معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از افزایش ۱۰ درصدی گونه‌های جانوری در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، صفی خانی، معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از افزایش ۱۰ در صدی جمعیت گونه‌های جانوری این استان نسبت به پارسال خبر داد و گفت: این سرشماری زمستانه وحوش تا ۱۴ دی امسال در ۶ منطقه حفاظت شده انجام شده است.

او افزود: علاوه بر تیم‌هایی از محیط زیست و محیط بانان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش نیز در این سرشماری حضور و مشارکت داشتند و این سرشماری در هفت روز کاری به سرانجام رسید.

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان هدف اصلی محیط زیست از این سرشماری را به دست آوردن جمعیت وحوش شاخص منطقه از جمله کل، بز، قوچ و میش بود که آمار‌ها بیانگر نوسان جمعیت وحوش در برخی مناطق و در مجموع بهبود وضعیت آماری این گونه‌های جانوری در استان است.

صفی خانی ادامه داد:۲۹۰گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده،۲۴گونه انواع ماهی ها، ۴۰ گونه پستاندار، چهار گونه دوزیست تاکنون در این استان شناسایی شدند.

او افزود: بیشتر این گونه‌ها از جمله کل و بز، قوچ و میش در ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت محیط زیست همدان زندگی می‌کنند و شماری هم علاوه بر مناطق تحت مدیریت در دیگر مناطق عمومی هم مشاهده شدند.
معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: قوچ و میش، کل و بز، سنجاب زمینی، عقاب طلایی، کرگز از گونه‌های شاخص جانوری محسوب می‌شوند.

صفی خانی اضافه کرد: قوچ و میش در استان همدان مهاجر محسوب می‌شوند، ولی کل و بز این ویژگی را ندارند و در سرشماری زمستانه مشخص شد که جمعیت کل و بُز در مناطق حفاظت شده استان نسبت پارسال ۱۵ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: شماری از گونه‌های جانوری نظیر سیاه گوش، کریزی سیاه، گربه جنگلی، محدود به یکسری مناطق بوده که بسیار محدود و در حال انقراض هستند.

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: مهمترین علت کاهش جمعیت حیات وحش، تخریب زیستگاه و شکار و صید بی رویه است که با اقدامات انجام شده در یک سال گذشته برای حفاظت از حیات وحش، شاهد افزایش قابل توجه جمعیت گونه‌های جانوری در استان هستیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.