۱۲ گونه جانوری استان همدان در فهرست قرمز جهانی

12 گونه ثبت شده در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت، در همدان گنجانده شده است که این گونه‌ها در معرض آسیب و انقراض هستند.

۱۲ گونه جانوری استان همدان در فهرست قرمز جهانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ عادل عربی افزود: برابر با پایش‌های سه دهه اخیر در استان همدان و مطالعات صورت گرفته، ۱۲ گونه جانوری این استان در رده بندی قرمز (آی. یو. سی. ان) قرار دارند.

وی اضافه کرد: از جمله گونه‌های موجود در لیست قرمز که در همدان نیز وجود دارند می‌توان به پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش ارمنی و نوعی راسو به اسم زرده بر اشاره کرد.

عربی افزود: گونه بالابان و کرکس مصری نیز در وضعیت حفاظتی در معرض خطر و انقراض، و عقاب شاهی، پلیکان پا خاکستری و دلیجه کوچک در وضعیت حفاظتی آسیب پذیر هستند.

وی ادامه داد: در رده خزندگان نیز سه گونه افعی زنجانی، آگاما وزغی ایرانی و لاک پشت مهمیز دار در وضعیت حفاظتی در معرض آسیب هستند.

وی یادآور شد: قرار گرفتن این گونه‌ها در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی به معنی در معرض انقراض بودن این گونه‌ها در استان همدان نیست بلکه برخی گونه‌های جانوری در جهان وضعیت خوبی ندارند.

گفتنی است، یکی از عوامل در معرض انقراض قرار گرفتن این گونه‌ها شکار غیرمجاز و بی رویه آنان است؛ هر چند سازمان محیط زیست برای حفاظت از این گونه‌ها هیچگونه پروانه و مجوز شکاری صادر نکرده است. در قانون جریمه‌های بسیار بالایی برای افرادی که شکار غیر مجاز به ویژه شکار گونه‌های در معرض انقراض می‌کنند، در نظر گرفته شده است. استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۱ منطقه شکار ممنوع است؛ همچنین طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۹ گونه ماهی و چهار گونه دو زیست در همدان شناسایی شده است.

انتهای پیام/ د

گونه های جانوری استان همدان در فهرست قرمز جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.