به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: برای اتمام پروژه ریلی کشور اولویت بندی شده که بتوانیم تا پایان ۱۴۰۰ حدود هشت پروژه ریلی را به طول یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر به بهره برداری برسانیم.
او با بیان اینکه امکان تحویل هفت پروژه از این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۰وجود دارد که در دست اجراست، اظهار داشت: اتصال شبکه ریلی سه استان اردبیل، کردستان و چهار محال بختیاری در برنامه ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی است.
خادمی اظهار داشت: پروژههای راه آهن استانهای اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی پیشرفت بسیار خوبی دارد و به طور یقین تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد.
او گفت: البته تبریز پیش از این اتصال به شبکه ریلی را داشته، ولی برای رسیدن به تبریز از مسیر جدیدی کار میکنیم که در اولویت است.
خادمی افزود: پروژههای خط ریلی چهار مرکز استان در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که به طور حتم سه موردبا توجه به پیشرفت فیزیکی پروژهها بالای ۸۰ درصدآنها انتظار میرود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
او مسیر یزد به اقلید را یکی از مسیرهای مهم و دارای اولویت وزارت راه و شهرسازی عنوان و تصریح کرد: این خط آهن یکی از مسیرهای ریلی اولویت دار به طول حدود ۲۷۱ کیلومتر است که عملا میتواند استان فارس را به یزد متصل کرده و یک شبکه قطری حمل و نقلی در شرق کشور داشته باشیم که در همان اوایل ۱۴۰۰ بهره برداری خواهد شد.
خادمی با بیان اینکه دو پروژه ریلی بستان آباد به تبریز و یزد به اقلید تا تابستان به بهره برداری میرسد، اظهار داشت: پروژه ریلی رشت- کاسپین نیز تا همان زمان به انجام میرسد.
او گفت: در مجموع چهار پروژه از هشت پروژه تا تابستان به بهره برداری میرسد؛ ضمن آنکه پروژه خواف به هرات نیز به شبکه ریلی اتصال یافته است.
خادمی افزود: تکمیل و بهره برداری سه پروژه دیگر هم از این خطوط شامل اتصال اردبیل، کردستان و چهار محال بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یکی دیگر از مسیرهای ریلی مهم و استراتژیک کشور را اتصال چابهار به خط ریلی کشور به طول ۶۲۰ کیلومتر دانست و افزود: با بهره برداری از این مسیر که سال ۱۴۰۰ است اتفاق بزرگی برای کشور میافتد.
خادمی اظهار داشت: با اتصال بندر چابهار به مسیر ریلی هم بخشی از کریدور شمال- جنوب در شرق کشور تکمیل میشود و هم با شبکه ریلی اتصال پیدا میکند که علاوه بر فواید ترانزیتی این مسیر برای ما، فواید بسیاری برای کشورهای همسایه از جمله افغانستان دارد.
او ادامه داد: همچنین یکی از هشت پروژه و بخشی از یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی اولویت دار وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ پروژه خط آهن خواف به هرات بود که که با بهره برداری از آن جمهوری ایران به کشور افغانستان اتصال ریلی پیدا کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: یک پروژه اولویت دار ما نیز مسیر ریلی رشت- آستاراست که بدلیل هزینه بالا با منابع خارجی در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.
انتهای پیام/پ