رکوردشکنی در مصرف گاز و برق این سوال را ایجاد کرده که آیا سرما و کرونا سبب افزایش مصرف شده است؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، مصرف گاز در استان اصفهان در فصل سرما ۱۴ درصد افزایش یافته است، رقمی که دو و نیم برابر کل مصرف بخش صنعت است. در بخش برق هم با اینکه هنوز دچار قطعی نشده‌ایم، اما مصرف بالا رفته و با توجه به مشکل سوخت نیروگاه‌ها باید مصرف را مدیریت کرد.

در هر دو حوزه برق و آب مسئولان از طرح‌های تشویقی برای کاهش مصرف می‌گویند، اما آیا مشکل فقط ناشی از افزایش مصرف است؟ آیا آن‌طور که مردم گمان می‌کنند صادرات برق و گاز سبب کمبود شده؟ تأثیر همه‌گیری کرونا در این اختلال چقدر است؟
 

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۴درصدی مصرف گاز در اصفهان

 
سید مصطفی علوی مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: مصرف گاز این استان نسبت به سال‌های گذشته حدود ۱۴درصد افزایش یافته است که البته بخش عمده آن مربوط به مصرف خانگی است.

او افزود: با وجود اینکه طبق معمول در فصل زمستان مصرف گاز افزایش دارد، اما به عنوان مثال چند شب پیش، مصرف گاز خانگی ۵۱ میلیون متر مکعب شد که این رقم، نسبت به مصرف تعادل ۲۰درصد بیشتر است.
 
بخشی از اختلال مربوط به یک مهمان ناخوانده است

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان بخشی از افزایش مصرف گاز را ناشی از شیوع کرونا دانست و گفت: طبیعی است که وقتی در محیط‌های بسته مدام تهویه هوا صورت می‌گیرد و یا به صورت مکرر ناچاریم دست‌هایمان را با آب گرم بشوییم، مصرف گاز کمی افزایش می‌یابد.

علوی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر اینکه «اگر ادارات، مکان‌های دولتی، مدارس و ... در روز‌هایی که تعطیل هستند گاز مصرف کنند، گازشان قطع خواهد شد» گفت: انتظار ما از ادارات این است که همکاری کنند و زمانی که در محل کار فعالیت نمی‌کنند گاز را هدر ندهند.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ۱۴ درصدی مصرف، به صادرات گاز هم مربوط می‌شود؟ گفت: این افزایش تنها ناشی از مصرف خانگی گاز است و هیچ ارتباطی با صادرات ندارد.
 
رکوردشکنی در مصرف گاز و برق/ مشترکان بیشتر مصرف‌کرده‌اند یا صادرات مصرف را بالا برده؟


مصرف‌کنندگان بهینه، گازبها پرداخت نمی‌کنند

 
او با اشاره به طرح‌های تشویقی برای مشترکان گاز خانگی بیان کرد: خانواده‌هایی که در ماه ۲۰۰میلیون متر مکعب گاز، معادل ۱۸کپسول ۱۱کیلیویی گاز مایع، مصرف کنند، گاز بهای آن‌ها رایگان است و کسانی که مصرف گازشان از این مقدار بیشتر شود، اما نسبت به متوسط مصرف گاز در دو سال گذشته ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند ۱۵درصد از گاز بهای آن‌ها تخفیف داده می‌شود ضمن اینکه خانوار‌هایی که بیشتر از ۱۵درصد مصرف داشته باشند جریمه خواهند شد، بنابراین دو طرح تشویقی و یک طرح تذکری داریم.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است، گفت: اگر مردم کمی صرفه‌جویی کنند و به عنوان مثال دمای هر منزل یک یا ۲درجه سانتی‌گراد کمتر شود شاهد کاهش چشمگیری در مصرف گاز خواهیم بود.
 
کمترین همکاری مردم اثربخش، اما تلاش مسئولان بی اثر است؟

«اگر مردم در مصرف بهینه انرژی همکاری نکنند خاموشی با برنامه در استان خواهیم داشت.» این صحبتی است که حمید علاقمندان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان مطرح و اظهار کرد: اولویت شرکت گاز تأمین سوخت مصرفی منازل است، بنابراین سوخت نیروگاه‌ها برای تولید برق دچار محدودیت شده‌است.

او با بیان اینکه بیشترین میزان گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود، افزود: با کمبود سوخت در نیروگاه‌های برقی با محدودیت تولید برق مواجه هستیم و در صورتی که مردم در مصرف بهینه انرژی همکاری نکنند ناچار به اعمال خاموشی با برنامه در استان خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به شرایط سخت امسال در خصوص تولید برق، گفت: صنایعی که بیش از دیماند خریداری شده، برق مصرف کنند، پس از یکبار تذکر، در صورت تکرار علاوه بر جریمه، برق آن‌ها قطع خواهد شد.

علاقمندان با بیان اینکه در بخش اداری نیز مصرف انرژی به صورت مکرر کنترل می‌شود، گفت: مدیران اداراتی که پس از پایان کار انرژی مصرف کنند، باید پاسخگو باشند.
 
فراموش نکنیم آب مایه حیات است
 
او با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی افزایش یافته و میزان مصرف آب در این نیروگاه‌ها برای حفظ پایداری در شبکه برق تا ۷۴ درصد رشد داشته است، گفت: مردم در کنار مدیریت مصرف گاز و برق، از مصرف بهینه آب نیز غافل نشوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان بیان کرد: اگر در مصرف برق فقط ۱۰درصد کاهش داشته باشیم مصرف گاز نیروگاه‌ها معادل ۷۰ میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد که با این صرفه‌جویی محدودیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها به طور کامل برطرف می‌شود.
 
رکوردشکنی در مصرف گاز و برق/ مشترکان بیشتر مصرف‌کرده‌اند یا صادرات مصرف را بالا برده؟


علت اصلی اختلال در تولید برق، افزایش مصرف گاز است

 
حمیدرضا پیرپیران مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به افزایش ۱۴درصدی مصرف گاز، اظهار داشت: امسال شاهد افزایش قابل توجهی در مصرف برق نبودیم، اما با توجه به افزایش مصرف گاز، شرکت گاز برای ارائه خدمات به نیروگاه‌ها محدودیت قائل شده‌است، بنابراین برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها به‌منظور تولید برق دچار مشکل شده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی، با افزایش استفاده از وسایل روشنایی و برقی از جمله تلویزیون، گوشی هوشمند و ... روبه‌رو هستیم، افزود: افزایش مصرف برق ناشی از این موارد طبیعی است، اما ما در تولید برق با مشکل مواجه هستیم، زیرا ۷۵درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: در تابستان امسال مصرف نیروگاه‌های تولید برق، روزانه از ۱۲۰میلیون متر مکعب به ۷۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته که این آمار، نگران کننده است.


توان تولید برق داریم، اما گاز نیست


پیرپیران در پاسخ به این سوال که آیا صادرات برق از جمله علل این اختلال است؟ گفت: با توجه به اینکه ما در طول سال صادرات برق داریم و در فصل تابستان دچار این مشکل نشدیم، بنابراین توان تولید برق را داریم و تنها علت این اختلال تأمین گاز نیروگاه‌ها است.

او با اشاره به «طرح برق امید» بیان کرد: اگر مشترکان، ماهیانه ۸۰کیلووات برق مصرف کنند، شامل تخفیف ۱۰۰درصدی برق‌بها می‌شوند که با توجه به هدف‌گذاری این طرح حدود ۳۰ درصد از مشترکان شامل «طرح برق امید» می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: خانوار‌هایی را که تا ۲۰۰کیلووات برق در ماه مصرف می‌کنند به عنوان مصرف کننده نرمال می‌دانیم، اما به ازای افزایش این مقدار مشمول جریمه ۱۶ درصدی می‌شوند.

پیرپیران در پایان با اشاره به نقش اساسی برق در زندگی روزمره گفت: از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا در خدمت رسانی با اختلال مواجه نشویم.
 
رکوردشکنی در مصرف گاز و برق/ مشترکان بیشتر مصرف‌کرده‌اند یا صادرات مصرف را بالا برده؟
 
کمبود انرژی حاصل سوء مدیریت است
 
حجت الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان  با اشاره به اینکه امسال مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و بعضی ادارات نیمه تعطیل بوده‌اند، اظهار کرد: آمار‌ها بیانگر کاهش مصرف گاز، برق، بنزین و... بوده است، بنابراین مسئولان شیوع بیماری‌کرونا را دلیل کمبود انرژی بیان نکنند.

او گفت: کشور ما توان تولید انرژی، حتی به اندازه پیک مصرفی را دارد، اما باید مصرف گاز و برق را بر اساس تعهدی که در کنوانسیون پاریس داده‌ایم تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۲ درصد کاهش دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خبرگزاری ایرنا در تاریخ بیست و نهم اردیبهشت امسال خبری را مبنی بر رشد ۲۷ درصدی صادرات برق نسبت به سال گذشته منتشر کرد، گفت: آمار‌های صادرات برق و گاز به کشور‌های همسایه از جمله عراق، پاکستان، ارمنستان و ... به خوبی بیانگر افزایش صادرات است.

او افزود: مسئولان نسبت به موضوع صادرات انرژی، اهمیت بیشتری می‌دهند در صورتی که توجه به مصارف داخلی مهم‌تر است.

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به طرح استفاده از سوخت گازوییل و مازوت به جای گاز در نیروگاه‌ها، گفت: نامه‌ای به عنوان تذکر به آقای زنگنه، وزیر نفت نوشتم مبنی بر اینکه «با توجه به کاهش مصرف گاز و برق، نباید در این زمینه کمبودی داشته باشیم، چرا در پالایشگاه‌ها ‌و نیروگاه‌ها گازوییل و مازوت استفاده شود؟»، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز این نامه را امضا کردند.

او با اشاره به این طرح بیان کرد: نمایندگان استان اصفهان با این طرح مخالف هستند و با همکاری مسئولان قضایی اجازه اجرای آن را نداده‌ایم.

او افزود: مسئولان شرکت‌های گاز و برق در این اختلال نه تنها حرفی از تعهدات خارجی نمی‌زنند، بلکه صادرات برق و گاز را علتی از علل این مشکل هم نمی‌دانند، در حالی که گویا علت اصلی، مربوط به صادرات است، اما مسئولان، بخشی از کم کاری را بر گردن بیماری کرونا انداخته‌اند و مقصر بخشی دیگر را مصارف خانگی ذکر می‌کنند.

مصرف بی‌رویه منابع انرژی در کشورمان معضلی است که همگان به آن اذعان دارند، اما ریشه‌یابی موانع تولید و اعمال راهکار‌هایی برای مصرف بهینه هم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. آنچه مهم است اینکه در این هوای آلوده استفاده دوباره از مازوت فقط نفس کشیدن را سخت‌تر می‌کند.

گزارش از سعید ارشد

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.