سکتۀ مغزی خاموش را جدی بگیریم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: برخی سکته‌های مغزی خاموش هستند و علائمی ندارند که البته با رعایت برخی نکات می‌توان از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،   جواد علی‌نژاد معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: ما وقتی به سکته مغزی فکر می‌کنیم، غالباً به یاد علائمی مانند اختلال گفتار، اختلال بینایی، بی‌حسی یا مشکلات حرکتی در صورت یا بدن می‌افتیم اما سکته‌های خاموش معمولاً هیچ علامتی ندارند.

او افزود: تشخیص این نوع سکته بسیار دشوار است، به دلیل این‌که خونرسانی به بخشی از مغز شما که هیچ عملکرد قابل مشاهده‌ای مانند بینایی، شنوایی، گفتار یا حرکت را کنترل نمی‌کند، مختل می‌شود و روشی که غالبا تشخیص می‌دهد فردی سکته خاموش داشته‌است، انجام آزمایش سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی برای بیماریِ دیگری است که طی آن پزشک متوجه می‌شود مناطق کوچکی از مغز آسیب دیده است.

کارشناس برنامه قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد: سکتۀ مغزی خاموش معمولاً فقط قسمت کوچکی از مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این آسیب فزاینده است و اگر چندین مرحله سکتۀ مغزی خاموش داشته باشید، ممکن است متوجه برخی علائم عصبی شوید. مثلا ممکن است در حفظ کردن چیز‌ها یا تمرکز دچار مشکل شوید.

علی نژاد بیان کرد: کنترل فشارخون، فعالیت بدنی و ورزش، کاهش مصرف نمک، استفاده از منابع غذایی حاوی پتاسیم، مدیریت وزن، کاهش چربی‌خون (کلسترول)، ترک سیگار، پرهیزازنوشیدنی‌های رژیمی، افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌جات را از راهکار‌های پیشگیری از سکته مغزی است..

او تصریح کرد: به دلیل ترس از ابتلا به کرونا بسیاری از بیمارانی که دچار علائم سکته مغزی هستند ممکن است توسط خانواده‌ها به بیمارستان ارجاع داده نشوند که این مسئله می‌تواند باعث از دست رفتن زمان طلایی درمان سکته مغزی شود و عواقب جبران‌ناپذیری را برای بیماران به همراه داشته باشد که برای پیشگیری از این اتفاق، باید زمان مناسب مراجعه به پزشک مورد توجه قرارگیرد.

انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.