سلمانی‌زاده گفت:دست‌یابی به سامانه‌های مولتی روتور به عنوان یک پلتفرم کاربردی، می‌تواند بسیاری از نیاز‌های فناورانه کشور را در آینده نزدیک برآورده سازد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون اجرایی پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص سابقه و ضرورت تشکیل کمیته تجاری‌سازی دستاورد‌ها اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال ۹۸ به سال «رونق تولید» و با عنایت به دستاورد‌های پژوهشی، منابع و امکانات وسیع موجود در پژوهشگاه؛ به دستور صمیمی، رییس پژوهشگاه فضایی ایران، لزوم مشارکت موثر و نقش‌آفرینی بیشتر پژوهشگاه در تحقق اهداف تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت و مسئولیت تشکیل کمیته ویژه‌ای (با حضور معاونین و مدیران ذیربط پژوهشگاه، رؤسای پژوهشکده‌ها و سایر همکاران متخصص و صاحب نظر) به اینجانب واگذار گردید و از مرداد ماه سال ۹۸ این کمیته آغاز به کار کرد.

سلمانی‌زاده وظایف اصلی این کمیته را شناسایی بازار‌های هدف، معرفی و تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی کسب شده با TRL بالا به جامعه هدف، رفع موانع و مشکلات احتمالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌ها و تجارب موجود در پژوهشگاه، طراحی و پیاده‌سازی فرآیند‌های لازم برای افزایش چابکی در تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی و ایجاد جهش در درآمد‌های اختصاصی پژوهشگاه اعلام کرد.

وی افزود:در این کمیته اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته که منتج به عقد قرارداد‌های تجاری موفقی نیز شده است. از اولین قراردادها، می‌توان به عقد قرارداد«طراحی و ساخت دو دستگاه بالن مخابراتی» با شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرد که ارزش این قرارداد بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال است.

سلمانی‌زاده در خصوص اهمیت این فناوری تصریح کرد: با توجه به نوظهور بودن این فناوری و کاربرد‌های مختلف آن از جمله ارائه خدمات مخابراتی و اینترنتی، مدیریت بحران، خدمات سنجش از دور و پایش، بهره‌برداری از این فناوری می‌تواند به دستاورد‌های ارزنده‌ای برای کشور عزیزمان به همراه داشته و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک تعداد این بالن‌ها حداقل به سی دستگاه افزایش یابد.

وی همچنین توضیح داد: از دیگر دستاورد‌های این کمیته، عقد قرارداد«طراحی و ساخت مولتی روتورها» در کلاس‌های مختلف و با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال است. 

سلمانی‌زاده درباره اهمیت این پروژه گفت: از آنجایی که در سند برنامه ششم توسعه کشور، موضوع توسعه فناوری‌های هوافضایی برای تسهیل زندگی مردم مورد تاکید قرار گرفته است، دست‌یابی به سامانه‌های مولتی روتور به عنوان یک پلتفرم کاربردی، می‌تواند بسیاری از نیاز‌های فناورانه کشور را در آینده نزدیک برآورده سازد.

معاون اجرایی پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه اظهار داشت:انعقاد قرارداد‌هایی در زمینه «طراحی و ساخت باتری پهباد‌های کشاورزی»، «طراحی و تولید باتری‌های لیتیوم یون»، «طراحی و ساخت رادار سار پلاریمتری برای کاربرد‌های سنجش از دور»، «طراحی و ساخت سامانه شناسایی تاسیسات زیر زمینی شهری بر پایه حسگر مغناطیسی»، «طراحی و ساخت سامانه ناوبری اینرسی- سماوی »و همچنین «طراحی و توسعه نمونه کیفی استک باتری وانادیومی» با ارزش ریالی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال، از دیگر دستاورد‌های این کمیته است.

 سلمانی‌زاده با تاکید بر کاربرد گسترده سرریز فناوری‌های فضایی در صنایع مختلف کشور، به نمونه‌های دیگری از کاربرد‌ها و قرارداد‌های به‌کارگیری این سرریز‌های فناوری شامل کاربرد فناوری ساخت موتور‌های بدون جارو‌بک (براشلس) برای بهره‌برداری در کشاورزی مکانیزه و نیز کاربرد فناوری تعیین موقعیت ماهواره برای ساخت پابند‌های الکترونیکی به منظور کاهش تعداد زندانیان و رهگیری متهمان اشاره کرد. وی همچنین به کاربرد فناوری لوله‌های حرارتی سامانه‌های فضایی در صنعت پزشکی و قرارداد منعقد شده برای «طراحی و ساخت خنک کننده‌های ۱۵۰ واتی برای کاربرد در صنعت تجهیزات پزشکی» اشاره  کرد.

 سلمانی‌زاده در ادامه مصاحبه افزود: عمده فعالیت این کمیته در سال ۹۸ به فعالیت‌های پایه‌ای از قبیل شناسایی بازار‌های هدف، طراحی فرآیند‌ها و رویه‌ها، آماده‌سازی دستاورد‌های پژوهشی برای عرضه به بازار و... اختصاص داشت و بسیار خرسندیم که این اقدامات در سال ۹۹ و در سال «جهش تولید» از طریق انعقاد قرارداد‌های متنوع تجاری در زمینه‌های مختلف تخصصی به ثمر نشسته است.

وی خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که محل اجرای این پروژه‌ها محدود به تهران نبوده و همکاران متخصص و متعهد این پژوهشگاه در اصفهان، شیراز و تبریز به صورت مستقیم در اجرای آن‌ها نقش‌آفرینی می‌نمایند و نکته مهم دیگر آن است که حدود ۹۰% از این قرارداد‌ها با بخش غیردولتی منعقد شده است که حاکی از توفیق پژوهشگاه در تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های نوین در لایه‌های کاربردی جامعه صنعتی و تولیدی کشور است.

معاون اجرایی پژوهشگاه در پایان ضمن اشاره به اینکه این کمیته تاکنون ۲۸ نوبت تشکیل جلسه داده، گفت:با تداوم این فعالیت‌ها و احصای دقیق‌تر سرریز فناوری‌های فضایی و به کارگیری این فناوری‌ها در صنایع مختلف، بخش فضایی کشور بتواند نقش پیشران و پیشرو را در رشد و توسعه میهن عزیز اسلامی بر مبنای دستاورد‌های دانش بنیان ایفا نماید.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار