رسانه‌ها از احتمال آشتی کردن جنبش حماس و دولت سوریه پس از بحران این کشور به میانجیگری ایران و جنبش حزب‌الله لبنان خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رأی الیوم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» چاپ روسیه در مقاله‌ای با عنوان «اسد به دنبال نقطه اتکایی در نوار غزه» از امکان از سرگیری روابط بین جنبش حماس و دمشق خبر داد و نوشت جنبش فلسطینی حماس بعید نمی‌داند که روابط با دمشق که در مراحل اولیه بحران سوریه به صورت رسمی قطع شد، از سرگرفته شود.

به نوشته رای الیوم، شایعات درباره احتمال عادی‌سازی روابط حماس و دمشق تازگی ندارد، اما گفته می‌شود ایران و حزب‌الله هم اکنون با تأثیرگذاری بیشتری در حال میانجیگری برای حل اختلافات بین کاخ ریاست‌جمهوری سوریه و جنبش حاکم بر نوار غزه هستند.

حقیقت میانجیگری حزب‌الله و ایران بین حماس و دمشق در سخنان علنی و غیررسمی شماری از اعضای حماس ظهور و بروز یافته و سخنان در این خصوص را قابل اعتمادتر کرده است.

شماری از منابع در رهبری حماس تأیید کردند موضوع عادی‌سازی روابط با دمشق بار‌ها مطرح شده است، اما دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، پاسخی نداده است. آنان گفتند دیدگاه‌های مختلفی در دمشق درباره لزوم برقراری تماس‌هایی با جنبش حماس مطرح شده است.

منابع حماس تأیید کردند در خصوص تشدید تلاش‌های میانجیگرانه تهران و حزب‌الله که از تغییرات در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی نگران هستند، تغییرات زیادی به وجود آمده است.

احتمال دارد خود جنبش حماس با فرصت دستیابی به پیشرفت دیپلماتیک مخالفت نکند، زیرا می‌تواند موجب عصبانیت و آشفتگی صهیونیست‌ها باشد.

روزنامه المانیتور هم نوشت برخی از رهبران حماس پیش‌بینی می‌کنند به سبب نزدیکی دیدگاه‌ها درباره مشکلات منطقه‌ای، به دمشق بازگردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار