در کشتی پهپادی SpaceX، "Just Read the Instructions" در اقیانوس آتلانتیک، به مدار رهاسازی کرد. این ۷۲ امین بازیابی SpaceX از تقویت کننده مرحله اول است.

پرتاب ۶۰ ماهواره Starlink دیگر به فضا با موفقیت همراه بود

این موشک خاص Falcon 9 با نام B1051 شناخته می‌شود و پیش از این طیف وسیعی از محموله‌ها را از جمله یک ناو پیچ خورده Crew Dragon در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین المللی به فضا منتقل کرده است.

اینترنت فضایی برای جهان

برنامه Starlink به منظور ارائه یک سرویس اینترنتی مطمئن و کم هزینه به مناطق دور افتاده و روستایی طراحی شده است. SpaceX توضیح داد: "Starlink با عملکردی که بسیار بالاتر از اینترنت ماهواره‌ای سنتی است و یک شبکه جهانی بدون محدودیت در زیرساخت‌های زمینی، اینترنت پهن باند پرسرعت را به مکان‌هایی که دسترسی غیرقابل اعتماد، گران یا کاملاً غیرقابل دسترسی است، ارائه می‌دهد. "

پرتاب ۶۰ ماهواره Starlink دیگر به فضا با موفقیت همراه بود

در کل، اسپیس ایکس قصد دارد صورت فلکی خود را با ۱۴۴۰ فضاپیما پر کند. تا به امروز، بیش از ۱۰۰۰ ماهواره Starlink به فضا پرتاب شده است، در حالی که ۶۰ ماهواره از مدار خارج شده اند و مجموع ماهواره‌های موجود در مدار به حدود ۹۵۰ عدد رسیده است.

نور ماهواره‌ها مزاحمی برای اخترشناسان

در مطالعه اخیر، منتشر شده در arXiv، محققان نوشتند: "بسته به ارتفاع و بازتاب سطح ماهواره‌ها، سهم آن‌ها در روشنایی آسمان برای مشاهدات حرفه‌ای زمینی قابل اغماض نیست. با حجم عظیم حدود ۵۰ هزار ماهواره مصنوعی جدید برای ارتباطات از راه دور که در مدار متوسط ​​و پایین زمین پرتاب می‌شود، میانگین تراکم اجسام مصنوعی > ۱ ماهواره برای درجه آسمان مربع خواهد بود. این موضوع به تصاویر نجومی حرفه‌ای آسیب می‌رساند. "

پرتاب ۶۰ ماهواره Starlink دیگر به فضا با موفقیت همراه بود

براساس همین نگرانی‌ها، SpaceX شروع به نصب برخی از ماهواره‌های خود با سایه بان‌های آفتاب تیره کرده است که DarkSat نامیده می‌شود. SpaceX همچنین متعهد شده که ماهواره‌های آینده را تا حد ممکن تاریک کند.

در گزارش اسپیس ایکس آمده: "ماهواره نسل بعدی که برای بهره گیری از قابلیت‌های پرتاب منحصر به فرد Starship طراحی شده، به طور خاص برای به حداقل رساندن روشنایی و همچنین افزایش تعداد مشتریانی که می‌توانند با دسترسی به اینترنت پرسرعت خدمت کنند، طراحی خواهد شد. "

پرتاب فضاپیمای Starship

جدا از پرتاب Starlink، شایعه شده که SpaceX فضاپیمای Starship خود را نیز در این هفته پرتاب کند. هفته گذشته سه آزمایش استاتیک آتش موتور‌های Starship's Raptor انجام شد، طرفداران مشتاق این باور را داشتند که SpaceX می‌تواند Starship را در این هفته راه اندازی کند. استارشیپ سفینه فضایی اسپیس ایکس است که امیدوار است بتواند روزی انسان را به مریخ برساند.

پرتاب ۶۰ ماهواره Starlink دیگر به فضا با موفقیت همراه بود

اسپیس ایکس توضیح داد: "فضاپیمای Starship SpaceX و موشک Super Heavy (که در مجموع Starship نامیده می‌شود) نشان دهنده یک سیستم حمل و نقل کاملاً قابل استفاده مجدد است که برای حمل هم خدمه و هم بار به مدار زمین، ماه، مریخ و فراتر از آن طراحی شده است. Starship قدرتمندترین وسیله پرتاب در جهان است که تاکنون تولید شده و توانایی حمل بیش از ۱۰۰ تن به مدار زمین را دارد. "

متأسفانه، SpaceX در مورد تاریخ و زمان پرتاب اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

ایلان ماسک می‌خواهد با ماهواره‌های STARLINK اینترنت را به جهان منتقل کند

ایلان ماسک پنجمین دسته از ماهواره‌های اینترنتی فضایی Starlink خود را راه اندازی کرده که در مجموع به ۳۰۰ ماهواره می‌رسد. آن‌ها مجموعه‌ای از هزاران ماهواره را تشکیل می‌دهند که برای ارائه خدمات اینترنت پهن باند کم هزینه از مدار کم زمین طراحی شده اند.

پرتاب ۶۰ ماهواره Starlink دیگر به فضا با موفقیت همراه بود

این صورت فلکی، که به طور غیررسمی به عنوان Starlink شناخته می‌شود در حال توسعه در تأسیسات SpaceX در ردموند، واشنگتن است. هدف این است که از فضا اینترنت فوق العاده سریع را به خانه مردم هدایت کند. در حالی که اینترنت ماهواره‌ای مدتی است وجود دارد، اما از تأخیر زیاد و اتصالات غیر قابل اعتماد رنج می‌برد.

استارلینک، اما متفاوت است. اسپیس ایکس می‌گوید:" قرار دادن ماهواره‌ای در مدار کم زمین می‌تواند اینترنت پرسرعت و کابلی را در سراسر جهان فراهم کند. "

هدف از پرتاب ۶۰ ماهواره جدید

این میلیاردر می‌خواهد سیستم اینترنت جهانی را برای کمک به تولید پول بیشتر به وجود آورد. ماسک قبلا گفته بود که این سرمایه گذاری می‌تواند راهی ارزان برای آنلاین شدن سه میلیارد نفر را که در حال حاضر به اینترنت دسترسی ندارند، فراهم کند. همچنین می‌تواند به تأمین اعتبار یک شهر آینده در مریخ کمک کند.

کمک به بشریت برای رسیدن به سیاره سرخ یکی از اهداف ماسک است که مدت‌ها پیش اعلام شده و همین امر او را برای راه اندازی SpaceX ترغیب کرده است. این شرکت اخیراً برنامه‌هایی را برای پرتاب ۴۴۲۵ ماهواره به مدار بالای زمین، سه برابر ماهواره‌هایی که هم اکنون در حال کار هستند، ثبت کرده است.

پرتاب ۶۰ ماهواره Starlink دیگر به فضا با موفقیت همراه بود

این شرکت گفت: "پس از استقرار کامل، سیستم SpaceX تقریباً از تمام قسمت‌های سطح زمین عبور خواهد کرد و بنابراین، در اصل، توانایی ارائه خدمات جهانی همه جا را دارد. این شبکه دسترسی به اینترنت را به ایالات متحده و سایر نقاط جهان فراهم می‌کند. "

پیش بینی می‌شود بیش از پنج سال و ۹.۸ میلیارد دلار (۷.۱ میلیارد پوند) سرمایه گذاری لازم است، اگرچه اینترنت ماهواره‌ای در گذشته بازار گرانی را ثابت کرده و تحلیلگران انتظار دارند لایحه نهایی بالاتر باشد. ماسک این پروژه را با «بازسازی اینترنت در فضا» مقایسه کرد، زیرا باعث کاهش اعتماد به شبکه موجود در زیر کابل‌های فیبر نوری زیر دریا می‌شود که از سیاره عبور می‌کنند.

در ادامه ویدئویی از این پرتاب را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
تو این زمینه به علمشون حسودییم میشه!
آخرین اخبار